Svenska
Blog

Sega snackar om Shenmue 3

Skrivet av Jonas den 10 februari 2010 kl 19:04

Det har gått runt ett decennium sedan vi sist såg Ryo Hazuki och fick följa honom i hans kattadopterande, sjömansletande och gaffeltruckskörande. Shenmue påbörjades som bekant redan till Saturn, men flyttades till dreamcast. Vilket betydde att ett redan svindyrt spel fick programmeras om ett extra varv.

Tänk all den tid Sega betalat utvecklarna lön, all hyra, alla datorer, alla röstskådespelare och allt som varit involverat i ett sådant spel. Med dagen pengavärde beräknas det ha kostat en bra bit över miljarden att ta fram. Shenmue sålde inte dåligt, men absolut inte nog för att bära upp sina kostnader. En klassisk flopp, helt enkelt.

Nu har det gått så lång tid sedan Shenmue att grafikmotorn blivit totalt omodern, liksom det mesta som rör spelet. Och eftersom så många inte spelat ettan och tvåan, kan man inte helt utan vidare släppa trean. Folk måste få veta vad som föregått ett Shenmue 3, och dessutom vet vi att folk är skeptiska till att hoppa på spelserien när de inte varit med från början, vilket är orsaken till att vi ser så många serier strippas på sina nummer och få så kallade "nystarter" istället.

Sega har traditionellt tigit ihjäl Shenmue. Det är knappt att deras kanske mest älskade spel ens existerat. Inget från serien har gästspelat ens i spel som Sega Superstars Tennis. Men sent förra året hände något. Inte nog med att Ryo Hazuki är med och tävlar i Sonic & Sega All-Stars Racing, Sega har dessutom kommenterat att man gärna skulle göra en Shenmue-uppföljare.

Nu är väl steget till ett färdigt spel fortfarande oändligt. Man kan som sagt inte bara göra del tre utan vidare, utan måste sannolikt starta om hela serien. Och om det inte sålde förut, så varför skulle det sälja nu? Men ändå. Det händer mer kring Shenmue än det gjort på mycket, mycket länge och att Sega erkänner att spelet faktiskt existerar är ett stort framsteg.

Sega snackar om Shenmue 3

Förmodligen lär vi aldrig se Shenmue 3, men hoppet att serien ska göra comeback har ökat mångfalt.

HQ