Svenska
Blog

Påtvingat viftande

Skrivet av Jonas den 23 februari 2010 kl 14:32

Jag har delade känslor inför dagens nyhet om att Killzone 3 kanske kan komma att släppas i år, med stöd för "Wand". Glad för att jag gärna vill spela fortsättningen på Killzone 2 som slutade med en väldig cliffhanger, medan jag är milt sagt kluven inför hela grejen med rörelsekänsligt spelande. Nu är ju allt förvisso bara rykten, men jag kan ändå inte hjälpa att jag i mitt huvud ställer upp en rad frågeställningar och farhågor.

- - -

1. Förmodligen blir det ett tvång eller åtminstone fördelar att spela med "Wand" eftersom man ju vill nyttja Killzone 3 för att få hardcore-spelarna att skaffa tillbehöret. Om det suger och/eller inte ger några fördelar kommer ju alla att välja handkontroll och hela "Wand"-grejen har bara fått negativ publicitet istället för positiv.

2. Vem har frågat efter rörelsekänsligt spelande till Killzone 3? Varför tvinga på folk något de inte vill ha? Är inte poängen med viftgrejen att det ska vara ett komplement till handkontroller i spel som drar nytta av det?

3. Hur ska multiplayer fungera? Ska handkontrollspelare och "Wand"-spelare mötas så kommer de ju inte att ha samma förutsättningar och jag tvivlar extremt starkt på separerade spellistor för olika handkontroller. Något kommer bli lidande, och jag tror inte det blir "Wand" (läs punkt ett)...

4. Själv hör jag till dem som föredrar det uppdaterade styrsystemet i Killzone 2 som kändes rappare och mer exakt. Många föredrar dock den tyngre känslan i originalversionen, vilken helt totalt kommer gå förlorad med en lätt handkontroll på ett hekto i handen som ska motsvara ett tungt gevär på över fem kilo. Det kommer ofelbart leda till viftande och förlorad tyngd för Killzone.

- - -

För mig känns det inte som att man gör Killzone en tjänst med "Wand". Tvärtom. Jag förstår att Sony måste ha något hardcore-spel med Wand"-stöd som får folk att köpa den (precis som Microsoft har Natal-stöd i Fable III och säkert något annat spel vi ännu inte känner till), men för mig känns det som att man offrar Killzone.

Killzone 2 blev ingen försäljningsmässig succé och har i dagsläget nått dryga två miljoner sålda spel. Därmed finns absolut inte den publik som behövs för att verkligen sälja in tekniken med Killzone som hade kunnat få fortsätta vara ett blytungt actionspel för hardcore-spelare. I mina ögon hade den mer populära Resistance-serien varit en betydligt bättre kandidat för denna behandling.

Där finns plojiga vapen, märkliga tillbehör och absolut inte samma tyngd som i Killzone. Det är även mer populärt och hade kunnat dra nytta av "Wand"-stödet på ett bättre sätt. Nu målar jag Fan på väggen väldigt mycket i förtid, Killzone 3 kanske inte alls kommer i år och kanske inte ens kommer ha "Wand"-stöd. Men med utgångspunkten att dagens uppgifter är sanna, tror jag Sony kan ha gjort Killzone-serien en rejäl björnkram.

Påtvingat viftande

Visari klarar sig bra utan trollstavar.

HQ