Svenska
Blog

Extremt störande saker #2

Skrivet av Jonas den 8 oktober 2009 kl 16:08

Det finns mer saker som verkligen stör mig i spelvärlden (a gnällspik am I), så det är dags att lista lite fler grejer jag absolut kan vara utan.

*Idag läser väl ingen instruktionsböcker längre, utan information om hur man spelar får man från spelets startbana med iderliga skyltar. Bra. Men i en del fall som Catwoman och Star Wars - The Clone Wars: Republic Heroes får man slita med tutorial. Instruktionerna är oklara och medan man försöker lista ut vad som egentligen menas får man återigen samma information hela tiden "Press A to jump" eller "Hit the turrets", som om man är en jubelidiot. Det fattar jag väl för h-e, men var ska jag och hur ska jag göra? Bättre instruktioner och mindre idiotförklarande tack.

*Att ha en stor uppsättning kämpar i ett fightingspel är väl närmast ett måste. Men varför måste hälften vara låsta så man först måste surfa någon fusksida för att få reda på hur man snabbast låser upp dem och sedan traggla ett värdelöst singleplayer själv i timmar innan man kan bjuda över polarna på lite kul slagsmål. Ge mig hellre nya arenor, ny musik, kanske alternativa outfits eller annat att låsa upp, men figurerna måste få finnas direkt.

*Filmsekvenser som inte går att trycka bort. Absolut värst när de dessutom är placerade efter en checkpoint så man får "avnjuta" den flera gånger om man skulle råka dö.

*Filmsekvenser som går för lätt att trycka bort. En cool (riktigt cool) mellansekvens dra igång. Man lägger ned handkontrollen på soffan för att njuta och R-tiggern råkar tryckas in en millimeter. Vips avbryts mellansekvensen och spelet fortsätter och man missar storyn. Sjukt störigt.

*Spel utan sparfunktion. En av extremt få saker som stör mig med Batman: Arkham Asylum bland annat. Varför kan jag inte få välja att spara. Senaste checkpointen, hmmm, när var den? Om jag backtrackar och inte får mellansekvenser här och var, får jag då checkpoints? Inte en aning och Batman är tyvärr inte ensam om denna brist. Ge mig möjlighet att välja att spara när jag vill, k thx.

*Checkpoints långt innan bossar. Mega Man fick det rätt redan på 80-talet. När Elec Man ägt upp mig i brygga fick jag starta om en skärm innan, bara att gå in och försöka på nytt. I spel som bland annat Call of Juarez kan jag dö på en boss och får starta om fem minuter innan, där jag måste spela ganska svåra passager innan jag är tillbaka och kan försöka på nytt. En någorlunda svår boss (jag spelar nästan alltid på svåraste) kan därför ta minst en halvtimme eller mer där bara 5-10 minuter är aktiv speltid mot honom. Resten transportsträcka.

*Spelar jag socialt online, alltså utan att lira rankat i goda vänners lags som alla finns på min kompislista, så vill jag kunna ha möjligheten att pausa, även online. I exemeplvis Gears of War 2 går det utmärkt att pausa i ett maratonpass Horde, medan jag i Bungies motsvarighet Firefight får hålla mig från bubbelvattnet och kaffet för pausa, det går inte. Jag fattar att man inte kan pausa om man lirar rankat, men socialt med polarna. Kom igen nu. Det ska gå i alla spel!

*Själv har jag investerat i två billiga diodficklampor från Clas Ohlson för 49 kronor stycket. Lyser något alldels fruktansvärt bra på två ynka AA-batterier. I spelens värd existerar dock inga ficklampor som lyser bättre än de där elektriska småljusen för barn som tärnorna brukar ha i sina luciatåg på dagis. De lyser oftast bara någon meter, ytterst svagt, blinkar oregelbundet och med en mycket distinkt ljuskägla som inte lyser upp något runt omkring. Värst är det i skräckspel där värdelösa ficklampor är stående rekvisita. Otäckt enligt utvecklarna, frustrerande enligt mig.

Extremt störande saker #2

Ethan Thomas demonstrerar hur starkt hans kraftiga ficklampa lyser, marginellt mindre än sifferdioderna på min klockradio. Byt ficklampsmärke Thompa, de är inte alls särskilt dyra...

HQ