Svenska
Blog

Extremt störande saker #3

Skrivet av Jonas den 18 mars 2010 kl 17:36

Efter två populära delar med Extremt störande saker (del ett här och del två här) känns det som att det är dags att återigen reta upp sig lite på frustrerande inslag i spel. Nog med svammel, över till mina sex senaste huvudvärkar...

• I vart och vartannat spel har man en kollega som ska med på äventyret. Ibland från start, ibland bara under någon bana och mellan varven ska de eskorteras. En bra idé i teorin kanske, men i praktiken är kollegorna nästan alltid hjärndöda. De använder upp din knappa ammunition (jag tittar på dig, Sheeva), fastnar bakom objekt och kan inte följa med dig eller ställer sig i vägen för fiendens eld och dör, varpå du blir game over för att utvecklarna suger på artificiell intelligens. Slopa skiten.

• Quick time events i kritiska situationer. Shenmue införde dessa för att kunna ha överraskande händelser i spel som inte riktigt lämpade sig för något annat, som när Ryo Hazuki sparkade till fotbollen. Klart kul. Andra utvecklare har dock helt missuppfattat grejen och idag har man ofta quick time events på bossar, gärna mot slutet när de ska dö. Något som gör att man sitter på helspänn och fokuserar på knappikonerna som dyker upp och inte alls ser striden. Efter att man dräpt monstret/kämpen/superskurken efter hård knappexercis kan man ibland ställa sig frågan: "Jag vann, men vad gjorde egentligen min kämpe för att göra det?"

• Spel som inte straffar folk som drar sig ur matcherna vid onlineförluster. Det finns allt för många av dessa, oftast räknas bara matchen som inte spelad eller som oavgjord. Precis när man ska vinna så... *Klick, borta*. Att göra så ska straffas hårdare än en förlust och själv ska man få en vinst, alltid.

• Märkligt många spel saknar en retry-funktion när man exempelvis jagar tider i Time Trial, försöker besegra någon fiende i ett fightingspel eller måste vinna ett viktigt race i ett bilspel. Efter racet får man istället snällt vänta på en animation med vinnarna, att få betyg för sin körning, kanske belönas med lite poäng, en laddningskärm som tar dig tillbaka till menyerna innan du kan få välja att spela om (då med en ny laddningsskärm). Smartare och snabbare menyer, tack!

• Nuförtiden måste jag samla på saker i så gott som alla spel. Se annars blir det inga achievements eller troféer, nännemensan! Om jag inte har tänkt spela igenom spelet två gånger (en lyx man inte alltid har), utan vill ta allt första gången resulterar det i att jag går omkring och letar föremål som inte alls har med storyn att göra, som spelkort i Call of Duty 3, och gnider mig mot alla texturer eller går till ställen jag inte ska. Det är förstås dessutom där de oftast finns. Utvecklarna har alltså lagt till föremål som, om jag tar dem, därmed inte kommer att spela igenom spelet som det är tänkt och därmed inte heller kommer ha lika kul. Achievements som förstör spelet, kort och gott, och dessutom förtar mycket av den seriösa känslan. Stoppa samlandet! Nu!

• Ingen väl väl köra fordon i förstapersonsskjutare (Halo undantaget). Det är alltid taffligt utfört, frustrerande och påminner oftast inte ens avlägset om att faktiskt styra en bil, en tank eller vad det nu är man spakar över. Likt förbaskat. I flera av Call of Duty-spelen, i båda Gears of War, i Killzone 2, Half-Life 2 och you name it. Där är de. Fordonen som inte gör någon glad och som utgör spelets överlägset sämsta delar. Något utvecklarna inte kunde bry sig mindre om. För in ska dem, fordonen alltså. Och allt sämre tycks de bli. Låt terrorn få ett slut...

Extremt störande saker #3

Här är den, Centaur Tank, den överlägset svagaste länken i Gears of War 2 (precis som motsvarigheten i ettan också var). Epic kunde dock inte bry sig mindre. Räkna med fler fordon till trean.

HQ