Svenska
Blog

En bärbar dröm (online)

Skrivet av Jonas den 1 oktober 2009 kl 15:03

Lade just upp en nyhet där vi får se lite gameplay från Phantasy Star Portable 2. Ettan blev ju ingen större hit, vilket mestadels får förklaras med det märkliga faktum att det var ett onlinerollspel där man valde att ta bort onlinestödet i väst. Därmed fick man äventyra själv och precis som i Phantasy Star Online en gång i tiden, så är det sparsamt skoj.

De av er som följt min blogg vet att jag håller Phantasy Star Online som ett av mina absoluta favoritspel, genom alla tider. Jag spelade det som besatt och har så mycket fantastiska minnen att jag blir gråtmild bara av att tänka på dem. Det unika med Phantasy Star Online var inte alla finesser eller hur mycket det fanns av allt, utan den suveräna spelbarheten.

Det var Segas omisskänliga känsla för bra action som gjorde onlinerollspelet till vad det var. Vartenda vapen och varenda fiende var grymt genomtänkta och bjöd på precis lagom tuggmotstånd. Spelkontrollen var perfekt och musiken fantastisk. Därför fastnade jag inte för Phantasy Star Universe så mycket som jag hade hoppats att jag skulle. Visst fanns den enkla spelbarheten kvar, men man hade krånglat till allt annat.

Det var inte längre sådär skönt banalt kul som Phantasy Star Online var. Phantasy Star Portable var däremot på rätt väg, men saknade dock onlinestödet, även om det fortfarande hade en riktigt ostig story.

Därför tänkte jag ta tillfället i akt och berätta om en bortglömd titel jag ser väldigt mycket fram emot som vi inte hört så mycket om, nämligen Phantasy Star Ø. Där fortsätter rollspelet till Nintendo DS och när japanska speltidningen Famitsu recenserade belönades det med betyget 33/40 och det skrev att det verkligen är ett fullödigt onlinerollspel, trots det lilla formatet. Det såldes även en bra bit över 80 000 spel redan första veckan där borta.

Alla som spelat Phantasy Star Online vet hur intuitivt det är, hur smidigt det var att fixa sina vapen, hur trivsamt det var att hitta folk att äventyra med och hur enkelt det var att fixa lagerutrymme åt all loot. Plus hur galet mycket skön Sega-humor och hemligheter det innehöll. Allt detta skulle tveklöst gå att överföra helt perfekt till Nintendo DS, och ju mer jag tänker på det vore ett så snabbspelat onlinerollspel som Phantasy Star Online perfekt för bärbart spelande.

Kommunikationen i Phantasy Star Ø sköts smidigt via ett Pictochat-liknande system där man även kan spara 20 favoriter (varan runt hälften för de flesta lär vara obsceniteter, men det är en annan historia). Det finns även ett virtuellt tangentbord samt förgjorda ikoner att använda, vilket räcker väldigt långt, det kan Phantasy Star Online-spelarna intyga. Sedan är det bara att koppla upp sig mot Free Mode och paras ihop med några slumpvis utvalda spelare eller välja Friend Mode och köra med bekanta.

Tyvärr tycks Phantasy Star Ø få sin europeiska premiär först nästa år i februari. Den som väntar på något gott får med andra ord som vanligt vänta alldeles för länge. Men jag har en bra magkänsla kring Phantasy Star Ø som jag tror kommer få mig att pensionera både Playstation 3, Wii och Xbox 360 under ett bra tag nästa vår för att istället lägga mig i min bekväma vardagsrumssoffa med en filt och en kopp grönt te samt förstås Nintendo DS för härligt rollspelande i Phantasy Star-världen.

En bärbar dröm (online)

Till skillnad från i Phantasy Star Portable tänker Sega låta onlinestödet vara intakt i Phantasy Star Ø.

HQ