Svenska
Blog

Dags för en PC-revansch

Skrivet av Jonas den 28 oktober 2009 kl 17:26

Det är ingen hemlighet att PC-världen är på dekis. På de största spelmarknadera Japan, Storbritannien och USA för formatet som sådant en tynande tillvaro och tidigare starka PC-marknader som Sydkorea, Tyskland och såklart även Sverige håller på att börja vackla.

En utveckling som speldistributörerna förmodligen mest applåderar. Det piratas en hel del till PC, mer än någon annanstans, och spelförsäljningen tar såklart stryk trots favoritpiratargumentet att man piratar för att se om något är köpvärt. Till konsolerna säljs det mer spel än någonsin förr, möjligen undantaget nischkonsoler som Dreamcast som bara hardcore-fans hade, vilket drev upp spelförsäljningen något alldeles groteskt.

Samtidigt är det också svårare än någonsin förr att pirata, vilket jag bestämt hävdar har ett glasklart samband. Och då ska man veta att nedladdningsbara expansioner och nedladdningsbara spel inte går att kopiera överhuvudtaget.

Så är PC:n som spelplattform dömd då? Nej, såklart inte, det kommer alltid att finnas entusiaster och sedan är det odiskutabelt så att genrer som realtidsstrategi inte fungerar lika bra till konsol samt att det nästan alltid saknas de enorma modningsmöjligheter som PC-spelare värdesätter så högt, och som ofta ger gamla spel nytt liv långt efter att de har släppts. Oftast gratis.

Sedan finns det en aspekt till som jag tror kan komma att förändra en hel del, och som snarast lär stärka PC-marknaden. Jag har tidigare skrivit om att jag tror Microsoft och Sony ska lansera nya konsoler 2012 (LÄNK!) och det tror jag såklart fortfarande. Men redan nu har vi en sits där PC är totalt överlägset konsolerna när det kommer till det grafiska. Spel som Need for Speed: Shift, Colin McRae: Dirt 2 och Operation Flashpoint: Dragon Rising är brutalt mycket snyggare till PC.

Och för varje månad som går kommer det nyare och nyare grafikkort och man petar i mer och mer RAM. Konsolerna fortsätter vara likadana. Och får jag rätt kommer de vara likadana i tre år till. Då kommer PC-spelen åka cirklar runt sina konsolditon och spel till PC kommer vara mer än en konsolgeneration före.

Grafik tycks ha väldigt lite med försäljning att göra och den starkaste konsolen har sällan varit marknadsledare. Kollar vi på de tre senaste generationerna fick Nintendo 64 stryk av Playstation, Gamecube och Xbox fick stryk av Playstation 2 och Playstation 3 får stryk av Wii och Xbox 360. Men det finns folk som verkligen prioriterar grafik, så är det bara. Och jag tvivlar på att de tänker spela nuvarande konsoler till 2012.

Därför tror jag att redan någon gång nästa år kan vi börja se en ström av spelare som mer och mer ger PC chansen igen. Då är Xbox 360 fem år gammal, vilket är när en konsol normalt pensioneras och Playstation 3 är fyra år, vilket var så gammal som Xbox var när den byttes ut mot Xbox 360, och ni minns ju vilket kliv uppåt grafiskt det var.

Och med en bra handkontroll (idag stöds ju Xbox 360-handkontrollen fullt ut i så gott som alla spel), överlägset onlinestöd, billigare priser och framför allt hutlöst mycket värre prestanda lär det kunna bli ett alternativ som är så gångbart att de teknikfans som de senaste åren skiftat fokus på konsoler återigen vill uppdatera sina burkar till senaste nytt.

Då är det bara piratbiten kvar att slåss emot. Den är en tuff nöt att knäcka och idag släpper många utgivare medvetet PC-versionerna lite senare för att först få sälja konsolspelen innan de släpper loss PC-diton som piratas sönder direkt. Jag har inget bra svar på vad som skulle kunna lösa den biten eller ens om det kommer att lösas, men blir det bättre tror jag en stark comeback för PC som spelformat är oundviklig.

Dags för en PC-revansch

En förlängd konsolgeneration skulle definitivt locka över teknikfans till PC eftersom Playstation 3 och Xbox 360 helt enkelt inte hänger med i prestandautvecklingen. Här en bild från den tekniskt överlägsna PC-versionen av Need for Speed: Shift.

HQ