Svenska
Blog

Actiontrojkan som inte gick hem

Skrivet av Jonas den 26 maj 2009 kl 15:55

Jag gillar Grin, det gör jag. Bionic Commando var riktigt roligt, Wanted var klart häftigt och jag är inte riktigt lika negativt inställd mot Terminator Salvation som Mikael Sundberg, även om jag såklart ser bristerna. Men jag kunde ändå glädjas åt hygglig hjärndöd action där jag kunde trivselskjuta mig framåt och plocka lite enkla achievements-poäng (LÄNK) och för en gångs skull slippa samla saker längs banorna och behöva masa mig framåt i slow motion för att hitta allt. Nu kunde jag skjuta mig fram som förr i världen innan man behövde bry sig om sådana i-landsproblem.

Och hatten av för Grin som dels fått göra spel åt Warner och dels fått göra spel åt Capcom. Riktiga hedersuppdrag som ändå visar att man åtnjuter ett stort förtroende. Men trots den här trojkan av riktigt skaplig action (där Bionic Commando faktiskt är riktigt bra, snudd på en åtta) känner jag stor oro för den svenska utvecklaren. Varför?

Jo, för något så tråkigt som försäljning. Wanted: Weapons of Fate blev en brutal kraschlandning som man fick leta efter med förstorningsglas i det finstilta på listorna. Ingen ville ha det och redan nu kan man hitta det i rea-backar hos större spelbutiker. De kan inte bli av med spelen de köpt på sig. Men visst, Wanted blev ju ingen succé på bio heller och serietidningen är förhållandevis obskyr. Det var en svår licens, trots allt.

Detsamma skulle kanske kunna sägas om Bionic Commando, om det nu inte vore för att Grins fjolårsspel Bionic Commando: Rearmed blev en toksuccé. Det fanns alltså en marknad för Bionic Commando. Både från retrorävar och nya fansen och hypen var faktiskt riktigt bra. Folk köpte ju andra halvliknande Capcom-spel som Devil May Cry 4 och Lost Planet: Extreme Condition i drivor och även spel som Crackdown och Ninja Gaiden II. Dessutom har marknadsföringen varit god och välplanerad och spelet har fått massor av utrymme i pressen med idel lovord.

Förra veckan släpptes det dock och attt döma utifrån intresset på de brittiska öarna har det inte alls gått som planerat. En ynka 19:e plats under premiärveckan för Xbox 360 medan Playstation 3-versionen inte ens fanns med på topp 40. Knappast ens nästan godkänt och vi vet ju att britternas smak är väldigt lik jänkarnas. Inte heller tog det sig in på den holländska listan.

Här i Sverige får vi våra listor först på torsdag och det är ju ett svenskt spel. Men en snabb titt hos Webhallen (vilket inte behöver säga någnting, men ofta visar på tendenser eftersom det är Sveriges största spelbutik som dessutom säljer postorder till hela landet) och deras försäljningslistor visar att Bionic Commando ligger runt mitten på tio i topp till Playstation 3 och Xbox 360. Efter grejer som Lair och gröna reservfodral av plast.

Jag tror lugnt vi kan utgå från att Capcoms första riktiga flopp till Xbox 360 kommer vara ett Grin-spel. Bionic Commando. Och jag skulle inte bli förvånad om vi aldrig återser serien igen. Vilket är fantastiskt synd med tanke på att spelet som sagt är bra.

Så är det förstås Terminator Salvation. Ett nytt filmlicensspel baserat på en riktig storflm, nämligen den fjärde Terminator-filmen. En massiv reklamkampanj är i full gång där spelet får rejäl draghjälp av filmen. Men Terminator Salvation har dragit in ytterst medelmåttiga betyg runt om i världen. I USA har det redan släppts (för en vecka sedan) och redan nu kommer ögonvittnesrapporter från folk som jobbar i butik som säger att det går för bedrövelens dåligt.

Andra menar att spelet mer eller mindre redan nu har börjat reas ut och att begagnatvärdet är dåligt. Efter en vecka. Låter inte helt hoppfullt, och om jag kikar på Webhallens listor över vad folk beställt i förväg från dem finner jag föga överraskande att Terminator Salvation inte finns med på listorna till varken Playstation 3 eller Xbox 360. Det gör däremot halvobskyra titlar som Red Faction: Guerrilla, två versioner av det i USA så sönderfloppade Star Ocean: The Last Hope (ordinare version och samlarutgåva) och löjligt medelmåttiga Sacred 2: Fallen Angel. Att tala om svenskt tokintresse känns inte helt rätt.

Vad jag försöker få fram här är att det är en trojka spel som gått, och går, riktigt dåligt. Nu säger Grin att orderböckerna är fyllda för lång tid framöver. Och man har gjort stabila spel. Men money talks och varenda utvecklare i världen skulle hellre ha ett spel som fått 1/10 i betyg men säljer en miljon, än att ha ett spel som fått 10/10 men sålt 200 000. Varför skulle en utvecklare vilja anlita Grin när deras spel varken får höga betyg eller säljer bra?

Risken är att Grin decimeras till en fabrik för licenstitlar som blir betydligt sämre än de faktiskt riktigt hyggliga spel (för att vara baserade på filmlicenser) vi fått hittills, bara för att svensk spelutveckling är ganska billig som en följd av vår skvalpvaluta. Och det vore en riktigt trist utveckling för en svensk utvecklare som har potentialen att bli en av de riktigt stora.

Actiontrojkan som inte gick hem

Nej, några officiella försäljningssiffror har jag inte fått ännu, men det mesta talar för att Terminator Salvation inte alls gått speciellt bra.

HQ