Svenska
Blog

Så... vart är skrytet?

Skrivet av Jonas den 9 mars 2009 kl 01:58

Ni kommer ihåg hur det var när Halo 3 släpptes? Stora trumman, världsrekord. Alla skulle få veta och Microsoft strösslade med pressreleaser om hur Halo 3-premiären pissat på den då största biopremiären och hur det sålt smått obskyra dryga tre miljoner redan första dygnet. Siffrorna fanns överallt och dagarna som följde kom sedan information hur många timmar som spelats på Xbox Live och såklart fortsatt försäljning då Halo 3 gick löjligt hela vägen fram till jul.

Ni minns va? Så hur känns det nu då? Med Halo Wars, menar jag. Ute sedan 1½ vecka i Europa och sedan en vecka i USA. Inte en pressrelease, inget skryt alls. Faktiskt ingenting. Vaga rapporter säger att det nått knappa miljonen, vilket är redigt bra för ett realtidsstrategispel och sjukt snabbt för alla spel. Men inte för ett spel som heter Halo.

Nej, hade Halo Wars fått en riktigt bra premiär så hade vi hört det nu. Microsoft hade talat om det högt och ljudligt så ingen skulle kunna missa det. Istället är det helt tyst, vilket tyder på att man helt enkelt inte alls är nöjd med hur det gått. Man vill inte att siffrorna ska nå ut, och när jag loggar på mig för en match online är det förvisso busenkelt att hitta mostånd, med det är märkligt ofta runt 10 000 som spelar samma sak som mig. Att jämföra med Halo 3 där det sitter tiotusentals för jämnan och spelar samma sak som mig i ett snart två år gammalt spel.

Kanske kommer ni även ihåg när Grand Theft Auto IV släpptes? Alla räknade med rekord - och fick det. Tack vare att det släpptes till två format slog man till och med Master Chiefs rekord i att sälja snabbast. Mönstret upprepade sig. Rockstar bombarderade pressen med information om hur sjukt bra det gått för titeln redan två dagar efter att skivorna nått butikerna. Alla skulle få veta.

Med rätta eftersom världen snabbast säljande spel innebär att man varit just världens snabbaste. Ett epitet bara ett spel kan inneha, så det är inte konstigt att stolt man väljer att berätta om det. Det är bra business. Framgång föder framgång och fler vill testa det där som alla tycks spela. Ja, och de följande dagarna efter att Grand Theft Auto IV lanserats fortsatte sedan pressreleaserna komma.

Samtidigt som Halo Wars fanns att köpa i butik dök ett annat efterlängtat spel upp. Killzone 2. Den här gången hade Sony och Guerilla själva aktat sig för att skriva Halo-dödare eftersom det inte fanns en chans att man skulle bli lika framgångsrik (vilket hade gett backlash när man inte nådde uttalade mål). Men siktat högt hade man och det talades om miljontals förhandsbokningar. Några siffror har jag inte och visst har Killzone 2 toppat listan i både Sverige och Storbritannien undert premiärveckan, men var är Sonys skryt?

I Storbritannien blev det den näst bästa premiären till Playstation 3. Problemet är bara att den bästa fortfarande innehas av Gran Turismo 5: Prologue. Det släpptes för ett år sedan då det fanns hälften så många Playstation 3-ägare som idag. Och den hälften handlade alltså mer av ett smakprov till fullpris än den dubbla publiken ville göra av Killzone 2. Nej, jag är inte imponerad. Och jag misstänker att Sony själva inte är det heller.

För då hade vi hört det eftersom man alltid vill kommunicera framgång. Jämför med Capcom som bara dagarna efter att Street Fighter IV hade släppts var snabba med att tala om att man minsann krängt två miljoner ex av spelet och att betydligt fler var på gång. Direkt, smask. Ingen tid att förlora, skrytet ska ut.

Halo Wars och Killzone 2 är båda spel många haft höga förväntningar på. Och spelmässigt har de sannerligen levererat. Jag har spelat Halo Wars i timmar varje dag sedan det släpptes och Killzone 2 är tveklöst årets hittills bästa actionupplvelse. Men det verkar inte som att fler än fansen strömmat till för att köpa då både Microsoft och Sony håller helt tyst om hur det gått. Rekordpremiärer har det alltså inte blivit, och inte heller verkar det ha varit någon efterföljande syndaflod av tillströmmande kunder.

Nu ska jag inte säga för mycket eftersom de båda spelen bara varit ute 1½ vecka. Kanske repar de sig, kanske kommer det snart några försiktiga uttalanden om hur bra det gått på någon obskyr marknad som man valt för att det gått bra just där eller snack om hur mycket man skeppat till butik. Men några mirakel tror jag inte på, enorma framgångar kan man sannolikt glömma. Det heter ju att stora spel når en tredjedel av sin publik redan första veckan. Och om det är sant i dessa båda fall har Microsoft och Sony all anledning att oroa sig.

Har Microsoft skadat Halo nu? Bungie är borta, Halo Wars tycks ha gått lagom bra och snart kommer det märkliga Halo 3: ODST. Har man med bara ett enda spel lyckats vattna ur en av branschens verkliga giganter? Hur går det isåfall för det Halo-spel som Microsoft själva snickrar på just nu, kommer folk bry sig? Och hur blir det för Sony? Efter att ha misslyckats nå framgångar med det första Killzone, tokfloppat med PSP-spelet och nu tycks ha haft en sämre än förväntad premiär av tvåan, vill man då fortsätta pumpa in hundratals miljoner och satsa som man gjort hittills eller är det dags att försöka hitta en annan actiondräpare att försöka locka köparna med?

Så... vart är skrytet?

Metal Gear Solid 4 fick en brutalt stark start, något Konami var snabba att informera om, precis som brukligt (LÄNK!). Men var är skrytet om Halo Wars och Killzone 2?

HQ