Svenska
Blog

Horde regerar stenhårt

Skrivet av Jonas den 10 augusti 2009 kl 01:31

Har spenderat kvällen med Horde till Gears of War 2. Något superstort Geras of Wars-fan är jag inte och har knappt startar multiplayer alls, samma sak med Gears of War, och då ska man veta att multiplayer normalt är det jag spenderar mest tid med i ett spel. Visst gillar jag tyngden, ilskan, de helt galet intensiva eldstriderna och så vidare, men jag har ändå inte riktigt fastnat.

Ja, och så finns det Horde. Jag skulle ljuga om jag sade att jag är någon Horde-stammis, men har iallafall skjutit mig igenom alla 50 nivåerna och bangar aldrig när det vankas hektisk eldstrid. För er som inte är bekanta med Horde ännu, handlar det alltså om att man är på en fyrkantig multiplayer-bana utan några egentliga skydd. Där släpps sedan fiender på och man trycks allt längre tillbaka medan man försöker försvara området.

När alla fienderna är döda är det dags för en ny våg. Ännu lite svårare med fler och starkare fiender. Fiender som efter var tionde bana dessutom levlas upp och blir ännu jävligare. Redan på lättaste svårighetsgraden är det en utmaning och på de högre rent jävulskt och det kräver verkligen att man spelar taktiskt.

Hur som helst var det dags att sparka igång Gears of War 2 ikväll. Horde stod på schemat och lillebror Mäki, hårdvaru-Peter och en polare steg upp för att peppra Locust. Och hade en fruktansvärt grym kväll. Motståndet sattes lite väl kaxigt för högt och fick justeras ned efter vägen, men när man kan spela samma bana fyra timmar i sträck och hela tiden ha osannolikt kul, vet man att det är ett grymt spelsätt.

Och det jag vill komma till med det är att jag tror att Epic med Horde är något stort på spåren. Det här kommer växa och dyka upp i fler spel framöver. Inte minst i Halo 3: ODST där Bungie stulit hela konceptet rakt av i Firefight. Visserligen med en Halo-twist i form av enorma banor med fordon och så vidare. Men ändå.

Jag vill se Horde-koceptet växa. Till viss del tycker jag att Left 4 Dead är en skön vidareutveckling av det hela, men vill se mer. Det skulla passa utmärkt i spel som bland annat Killzone 2, så jag hoppas Guerrilla stjäl konceptet. Vi behöver mer tokröj i spelvärlden och ingenstans blir det så intensivt som i Horde tillsammans med några skjutglada polare.

Horde regerar stenhårt

Horde rockar, dessutom Locust goda förlorare och skickar heller inga bittra meddelanden eller skriver fula ord i lobbyn sedan de försmädligt nog fått bita i gräset för vilken gång i ordningen. Bilden kommer dock från snarlika spelläget Firefight från Halo 3: ODST, fler utvecklare borde ta efter och stjäla konceptet.

HQ