Svenska
Blog

2000 spelade timmar senare

Skrivet av Jonas den 9 februari 2010 kl 17:57

Jag brukar sätta det på mina egna personliga topp 10-listor. Phantasy Star Online. Jag spelade det som besatt när det begav sig med kollegor från spelsidan TVspel.nu som jag skrev för tidigare (däribland GRTV-teamets ankare Bengt Lemne), min flickvän, mina kusin och andra bekanta. Även om det finns djupare onlinerollspel än Phantasy Star Online, finns det ändå några saker Sega lyckades bättre med än något annat onlinerollspel jag spelat både före och efter.

Det ena är stämningen. Hela Phantasy Star Online baseras på att man gett sig iväg till en ny planet, bara för att helt tappa kontakten med de första pionjärerna i den nya världen. Man kände sig utsatt, varenda grej man gjorde betydde något, all data betraktades som intressant och det bidrog i sin tur till en fantastisk gemenskap.

Kanske delvis beroende på att alla nog redan då visste att Dreamcast hade svårt att hävda sig konkurrensen. Vi var en liten grupp människor som aldrig skulle bli fler. Vi roade oss med lobbyfotboll, skvallrade om kommande expansioner, utbytte hemmasnickrade ikoner för komiska utrop och delade med oss av utrustning samt utbytte tips om hur man skulle ta hand om sin medhjälparpryl Mag.

Dessutom var man alltid beroende av varandra. Phantasy Star Online hade i originalutförande bara fyra banor, men Segas trademark har alltid varit spelglädje och precis som i gamla 8 bits-spel kunde de spelas om igen hur många gånger som helst. Sådant var Phantasy Star Online. Man levlade upp sig, ökade svårighetsgraden, njöt av Segas sjuka humor och hittade små påskägg.

Allt som allt blev det långt över 2000 spelade timmar. Mestadels på Dreamcastens inbyggda modem och en liten del med bredband till Gamecube och Xbox. Telefonräkningarna var hiskeliga och ofta på en bra bit över tusenlappen per månad, med rekordet på över 2000 spänn. Lägenheten gick knappt att ringa till (mobiler var svindyrt på den här tiden för sisådär svindlande tio år sedan) ens. Till dessa kostnader ska det läggas Hunters License, en månadsavgift för onlinespelande, helt enkelt.

Men Phantasy Star Online var värt det. Det rockade och är så kul att om det skulle komma till PSN eller Xbox Live Arcade kan jag se mig fastna totalt igen. Sitta där och spela och gå upp i level. Utforska planeten Ragol och sakta men säkert bli en utbygdsjägare av rang.

Varför detta rosenskimrande snack om Phantasy Star Online nudå? Jo, idag fick jag äntligen Phantasy Star 0 till Nintendo DS. Nu ska här hårdspelas dygnet runt några dagar. Återkommer med recension i slutet av veckan då jag avslöjar om drömmen om ett riktigt grymt onlinerollspel på fickan blivit verklighet.

2000 spelade timmar senare

Kärlek i fickformat.

HQ