Svenska
Blog

När USA blev två länder

Skrivet av Jonas den 18 september 2009 kl 03:00

I Sverige är amerikanska inbördeskriget närmast att betrakta som en parentes i högstadiets historieböcker, i den mån det nämns alls. Vilket i sig i märkligt efterstom det är mindre än 150 år sedan USA delades i två länder och därmed totalt kunde ha omkullkastat världsbilden som vi idag känner den.

Hur hade det egentligen sett ut om USA inte funnits, om det varit två länder istället, möjligen dessutom med en viss reservation mot varandra? I USA är amerianska inbördeskriget alltid stekhett och det produceras hela tiden filmer, TV-serier och faktiskt även spel baserat på det mäktiga kriget som är ett av historiens större sett till hur många som strök med.

Det är även intressant för de många färgstarka generalernas skull, för uppfinningar som gatling gun, för det faktum att den klart mindre sydstatsarmén höll på att förnedra den klart större och mer välbeväpnade nordstatsarmén, för de båda extremt spektakulära vattenfarkosterna Monitor och Merrimac samt såklart för de enorma slagen vid bland annat Gettysburg (drygt 50 000 döda), Chickamauga (runt 35 000 döda) och Chancellorsville (drygt 30 000 döda).

Ja, och såklart det faktum att det som anses vara krigets utlösande faktor var slaveriet på farmar i den amerikanska södern, vilket vid en hastig anblick ger en bild av ett slag med nästan lika svarta och vita motiv som andra världskriget med de genomonda nassarna. Men sånär som på den kultklassiska TV-serien North & South som flitigt visades under 80-talet där en ung Patrick Swayze spelade sydstataren Orry Main ser vi inte mycket av det amerikanska inbördeskriget i någon form.

Och USA är inte stort nog självt för att någon ska vilja göra ett riktigt superpåkostat spel baserat på det amerikanska inbördeskriget. Mindre titlar kommer dock och det finns två spel till Xbox 360 (varav det ena även släppts till Playstation 3) baserat på kriget, men det är rätt risiga titlar dessvärre. Just för att det inte är spel som fått en rejäl budget och en bra utvecklare.

Därför blev jag så oerhört glad att i Call of Juarez: Bound in Blood få chansen att kriga som sydstatare udner spelets första nivåer. Bättre, snyggare och häftigare än något annat spel om amerikanska inbördeskriget jag spelat, om än bara för en kort del av ett längre (och eminent) actionäventyr. Men det gav mig också mersmak för spel baserade på detta krig som är ett litet favoritämne för min egen del.

Jag insåg hur fruktansvärt bra titlar man kan göra baserat på den mäktiga epoken: Techland skrapade bara lite på ytan med Bound in Blood. Det borde ha funnits feta fältslag, kanske rent av strategiska element, sabotageuppdrag, försvar, marina strider, spionuppdrag bakom fiendens linjer och mycket annat för att skänka en rejäl variation.

Sedan vill jag såklart ha pampig musik, fanfarer, sönderskjutna fanor, teatralisk dialog och en allmänt välskriven story, och ett av mina absoluta drömspel skulle vara ett faktum. Men något sådant lär väl dessvärre dröja, kanske för evigt, och amerikanska inbördeskriget fortsätter vara en okänd och obetydlig skärmytsling för oss svenskar och säkert även andra européer. Synd bara att att det betyder att ett underbart koncept och upplägg för ett brutalt häftigt spel därmed heller aldrig kommer se dagens ljus.

När USA blev två länder

Jag vet inte hur många gånger jag spelat igenom början av Call of Juarez: Bound in Blood, bara för att på uppleva den period då USA splittrades i de båda länderna Unionen (nordstaterna) och Amerikas konfedererade stater (sydstaterna).

HQ