Svenska
Blog

Bytlåna mer spel

Skrivet av Jonas den 26 januari 2010 kl 01:17

I dessa tider av nedladdningsbart material och framför allt nedladdade spel är det inte alls lika enkelt att bytlåna spel längre. Visst kan du få låna mitt Dragon Age: Origins, men du får inte mina expansioner och därmed heller inte den fantastiska upplevelse jag har haft. Och mina nedladdade spel kan du absolut inte få låna. Smart gjort av utgivarna som absolut har en drömsits.

Om det kan man tycka massor och förmodligen är det ett debattämne värt att blogga om, men min rubrik syftar faktiskt på ett annat slags bytlån. Bytlån som är betydligt ovanligare men faktiskt nästan roligare. Vad har till exempel F-Zero GX, Bionic Commando: Rearmed, Donkey Kong Country, Tomb Raider: Underworld, Halo Wars och Sonic & Sega All-Stars Racing gemensamt?

Jo, de är alla spelfenomen som har utvecklats av en helt annan studio än den som ursprungligen skapade serien. Något som behövs ibland för att få in nya fräscha idéer och nytt kunnande. Ibland bara för att en spelvärld rymmer så mycket mer än det man får i originalserien, ibland för att idéerna hos ursprungstillverkaren helt enkelt är slut och att nytt blod behövs.

Oftast görs det dock av ekonomiska skäl, att det helt enkelt är billigare att låta någon annan göra spelet. Lika glad jag är att Grin fick göra Bionic Commando: Rearmed, sörjer jag att de fick göra Bionic Commando. I förstnämnda fallet tillförde de verkligen något som Capcom absolut inte kunnat göra bättre, och i sistnämnda fallet blev det helt enkelt inte den återkomst det skulle ha blivit.

Men nog svamlat. Här är fyra spelserier jag skulle vilja tolkades av någon helt annan utvecklare än den ursprungliga (vilket inte alls behöver betyda att jag är missnöjd med den ursprungliga, tvärtom).

*Zelda Origins utvecklat av Bioware - Jag älskar Zelda, men de tredimensionella äventyren har inte riktigt fungerat för mig, minus Wind Waker. Medan jag vet att folk älskar Nintendos äventyr, vore det ändå kul att se Bioware i samarbete med Shigeru Miyamoto ge Zelda en behandling som skulle betyda ett friare och större Hyrule att röra sig i. En återkomst av level-systemet från Zelda II, en mörkare historia och en djupare och mer belönande spelkontroll. Något som sannolikt inte skulle bli något annat än fantastiskt.

*Beneath a Steel Sky 2 utvecklat av Quantic Dream - Jag har tjuvstartat lite med Heavy Rain och japp, det är värt att vänta på. Quantic Dream visade redan med Fahrenheit att de är grymma på att göra moderna äventyrsspel, även om storyn var sisådär. Efter två relativt jordnära äventyrsspel vill jag dock se David Cage och grabbarna (och brudarna) på Quantic Dream göra något med spejsat, nämligen ta den gamla äventyrsklassikern Beneath a Steel Sky och äntligen ge den en vettig uppföljare i stenhård cyberpunk-miljö. Något som jag tror skulle kunna bli oändligt bra och den definitiva återkomsten för äventyrsgenren.

*Killer Instinct 3 utvecklat av Capcom - Killer Instinct var långt ifrån världens bästa fightingspel. Men jag gillade världen, atmosfären, figurerna, musiken och tyckte att Ultra Combo-systemet faktiskt var ganska roande. Västerländska fightingspel är dock ett sorgligt kapitel. Därför önskar jag att Capcom fick äran att göra Killer Instinct 3. Något som med största sannolikhet skulle betyda brutalt bra fighting och en mer än värdig comeback.

*Halo Gaiden utvecklat av Itagaki - Ni har sett trailern för Halo 3, ni vet den där svincoola förrenderade där Master Chief hejdlöst kastar sig ut i ett hav av Covenanter? En strid han givetvis kommer vinna. Men samtidigt som det är kul med förstaperson, ger det inte riktigt samma superhjältekänsla till Spartan II-krigarna som finns i böckerna. Lösningen heter såklart Tomonobu Itagaki, mannen, myten och legenden bakom Ninja Gaiden-serien. Att låta honom göra ett spel av någon Spartan II-soldats sanslösa krigsföring i ett snabbspelat tredjepersonsactionspel modell Ninja Gaiden II med massor av fet närstrid och eldstrid komplett med den silkeslena bilduppdateringen samt perfekta spelkontrollen man så ofta skäms bort med i japansk tredjepersonsaction. Tack, ja, tack!

Bytlåna mer spel

I spelen får man aldrig riktigt veta hur överlägsen en Spartan II-soldat faktiskt är, något Itagaki ledigt skulle kunna illustrera i ett tredjeperons actionäventyr av samma slag som Devil May Cry och Ninja Gaiden.

HQ