Svenska
Blog

Spel som TV-serier

Skrivet av Jonas den 15 februari 2010 kl 14:02

Dramaproduktioner för TV var tidigare något man fnös åt. Men idag har stora TV-serier helt annan status, helt annan budget och även de största filmstjärnorna kan både ha huvudroller och gästspela i dramaserier. I spelens värld är dock serier något ganska ovanligt. De är mer som filmer, med en ny del i snitt ungefär vartannat år, men ofta betydligt längre tid mellan varje del än så.

Varför inte göra annorlunda, mer som TV-serier med en ny spännande del med jämna mellanrum? Jag har besökt utgivare så många gånger som färdigställt en eller kanske möjligen två banor av ett i övrigt helt ofärdigt spel. Nu senast Bungie för två månader sedan då de visade Halo: Reach. Nu säger jag inte att just Halo vore ett lämpligt spel för min idé, men det visar ändå hur banorna växer fram steg för steg.

Det jag vill är alltså att spel ska kunna släppas episodvis, kanske en del per månad eller rent av oftare. Antingen köper man hela spelet på förhand och får tillgång till alla delar, eller betalar per kapitel. Då kan en cliffhanger i storyn verkligen komma att kännas som en cliffhanger. Man kan snacka på Gamereactors forum om hur det egentligen ska sluta, för ingen vet. Eftersom det är nedladdade spel finns heller inga piratkopior ute som kan spoliera nöjet.

Nu är det här ingen ny idé och har gjorts flera gånger. Bland annat redan till Dreamcast som så ofta var först med det senaste. Där var det Capcom som släppte El Dorado Gate med en ny del varannan månad. Nu blev ju Dreamcast ingen kommersiell framgång, men konceptet har även körts på senare tid med bland annat Sam & Max på senare, liksom även Siren: Blood Curse och Fable II.

Problemet är bara att det inte är nog stora och bra spel, och att hela konceptet med att ladda ned spel inte var tillräckligt utbyggt när man försökte sig på det här (och i Fables fall var ju spelet gammalt när det kom för episodvis nedladdning). Spel som Mass Effect 3, Bioshock 3, Alan Wake eller varför inte Heavy Rain däremot...

Låt första avsnittet vara helt gratis. Ett demo om man så vill. Marknadsför skiten ur det precis som vanligt. Sedan kommer det en ny del där med jämna mellanrum så man verkligen hinner sukta efter fortsättningen och grubbla över vad som komma skall. När hela äventyret sedan är berättat kan man släppa det på skiva för dem som av någon anledning absolut inte vill ladda ned.

Alla spel lämpar sig som sagt inte för konceptet. Jag nämnde Halo ovan, men så mycket som jag gillar Halo, är det inte direkt någon nagelbitarstory, även om det oftast är riktigt häftigt att få veta mer om det välskrivna universumet. Men för spännande äventyrsspel eller rent av rollspel tror jag att det här kan vara precis rätt väg att gå eftersom väntan på varje ny del blir en del av upplevelsen. Detta istället för att man rusar igenom äventyret på 8 timmar och tar det tillbaka till Game för att byta in mot något annat.

Spel som TV-serier

Tales of Monkey Island berättas episodvis men är sannolikt mest för de redan inbitna Monkey Island-fansen, och heller inte spännande nog för att kunna jämföras med dramaserier som Heroes, Rome eller något annat.

HQ