Svenska
Blog

Intuitivt, djupt och sjukt skoj

Skrivet av Jonas den 20 juli 2009 kl 14:03

Tendensen under hela sommaren har varit tydlig. Det är drygt 10 000 personer online ganska kontinuerligt som spelar Halo Wars. 10 000 är nog för att det hela tiden ska vara en bagatell och busenkelt att få igång en match, men samtidigt så lite att det inte får bli några stora avhopp innan det kan börja bli krångligt att få igång en match.

Jämför med ett monster som Halo 3 där det alltid är flera 100 000 spelare online samtidigt. Vilket alltid är nog mycket för att Bungies urgrymma matchmaking-system nästan varje gång ska kunna plocka fram ett jämbördigt motstånd. I Halo Wars fungerar det inte riktigt lika bra. Dels är det lite för få som spelar men framför allt är klyftan mellan de som begriper vad man ska göra och de som inte gör det helt enorm.

Sistnämnda har troligen resulterat i en viss spelarflykt från Halo Wars. Jag kom att tänka på det efter två pass på några timmar vardera i helgen där jag och mina rotekamrater (spelar 3 mot 3) verkligen pulveriserade allt motstånd. Jag hinner bygga stora tanks med Forge innan motståndarna fått till Warthogs med kulsprutor och min polares Arbiter hinner slita allt i stycken så jag enkelt kan rulla in med tanks och skjuta fiendernas baser till skrot.

Total förnedring. Det går inte ens att tala om strider eftersom de knappt förekom. Mina motståndare har spelat Sim City och byggt sig en tjusig bas men inte åstadkommit något mer. Var är armén? Man kan inte tänka långsiktigt, man kommer vara död innan dess. Och efter några sådana totala förnedringar skulle jag också sluta spela.

Kikar jag på diverse spelforum ser man folk som gnölar över hur obalanserat Halo Wars är och hur alla faktorer talade emot just dem, när felet i själva verket var att de helt enkelt inte höll måttet på långa vägar. Klart de blir förnedrade när de bygger fel. Ibland har jag till och med fått otrevliga meddelanden efter matcherna där folk beklagar sig över att jag rushat fram mina enheter för att ta striden. Ungefär som att jag är skyldig att hålla mina enheter på min sida för att min motståndare är sölig, och sedan släppa fram dem först när han är klar.

Det enda felet med Halo Wars ligger hos användarna och det påminner mig inte så lite om hela situationen för tiotalet år sedan där folk hävdade att förstapersonsskjutare inte kunde spelas med handkontroll. Idag är den diskussionen lyckligtvis så gott som utdöd. Men till realtidsstrategispelen är det fortfarande en sanning för många.

Något som förmodligen till stora delar beror på att de flesta spel i genren är skapade för att spelas just med tangentbord och mus. Till PC. Spel som inte är det, liksom Advance Wars 2, Pikmin och Halo Wars fungerar det dock alldeles utmärkt att spela med handkontroll. Men eftersom genren rent allmänt anses höra hemma till PC har den inte riktigt fått något fäste till konsol.

Vilket är synd och skam. För med Halo Wars tycker jag att Robot Entertainment har lyckats få fram den perfekta konsolanpassningen av genren, ett spel som verkligen, verkligen fungerar och där jag inte har saknat mus en enda sekund och knappt styrt runt något slags pekare överhuvudtaget på mina långt över 200 spelade timmar. Det behövs inte, Halo Wars är inte gjort för det.

Jag vill påstå att Halo Wars för realtidsstrategi till konsol är nästan samma revolution som Golden Eye och Halo: Combat Evolved en gång var för förstapersonsskjutare till konsol. Det gör en genre som tidigare varit väldigt svårspelad både snabb och njutbar och Robot Entertainment har prioriterat perfekt i utformningen av det och verkligen bara fokuserat på den typen av moment som fungerar bra med handkontroll. Nämligen action, det rent arkadmässiga. Därför är basbyggandet reducerat till ett minimum, resurshanteringen en baggis och allt fokus ligger på strider.

Det som är kul helt enkelt. Och Halo Wars är fruktansvärt kul, och det är både synd och skam att inte fler har upptäckt det. Nu är det som sagt knappast någon kris med runt 10 000 kontinuerligt uppkopplade och närmare två miljoner sålda spel. Men vi kunde vara betydligt fler som tog del av de episka striderna varje kväll.

Så om du är en av de många som skaffat Halo Wars men inte riktigt begripit hur det fungerar, träna vidare även om du blir pulveriserad gång på gång. Håll koll på officiella Halo Wars-sidans (www.halowars.com) forum för tips eller snacka med Gamereactors egna läsare på vårat forum. Till slut kommer du in i tänket och kan börja avnjuta spelet som det är tänkt.

Och om du inte redan skaffat Halo Wars - gör det. Ett fantastiskt spel väntar på dig. Skit i storyn och allt det där (skoj, men inte så mycket mer och mest uppvärmning inför de verkliga striderna), och ge dig i kast med multiplayer. 200 timmar senare, drygt åtta dygn sammanlagt utan paus för sömn, mat eller toalettbesök), är jag fortfarande helt uppslukad av det geniala spelet som genom Robot Entertainments försorg hela tiden förbättras och balanseras upp och nu börjar likna perfektion. Så gör dig själv en tjänst och investera i Halo Wars.

Intuitivt, djupt och sjukt skoj

Ett vid en första anblick enkelt spel, som om man skrapar på ytan döljer ett enormt djup och är perfekt anpassat för handkontroll. Vad väntar du på?

HQ