Svenska
Blog

Microsofts dilemma

Skrivet av Jonas den 8 augusti 2009 kl 16:30

En hel del av er har läst artikeln om Sony på Gamescom (LÄNK!), och det går inte att komma ifrån att de är absolut mest intressanta denna gång. Tre timmar presskonferens kan bli legendariskt. Även om det nog inte lär handla så mycket om spel, utan framtida strategier (vilket är temat för konferensen) så kommer det nog påverka både den närmaste tiden och framför allt nästa år för Playstation 3.

Microsoft slängde i sista stund ihop en Gamescom-presskonferens på en timme där Peter Molyneux ska visa något nytt som inte är Natal-relaterat. Fable III ligger väl närmast till hands. Det är en av världens största rollspelsserier umera och Microsoft vill säkerligen ha fler delar.

Microsoft och Sony (och i viss mån Nintendo) har betydligt bättre kontroll på varandra och vad som utvecklas än man som utomstående kanske kan tro. De nagelfar alla patent som tas för att få en uppfattning om vad som är på gång, kollar alla affärer som görs och har kontakt med samma underleverantörer.

Därför känns det säkert att anta att Microsoft vet att Sony kommer att ha en riktigt fet konferens. Microsoft brukar nämligen själv inte ha någon tysk konferens alls, men berättade helt nyligen att man visst skulle ha en bara veckan efter att det blev klart att Sony skulle snacka i tre timmar. Det känns alltså lite som ett svar, lite som nervositet.

Behöver Microsoft vara det då? Jo, faktiskt. Även om Xbox 360 tuffar på och även om man redan nu ökat på sina marknadsandelar och sålt 50% fler Xbox 360 än vad man gjorde av Xbox så är det ändå långt ifrån någon succé. Så mycket som Xbox 360 nu sålt, sålde Nintendo 64 vilken som bekant ofta betraktas som en flopp.

Microsoft kommer att nå en bra bit över 50 miljoner innan det här är över, sannolikt uppemot 60 miljoner. Men det är ändå bara dryga tredjedelen av Playstation 2 (som fortfarande säljer på bra) och ungefär vad Wii sålt redan idag. Och till råga på allt drar man egentligen inte ifrån på Playstation 3. Det som skiljer de båda värsta konkurrenterna är ganska på pricken lika mycket som skiljde dem åt när Playstation 3 lanserades.

Som jag skrivit i en tidigare blogg har Microsoft fördelen att gå riktigt bra på en marknad medan Playstation 3 är sist på två och avlägsen tvåan på en annan (LÄNK!). Men det är också deras enda riktiga räddningsplanka, för Xbox 360 tar verkligen inte fart och något hemligt vapen finns inte.

Man har provat prissänkningar, man har haft några av de största succéerna denna generation och man har konstant legat en bra bit under vad en Playstation 3 kostar (och till och med Wii). Men priset gör inte alltid så mycket som man kan tro. Playstation 2 var alltid tekniskt rätt sopig och kostade mer än både Gamecube och Xbox, men sålde ändå brutalt mycket bättre.

Och Xbox 360 har som sagt inte direkt susat förbi Wii efter prissänkningen heller, och minns konsoler som Dreamcast eller Nintendo 64 som båda kostade mindre än konkurrensen och hade vissa tekniska fördelar, men ändå aldrig fick det där riktiga rycket.

Så om nu Sony lanserar en mindre Playstation 3 Slim och får ett riktigt ryck, och toppar det hela med en prissänkning av konsolen och därmed gör rycket ändå större. Vad ska Microsoft göra. För att Playstation 3 inte riktigt tagit fart beror inte så mycket på att folk inte vill ha konsolen, utan på att den helt enkelt är alldeles för dyr.

Det här vet såklart Microsoft och även om ett försprång på 7-8 miljoner kommer ta två år att ta ikapp, är det svårt att vända ett framgångståg. Det vill säga, tar Playstation 3 fart så blir det svårt att stoppa. Ni vet själva hur det är när något blir populärt. Något år skulle alla ha inlines, ett annat var det sparkcyklar, förra året var det Wii och i år har det i Sverige varit spikmattor.

Ska alla ha, spelar det ingen roll vad det är för produkt. Ska alla ha, så ska alla ha. Så är det bara. Och det är i det ljuset man ska se Microsofts Natal-satsning och deras hastigt inslängda presskonferens. För även om man för tillfället leder och har marginalerna att kontra en prissänkning med en egen, så är det en väldigt bräcklig ledning. Det krävs inte stora uppoffringar för att Xbox 360, som gått med vinst ända sedan Halo 3 släpptes, ska bli en förlustmaskin igen.

Måste man börja skänka bort konsoler som med Xbox och skyffla ut skyhöga belopp på att få exklusiviteter (vilket alltid är svårare att få om man inte är marknadsledare eftersom utgivarna då tappar det större formatet att sälja till), så kan korthuset falla ihop snabbt.

Microsofts ledning beror på en rad sköra små faktorer där allihopa fallit ut i deras favör, men börjar man förlora fotfästet kan Sony vara tillbaka på banan snabbare än någon nog kunnat förutse och det är Microsofts stora dilemma. Därför tror jag att Sonys presskonferens kan bli årets viktigaste spelhändelse och hur folk reagerar på den i höst kommer säga allt om hur spelåret 2009 kommer att bli samt möjligen även resten av generationen.

Microsofts dilemma

Köln den 18:e, lugnet före stormen. Men om bara drygt en vecka drar första Gamscom-konferensen igång och det är Sony som håller i den. Räkna med stora överraskningar. Du kommer som vanligt att kunna läsa allt om det på här på Gamereactor.

HQ