Svenska
Blog

Biten i baken av egen snällhet

Skrivet av Jonas den 21 februari 2009 kl 14:23

Det har varit en hel del snack om Sonys risiga ekonomi nyligen och i en intervju med brittiska Guardian gick europeiska Sony-chefen så långt att han han antydde att Sony Japan kunde besluta sig för att sluta satsa på spel om det gick mycket sämre (LÄNK!). Sony är knappast det enda företaget i världen som har problem med ekonomin för till tillfället, men i spelbranschen är de båda konkurrenterna hutlöst snorrika Microsoft och Nintendo och då märks det när man inte alls har samma budget att röra sig med. Fråga Sega, får ni höra.

Det viktiga, fastslår Reeves, är att sluta förlora pengar på Playstation 3 och inflikar att man kommer förlora både marknadsandelar och så kallat "mind-share" (vad folk anser om varumärket) på kuppen. Och det har redan börjat, de senaste månaderna har Playstation 3 till och med gått sämre än under motsvarande period förra året. Nu sänktes visserligen priset på Playstation 3 förra året, så oktober och kanske november kan förklaras på det viset, men inte tappet i december och absolut inte januari.

Reeves har rätt. Sony är ett företag som ska tjäna pengar. Kunde man sälja en miljon konsoler och tjäna 10 miljarder vore det att föredra framför att sälja tio miljoner konsoler och tjäna en miljard. Logiskt och ganska enkelt.

Ken Kutaragis version av Playstation 3 var magnifik. Den skulle vara större, bättre, vräkigare än allt. Det resulterade i ett dyrt bygge med dyra komponenter medan Microsoft tycktes få ett likvärdigt resultat för bra mycket mindre pengar (vilket delvis kanske kan förklaras med att Microsoft fick draghjälp av Sony i byggandet av konsolen: LÄNK!). Det resulterade även i förseningar och framför allt resulterade det i ett mycket högre pris.

Allt kom som slag i slag och till råga på allt gick världsekonomin i botten i vad som beskrivs som den värsta lågkonjunkturen sedan andra världskriget. Då är det tufft läge att vara dyrast och svårt överlag att tjäna pengar. Men Sony har inte gjort sig lätt för sig, för inte nog med att man blöder pengar för varje såld konsol, man har nästa tagit bort alla möjligheter från sig själv att tjäna pengar.

Och det var just det som fick mig att skriva denna blogg. Blev nämligen inbegripen i en diskussion med några polare om PSN-spel. Till Xbox 360 och Wii får man ladda ned det man köpt hur många gånger som helst. Har man fullt på hårddisken kan man ta bort det, sedan ladda ned det igen när man vill spela. Men det är bara den användare som köpt spelet som får göra detta.

Till Playstation 3 får man ladda ned spelet fyra gånger. Har du tagit bort och installerat det så många gånger så måste du betala för det igen. Fyra gånger är dock mer än nog för de flesta (jag har aldrig tagit bort ett enda spel), men det generösa är att man får låta sina polare ladda hem spelet om man vill istället för att göra det själv.

Det här gänget satt alltså och delade spelen emellan sig. En köpte, de tre andra tog del av det. Toppenbra. Men vad tror ni det gör för intäkterna till Sony och de andra som gör spel? Microsoft och Nintendo älskar att vältra sig i pressreleaser om hur sjukt många miljarder kronor e sålt nedladdningar för. Sony har inte skickat ut en enda.

Anledningen är förstås att det är en grym affär för alla spelare och riktigt risig för utvecklarna. Något som lett till att det är mestadels Sony som gör spel till PSN medan Microsoft har stöd av alla. Det är på Xbox 360 man tjänar pengarna. Sonys snällhet biter dem i baken.

På samma sätt har Sony gjort det möjligt för vem som helst att bygga en olicensierad handkontroll till Playstation 3, bara att sula in i USB-porten. Vilket såklart gjort att folk köper skiten. Att det saknas Sixaxis-funktion är skitsamma om man kan spara några hundringar och vips säljs det färre handkontroller till Playstation 3 än till konkurrenterna där alternativ saknas eller måste licensieras för så dyra pengar att ingen gör det i någon större utsträckning.

Och så har vi bredbandet. Inbyggt trådlöst nätverk och en vanlig ethernet-port på baksidan. Sony är redo för allt. Ja, utom att tjäna pengar. Samtidigt säljer Nintendo USB-omvandlare så folk kan koppla in ethernet i sin Wii och Microsoft tjänar storkovan på trådlösa nätverksadaptrar.

Ska vi fortsätta? Hårddisken. Sony låter dig ta vilken hårddisk som helst i rätt format och uppgradera. Microsoft mer eller mindre rånar sina användare och tar glatt dryga tusenlappen för en anständig hårddisk. Pengar rakt ned i fickan. Handkontrollerna till Playstation 3 har inbyggt batteri, Microsoft har visserligen valfria lösningar men tjänar massvis på laddningskit och batterieliminatorer. Nintendo å sin sida säljer handkontroller i två delar vilket ger dem helt sjuka intäkter plus har gott om tillbehör som ljuspistolhållare, balansbrädor och annat.

Microsoft säljer trådlösa headset till Xbox 360 och även vanliga sådana för de som har ett trasigt eller satsat på Arcade, Sony har först helt nyligen tagit fram en egen linje. Microsoft och Nintendo säljer nedladdningspoäng i butik över hela världen, Sony började sent omsider göra det i Japan och USA och har fortfarande inte fått fram produkten på deras viktigaste marknad, Europa.

Såhär kan man hålla på. Nu har Sony börjat ta fram lite officiella produkter som HDMI-kablar och liknande. Men frågan är om det inte är för sent. Folk vet att man kan köra med vanliga standarder och butikerna erbjuder mängder av billiga alternativ till de officiella. Sony har gjort en konsol som är billig att underhålla och som resulterat i att de har svårt att dra in pengar på hela kringgrejen.

Kollar vi på senaste NPD var det enda Playstation 3-tillbehör som tog sig in på topp 10. Omsvärmat av Xbox Live Guld-kort, plastrattar till Wii och headsets till Xbox 360. Sony har på ett effektivt sätt sett till att göra det svårt att tjäna pengar online och på tillbehör, samtidigt som spelförsäljningen är märkbart lägre än till konkurrenterna.

Jag anar att 2009 kan bli ett riktigt styggt år när spelen börjar utannonseras för Sonys del. Xbox 360 har sedan Halo 3 släpptes varit en vinstmaskin och ledningen för Xbox har garanterat ganska fria händer uppifrån i Microsoft att spendera lite. Jag misstänker att Microsoft kan ha lagt rabarber på någon/några tunga tredjepartsexklusiviteter samt att man kommer fortsätta vara det enda alternativet för expansioner och liknande.

Som Reeves säger måste Sony i gengäld dra åt snaran, se till att man gör vinst, spara, skära kostnader och inte strössla pengar omkring sig. Men Sony har gjort det onödigt svårt för sig själva och de de låga kringkostnaderna som spontant känns som en enorm fördel med Playstation 3 riskerar att på lite sikt leda till mindre spel och mindre exklusiviteter. Det är tyvärr så att det sällan lönar sig att vara snäll när det kommer till affärer.

Biten i baken av egen snällhet

Sony tog i höst fram ett officiellt headset till Playstation 3, men vilken bluetooth-dito som helst fungerar utmärkt. En grym funktion, men inte sjutton tjänar Sony några pengar på det.

HQ