Svenska
Blog
Nu kan Rare bli viktiga

Nu kan Rare bli viktiga

Skrivet av Jonas den 24 januari 2009 kl 16:39

Blev inbegripen i en intressant diskussion med en försäljare på en av de större elektronikkedjorna i Östersund idag. Så intressant att en av hans kollegor kom och anslöt sig för att ta del av vad som sades. Och med ganska lite kunder i butiken kunde jag få mig lite skvaller om vilka de upplevde var de typiska kunderna som köpte vad i spelväg.

Totalt ovetenskapligt, givetvis, och inget som säger egentligen någonting. Men jag blev förvånad över hur okunniga de som köpte framför allt Wii och Xbox 360 tycktes vara. Att Wii Fit, Halo, Mario och bowling (Wii Sports?) inte fanns till alla konsoler tycktes komma som en chock för många kunder.

Viktigt för många sades även vara att det skulle gå att sjunga med TV-spelet. Något som tack vare utvecklingen av Guitar Hero och Rock Band idag är möjligt till alla format plus att det ju finns spel som Boogie Superstar till Wii och Lips till Xbox 360. Sedan plockade de på sig ett Lego-spel, gitarrspel och/eller kanske något med en rallybil på framsidan och gick för att pynta för härligheten och gå hem och spela.

De som köpte Playstation 3 var betydligt roligare att sälja till, enligt uppgift. De kunderna vet precis vad de vill ha, ställer bra frågor om vilka kablar man ska satsa på, köper en Blu-ray-film för att hårdtesta systemet och berättar vilken fin HDTV de har där hemma. Helt fascinerad började jag lägga pussel i hjärnan och frågade om det funnits något slags skifte i kunderna som köpte Xbox 360.

Jo, Xbox 360-kunderna tyckes ha varit lite som Playstation 3-kunderna tidigare. De handlade Elite-konsoler så att modellen tog helt slut när den kom, snackade om garantier på konsolen, kompletterade med Xbox Live Guld, visste allt om alla kommande actionspel och ville även de gärna berätta om sin HDTV. Fascinerande såklart, trots att man alltid ska akta sig för attt dra några slutsatser av vad en eller två personer säger, särskilt när man bor i en norrländsk stad med 60 000 invånare eftersom det helt enkelt statistiskt sett inte säger ett jota.

Men ändå. Jag kunde inte låta bli att dra lite slutsatser. Det har sålts 28 miljoner Xbox 360 runt om i världen fram till 31:a december. En inte enastående siffra, men stabil. Mega Drive sålde runt 30 miljoner, vilket Xbox 360 kommer segla förbi under mars-april. Hur många verkliga spelentusiaster finns det egentligen i världen? Inte så många och Xbox har alltid haft en hardcore-publik, medan Sony breddat och även haft mainstream.

Men aldrig att det finns 28 miljoner mainstream-spelare. Microsoft har nog helt enkelt nästan fyllt upp sin hardcore-kvot, vilket också skulle kunna förklara varför det sålts flest spel per såld konsol till Xbox 360. I början (fram till runt 20-25 miljoner) var inte konsolen mainstream utan levde på sina tunga actiontitlar och man handlade allt som släpptes. Nu har den publiken fyllts upp. Nu kommer mainstream och därför ser vi plötsligt spel som musikspelen och Lego-titlarna gå enormt bra.

Inte lika mycket som till Wii, men det visar med all önskvärd tydlighet varför Xbox 360-försäljningen helt plötsligt tagit ett litet kliv uppåt försäljningsmässigt, varför det säljs så galet mycket Arcade-enheter, varför Microsoft har fått för sig att lansera casual-spel och varför de valde att bundla konsolerna med ett Lego-spel och Kung Fu Panda.

Xbox 360 håller helt enkelt på att bli casual. Det som Nintendo redan är och det som Sony alltid har varit tidigare. Vilket fick mig att tänka lite på Rare som fört en tynande tillvaro i Microsofts ägo under lång tid. Actionpubliken ville inte mata pappersdjur i Viva Piñata, kvalitativa spel som Conkers förehavanden ratades totalt och ett mediokert actionspel som Perfect Dark Zero genomskådades direkt.

Men med det skiftet av vilka som köper konsolen tror jag att läget är ett annat. Rare kan plötsligt bli en nyckelspelare. De som tar fram spelen som casual kan tänkas vilja köpa. Kanske rent av försöka få fram en ny stark maskot som under den gamla goda tiden när när Sega och senare även Sony slet för att få fram en egen Mario. Microsoft betalade ett rejält överpris för Rare när de köpte Stamper-brollornas kontrollerande andel aktier, vilket fick Nintendo att även erbjuda sin andel eftersom det inte är någon större mening att äga minoriteten i ett företag Microsoft bestämmer över.

Men för den 20 miljoner huvuden stora actiontörstande typiska Xbox-publiken blev, var och är Rare ganska ointressant. Men för den kommande betydligt större mainstream-publiken kan Rare tvärtom vara vägen till framgång. Och det var väl för dessa Rare en gång köptes 2002, bara det att Microsoft inte lyckats få den förrän nu. Sju år senare.

HQ