Svenska
Blog

Syndaflod utan synd

Skrivet av Jonas den 23 februari 2009 kl 23:06

Jag har i åtskilliga bloggar den senaste tiden beklagat mig över hur få spel det är som är utannonserade, men hela tiden slagit fast att det är en extremt medveten strategi. Spelindustrin är vuxen numera och det duger inte att sitta och avslöja affärshemligheter innan spelen ens är ute. Ett inte helt pinfärskt, men bra, exempel är Sega som visade Jet Set Radio för en jublande publik 1999.

Spelet var dock bara i sin linda och en handfull spel hann stjäla den speciella grafikstilen (cel shading) från Sega som därmed inte fick inviga den grafikstil de själva varit med att ta fram. Såhär ser det ut numera. Sony har fått lida ordentligt för sin presskonferens från 2005 då de visade en hel trave spel varav varken Tekken 6, Gran Turismo 5 eller Killzone 2 har släppts ännu. Delaystation är ett öknamn som ofta figurerar på forum.

Så kan det såklart inte fungera längre. Det är bättre att ta konkurrenterna på sängen och sluta försena spel på det sätt som varit brukligt de senaste åren. Trogna spelfans vet att om ett spel visas nu och får en premiär satt till sent i år, så kommer det ändå med stor sannolikhet att komma 2010. Ja, och då snackar vi inte våren, utan snarare julen 2010.

Att göra spel är tidsödande, dyrt och att få sina goda idéer stulna är inte särskilt bra business, lika lite som aktieägarna blir glada av att de besked som ges aldrig kan hållas eftersom knappt några spel kommer i tid. Det är slut på leken och lite början på en ny era. Spelföretag slås ihop, filmföretag kommer in, legendariska utvecklare läggs ned och tystnaden om vad som ska komma är kompakt.

Nu ska vi få veta vad som ska komma när utgivarna själva vet att de kan klara premiärdatum samt att det är såpass tätt inpå att ingen kan matcha idéerna och komma med ett liknande spel samtidigt. Något som resulterat i att vi tills för någon vecka sedan inte visste ett jota.

Men det var då det. Nu är nu och plötsligt regnar det bara nya stekheta spel över oss, samtidigt som vi får veta mer om spel som det varit tyst om länge. EA utannonserar en serie Need for Speed som är hetare än någonsin förr, två stycken Battlefield, G.I. Joe samt Mass Effect 2, Sony talar ur skägget angående God of War III, Rockstar visar Red Dead Redemption, Microsoft startar hype-motorerna för Alan Wake, Capcom drämmer till med Dead Rising 2 och Lost Planet 2, Sega kommer med Mario & Sonic 2, Virtua Tennis 2009, Aliens vs Predator plus Iron Man 2 och Activision snackar Singularity samt att Namco överraskar med Dead to Rights: Retribution.

Och då har jag ändå bara skrapat på ytan (och avstått några titlar som vi fått höra talas om men som vi inte får avslöja ännu). Dessutom är det mindre än en månad kvar till Game Developers Conference där vi säkerligen också får några nya utannonseringar. Ketchup-effekt (först inget, sedan allt) eller en syndaflod (men utan synd då förstås) av spel.

För bara någon vecka sedan visste jag som sagt knappt vad jag skulle spela, idag vadar jag i titlar och undrar hur tiden ens nästan ska räcka till allt kul som kommer den närmsta tiden, och mer ska det som sagt bli. Härliga tider, och räkna som sagt med att det bara börjat, fram till E3 och framför allt under E3 kommer regnet av nya utannonserade spel bara att fortsätta. Och med branschens nya mognad kan vi vara säker på att speleb vi får se faktiskt kommer att släppas inom överskådlig tid.

Det är bra business att göra på det viset och den tid där spel kunde utannonseras åratal i förväg, medan konkurrenterna sedan fritt kunde stjäla alla idéer är över. En era har gått i graven och en annan har påbörjats. Det är nya tider i spelbranschen, helt enkelt.

Syndaflod utan synd

Lost Planet 2 utannonserades idag, det senaste i en lång rad storspel som bekräftats de senaste två veckorna.

HQ