Svenska
Blog

Gå vidare med co-op

Skrivet av Jonas den 21 december 2009 kl 16:48

Det är svårt att säga vilket enskilt spel som ligger bakom den co-op-hysteri som råder i spelvärlden för tillfället. Klart är hur som helst att många idag avstår från att köpa linjära actionspel om det inte går att spela dem med en kompis, helst på delad skärm. Men lika mycket som jag tycker det är kul med co-op, kan jag känna att idéerna börjar tryta lite. Jag har därför satt samman en önskelista på funktioner jag vill ha i co-op-spel framledes.

• Fler spelare med olika egenskaper - I Halo 3 kunde man spela co-op på upp till fyra spelare genom hela äventyret. Kul, men det räcker inte. Jag vill ha en patrull på 6-8 personer, alla med olika egenskaper och förmågor, som kan samarbeta sig igenom ett strömlinjeformat actionspel som Call of Duty: Modern Warfare 2 eller Killzone 2.

• Ett utvecklat Horde-läge - Horde (Gears of War 2) var absolut inte först med ett koncept som i grunden är en grupp spelare mot botar. Men det var där det fungerade bäst. Men nu är det dags att gå vidare med olika egenskaper till alla krigare, banor med givna mål, radikala skillnader mellan varje våg (kanske kan banan deformeras genom en explosion eller liknande) och boss-fighter.

• Rejäla fordonspartier - Det vore redigt nice att kunna få ta sig fram längs en lång bana med fordon med flera spelare. Vare sig det handlar om en person per bil, flera personer i ett fordon eller rent av flygbanor där en hel trupp har sina bestämda platser och positioner. Modern Warfare 2 snuddar vid konceptet i Spec Ops där man ska assistera polare genom fiendefyllda banor, men det kan utvecklas ändå mycket mer.

• Möjligheter till undsättning - Idag kan man assistera varandra genom att skjuta en besvärande fiende, dra dem undan en strid som Army of Two eller möjligen hela dem som i exempelvis Modern Warfare 2 och Gears of War 2. Men det borde finnas mycket mer. Kunna ge varandra ammunition eller vapen, hjälpa varandra till högre avsatser, släpa tunga föremål snabbare om man är mer än en och liknande.

• Förändra spelupplevelsen - Det är självklart att alla ska ha samma förutsättningar och slåss på slagfältet ihop. Måste det vara så? Kan inte en spelare ha tillgång till radar och sitta som officer i säkerhet, från var han kan tala om var fienden finns och samordna de egna trupperna. En annan spelare kanske kan segla omkring högt uppe i luften och bistå med sporadiskt understöd. En tredje kunde fungera som förare, så bara han kunde köra fordon så alla andra behövde hans egenskaper för att ta sig någonstans. Helt enkelt radikalt förändra upplägget så alla inte gör samma sak, men strävar mot samma mål.

Gå vidare med co-op

Att köra en välfylld Warthog och röja är svinkul, men man borde absolut kunna göra fler personer involverade i co-op-fordonskörande.

HQ