Svenska
Blog

Gamecube-syndromet

Skrivet av Jonas den 22 juli 2009 kl 14:08

Ganska ofta får vi brev till Gamereactor där någon orolig Playstation 3-ägare undrar om Fallout 3-expansionerna kommer till Playstation 3, och hur blir det med Gay Tony? Och de där Xbox 360-exklusiva Call of Duty: Modern Warfare 2-expansionerna då? Ja, och kommer rollspel som Tales of Vesperia och Star Ocean: Last Hope till konsolen? Och hur blir det med andra tredjepartstitlar som Mass Effect och Lost Planet 2? Eller Live Arcade-spel som Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time Re-shelled och Shadow Complex?

Man märker det nästan dagligen att många som har en Playstation 3 fortfarande känner sig lite misshandlande av tredjepartsutvecklare som påfallande ofta tycks göra dealar med Microsoft eller helt självmant väljer att supporta bara Xbox 360. Varför? Playstation 3 har ganska konstant legat runt åtta miljoner sålda konsoler efter Xbox 360, vilket i sin tur betyder att den inte alls säljer långsammare, utan ganska precis lika mycket.

Det stöd som Xbox 360 hade ifjol borde väl Playstation 3 kunna få idag, och hur kan de ynka 8 miljonerna som skiljer betyda så mycket för tredjepartsutvecklarna egentligen? Exakt just de två frågeställningarna tänkte jag försöka beta av en gång för alla, och de kan båda härledas till något jag har valt att kalla för Gamecube-syndromet.

Något som förmodligen får sifferbitare att sätta i vrångstrupen. Gamecube som Playstation 3 ligger jämsides med redan nu, efter bara drygt 2½ år på marknaden. Hur kan det jämföras? Det kan det såklart inte, inte på det sättet. Men det finns en annan synvinkel som gör de båda konsolernas situation mer närbesläktade än man kanske kan tro.

Gamecube lyckades nämligen inte kapa åt sig en stabil del av kakan någonstans i världen. I Japan nådde man en avlägsen andraplats, i USA en tredjeplats och Europa en tredjeplats. Exakt samma situation som Playstation 3 befinner sig i idag. I Japan är Wii överlägsen, och medan Playstation 3 är större än Xbox 360 så är det en total pyrrhusseger. Att utveckla för Playstation 3 är dyrt, och de japanska utvecklare som satsar på utveckling till den måste även blicka västerut.

Där Xbox 360 är betydligt större och man anpassar därför spelen att bli mer västerländska vilket får till följd att det därmed tappar popularitet i Japan. Den tre gånger så stora ledning Playstation 3 har där borta ger alltså i praktiken inget, vilket vi också sett prov på flera gånger, eftersom spelen är byggda efter de 30 miljoner västerländska Xbox 360-kunde som finns.

I väst är situationen annorlunda, om än inte helt olik. Västerländska spel släpps oftast inte i Japan, utan bara i väst. De drygt tre miljoner konsoler Playstation 3-enheter som sålts i Japan är alltså inget värda. Det betyder att Playstation 3 i väst bara sålt drygt 20 miljoner konsoler. Microsoft har sålt 31 miljoner konsoler, varav ynka en i Japan. Det gör att ledningen i väst är 10 miljoner.

Det är 50% mer, vilket såklart är en betydande summa. Och då ska man komma ihåg att Xbox 360-spelarna generellt sett köper fler spel samt spenderar mer pengar online. Då har man helt plötsligt fått ett scenario där prioriteringarna blir lättare att förstå. I Japan är andelarna för Playstation 3 och Xbox 360 för obetydliga för lokala satsningar, och i väst är skillnaden faktiskt ganska betydande.

Men drygt 20 miljoner är ju ändå 20 miljoner? Absolut, visst är det så. Och det mesta kommer till Playstation 3. Men den är betydligt svårare att utveckla till, utvecklingskiten kostar mer, Sony är inte lika bra på support och det finns fler dolda avgifter (som att det kostar att lägga ut trailers och demos på PSN). En liten utvecklare som bara har råd med ett utvecklingskit väljer därför oftast Xbox 360, och handlar det om spel som inte förväntas sälja så bra kanske det helt enkelt inte är värt med en konvertering.

Vilket för oss till situationen vi har idag där ni läsare ofta undrar om spel och expansioner ska komma till Playstation 3 och (med rätta) surar till när det gjorts exklusivitets-dealar till Microsofts favör. Det är helt enkelt inte så lätt för Sony att göra detsamma, de får betala betydligt mer än Microsoft för att få samma sak eftersom uteblivna inkomster också ska täckas upp.

Jämför med situationen mellan Gamecube och Xbox där båda sålde ungefär lika mycket (skillnaderna var ännu mindre än mellan Playstation 3 och Xbox 360) där utvecklarna helt enkelt bortsåg från Nintendos japanska andel eftersom den var för liten, och istället supportade Xboxen mer. Gamecube-syndromet, helt enkelt.

Gamecube-syndromet

Doktorn har diagnosen klar, ett solklart fall av Gamecube-syndromet.

HQ