Svenska
Blog

Inget drag efter skalbaggar

Skrivet av Jonas den 21 september 2009 kl 17:59

Vi har flitigt diskuterat Beatles: Rock Band på redaktionen länge. Det är ett helt makabert stort projekt, mycket större än någon av oss nog kan föreställa sig. För att få perspektiv på saker ska man komma ihåg att Harmonix och MTV Games ska betala Beatlarna plus änkor upp till $50 miljoner för rättigheterna, vilket händelsevis är lika mycket pengar som hela Killzone 2 kostade att utveckla och lika mycket som Microsoft betalade för ensamrätten till Lost and Damned och Ballad of Gay Tony.

Och då tillkommer fortfarande kostnader för utveckling naturligtvis...

De som har rättigheterna till Beatles har vakat benhårt över varumärket. Beatles går inte att ladda ned ens på Itunes, har inte funnits på Spotify eller något liknande och man har varit extremt sparsam med återutgivningar av alla gamla klassiska plattor. Dessutom har man vägrat låta varumärket exploateras på samma sätt som andra klassiska akter.

Dessutom är Beatles världens bäst säljande grupp någonsin och näst störst någonsin om man även jämför soloartister där de endast överträffas av " The King of Rock 'n' Roll", Elvis Presley. De kan alltså ställa krav.

Kort sagt, Beatles: Rock Band är en stor händelse på flera sätt och förväntningarna har varit skyhöga. Där Activision och Neversoft istället satsat på återutgivningar av Guitar Hero, dedikerade bandversioner och kommersiellt gångbara uppföljare är Beatles: Rock Band vad vi får i år istället för Rock Band 3.

Nu har vi förvisso inte fått USA-siffrorna ännu, men i Storbritannien som ju är Beatles hemland var resultatet nedslående under premiärveckan där spelet fick storstryk av Guitar Hero 5 och mycket annat. Britter bryr sig inte om Beatles, verkar det som. Och i veckans topplista var resultatet ännu mer nedslående. Samma sak här i Sverige och runt om i Europa.

Orsakerna kan vara flera. Dels finns det helt klart roligare musik att spela till om man inte är Beatles-fan och dels så är inte Beatles direkt stekheta längre. Läste härom veckan en krönika i Stockholm City som gick ut på att Beatles hökaktiga hållning till sitt varumärke gjort att det tappat lite eftersom så få har fått chansen att upptäcka deras musik. Något som i mina öron låter rimligt.

Men det kan ju såklart också vara så att Harmoniox räknat med detta och istället vill tilltala publiken som köper Wii. Mammor, pappor och andra som traditionellt ansetts vara målgrupper som är svårnådda. Och precis som med Wii-spel så når man sällan eller aldrig några Halo 3-resultat ifråga om att sälja snabbt, men slår dem ändå sett över längre tid. Kanske tror man istället att Beatles: Rock Band ska vara lika tidlöst som bandet det baseras på och att folk ska köpa det i en jämn ström under många år framöver.

Oavsett vilket kan man ändå inte vara helt nöjd med den extremt svaga premiären. Själv har jag inte mycket relation till Beatles och har inga som helst planer på att införskaffa spelet, och magkänslan säger att det finns väldigt många fler som jag därute. Folk som hellre vill ha en stadig utmaning (annat än när det kommer till stämsång) och som vill spela fläskiga gitarriff i Iron Maidens Powerslave eller riviga trumsolon i Guitar Hero: Metallica.

Förmodligen är jag alldeles för tidigt ute med dödsrunan, men jag tror inte det här blir någon hit. Varken Guitar Hero eller Rock Band är starkare än sin musik och det gäller att plocka fram låtarna som målgruppen vill spela från band som är åtminstone förhållandevis aktuella. Annars tror jag inte på någon kommersiell framgång, och det kan inte ens Beatlarna ändra på.

Inget drag efter skalbaggar

Världens genom tiderna största grupp, sannolikt får de ändå stryk av danska klossgubbar när Lego Rock Band släpps nästa månad. Beatles tycks helt enkelt inte locka spelare av olika anledningar.

HQ