Svenska
Blog

Vad händer, Team Ninja?

Skrivet av Jonas den 8 januari 2010 kl 16:23

Ni kan säkert turerna. Team Ninja grundades hos Tecmo av Tomonobu Itagaki som styrde gruppen med järnhand. Genom hans försorg och extremt kaxiga attityd växte man och blev något sorts rock 'n roll-version av Team Ico, som sedan starkt bidragit till att göra Xbox till den relativa framgång den är idag med hjälp av Dead or Alive och Ninja Gaiden.

Så hände det, Team Ninja splittrades förra sommaren. Itagaki hoppade av och flera av höjdarna med honom. Hjärnan som gjorde gruppens framgångsrika spel finns helt enkelt inte kvar. Här tänker kanske många att Yosuke Hayashi, som väl får ses som Itagakis efterträdare, minsann gjort Ninja Gaiden Sigma och Sigma 2 som båda var väldigt bra. Sant, men han har bara fixat till redan befintliga spel, inte gjort nya.

Dessutom är inte allt han gjort bra och Sigma bestod absolut inte av idel förbättringar och samma sak gällde för Sigma 2. Även om Itagaki var orättvis i sin kritik av dessa båda spel, känns de faktiskt inte som de ultimata versioner de marknadsförs som.

Microsoft har länge haft ett synnerligen gott samarbete med Team Ninja, och alla originalspel sedan Dead or Alive 2 har varit exklusiva till Xbox eller Xbox 360. Om man hade kontrakt för fler spel när Itagaki hoppade av är inte känt, men sannolikt. Itagaki berättade hur man hade flera idéer på gång, nämnde Dead or Alive 5 i någon intervju, pratade om ett Code Chronus och annat. Spel som sannolikt skulle finansieras av Microsoft. Idag känns det som att mycket av den kontakten mellan Microsoft och Tecmo har brutits, och sedan Itagaki stack har Tecmo även slagits ihop med Koei.

Nästa Dead or Alive-spel blir Dead or Alive: Paradise till PSP, en samling minispel inramat av snygga och välfyllda bikinis, samt att man gör ett Metroid-spel åt Nintendo. Och där Itagaki tveklöst var en Microsoft-supporter, känns Hayashi mer pro-Sony. Och med Sigma 2 kändes det som att han sonderade terrängen för Playstation 3-spelarna genom att visa lite Dead or Alive-figurer för dem under äventyret.

Något man kan tolka som att ett nytt Dead or Alive faktiskt är på gång, eller åtminstone ett spel med dessa figurer. Ninja Gaiden II är idag två år gammalt och var det sista stationära helt nya spelet Team Ninja släppte till någon HD-konsol och något nytt är heller inte utannonserat (Metroid: Other M är förvisso stekhett, men ett Wii-spel och kräver knappast samma mängd resurser som exempelvis Ninja Gaiden II), och lär därför heller inte släppas under 2010. Koei Tecmo borde vara väldigt intresserade av att visa att Team Ninja fortfarande håller måttet och att få ut något helt nytt spel som inte är Itagaki-relaterat.

Men det är helt tyst. Ingenting är utannonserat och jag undrar om Team Ninja ens finns kvar i samma omfattning som tidigare. Då pumpade Microsoft in pengar så de alltid hade resurser att röra sig med, idag tror jag ingen är intresserade av deras exklusiviter. Samtidigt har inte heller Itagaki visat något nytt.

Han säger sig ha fått med gräddan från det anrika Team Ninja och jobbar på något nytt stort. Men någon måste rimligtvis betala deras utveckling. De startar från noll och måste fixa lokaler, datorutrustning och betala löner, vilket får mig att tro att Microsoft valde sida efter bråket med Team Ninja och tog Itagakis parti och idag är de som står bakom hans finansiering.

Under 2010 får vi säkert se något nytt från Team Ninja, men magkänslan säger att de inte alls kommer leverera lika kvalitativa spel som förut, medan jag har väldigt höga tankar om Itagakis kommande titel. Han har i omgångar snackat om att göra äventyrsspel, och vi vet att han älskar japansk historia. Ett Itagaki-äventyr med massor av rock 'n roll-action förlagt till det feodala Japan till Playstation 3 och/eller Xbox 360 är nog det som står överst på min lista över ej utannonserade spel 2010. Och Team Ninja tror jag aldrig riktigt reser sig igen.

Vad händer, Team Ninja?

Jo, jag ser faktiskt fram emot Dead or Alive: Paradise (på riktigt), men det börjar bli dags för Team Ninja att visa något nytt trippel-A-spel och visa att de faktiskt fortfarande har kapacitet att göra sådana. Om de nu alls har det...

HQ