Svenska
Blog

Jag tror inte de fattar någonting

Skrivet av Jonas den 14 april 2010 kl 16:46

Funderar över dagens nyhet om hur Natal ska användas till Ghost Recon: Future Soldier. Riktigt bra idéer. Natal förvandlar ju faktiskt handkontrollen till en extremt rörelsekänslig sådan och även dig själv. Att snabbt peka var soldater ska gå, välja alternativ på skärmen utan att behöva släppa analogspakarna och liknande är perfekta komplement. Kanske precis vad Natal behöver för att säljas in hos alla er hardcore-spelare.

Men ändå. Jag är fortfarande lite skeptisk. Inte bara mot Natal, utan även mot Playstation 3-motsvarigheten Move. Microsoft och Sony har tagit fram alldeles för tekniska lösningar, ungefär som att de tror att det är vad konsumenterna saknat. Vilken är er egen professionella bedömning, har Nintendo förlorat många spelare och försäljning på att Wii-fjärrarna inte alltid är så exakta som de borde vara?

Är det så att Nintendo ligger brunt till i det så kallade konsolkriget och att deras spel inte finns på topplistorna?

Såklart inte. Kanske är det till och med så att Nintendo tjänat på att inte ha den extrema precisionen de andra båda eftersträvar (även om otaliga rapporter, inte minst från mina Gamereactor-kollegor, säger att de inte alls är så precisa som Microsoft och Sony vill påskina). Plötsligt kan man inte längre bara slarvbowla med svärfar, slå lite bollar i tennis eller liknande.

Nu får man ingående förklara vilken vinkel ens tennisracket måste ha, exakt hur man ska knycka på handleden för att skruva bowlingklotet och med den mer detaljerade grafiken försvinner även den övertydlighet som präglat Wii-spelen. Nu har man realistiska figurer som inte alls är lika roligt personliga som en Mii och massor av grejer i bakgrunden som gör att saker ser svårare ut än de är.

Räcker det verkligen med ett pilbågsspel för att nå casual-marknaden, eller måste det se ut på ett visst sätt? Kan inte barnföräldrar snarast avskräckas av realistisk grafik, och äldre tycka att det ser för komplicerat ut? Hör de snyggaste spelen till de absoluta storsäljarna? Hör de kraftfullaste konsolerna till storsäljarna? Är teknik vad casual efterfrågar?

Wii har sålt ungefär dubbelt så mycket som var och en av de båda andra konsolerna. Jag vet att många hardcore-spelare fnyser åt spel som Wii Sports eller Wii Fit, men hur många äldre personer som traditionellt aldrig spelar spel tror ni är missnöjda? Hur många yngre barn? Och framgångarna bara fortsätter.

Microsoft och Sony har tagit fram hightech-lösningar som absolut säkert kommer tilltala många hardcore-spelare, men inte fasen lär det leda till någon ökad försäljning av konsolerna som de båda tror. Det som leder till framgång är smart nytänkande, exakt just det som Nintendo (och även Apple) är så vansinnigt bra på. Sony har tagit fram en exakt kopia av en Wii-fjärr med extrafunktioner ingen har frågat efter samt exakta kopior av de första Wii-spelen. Detta medan Microsoft har tagit fram vad som många nog upplever som Eye Toy 2.0 och inget annat.

Inte kommer väl folk strömma till för det? Jag tror visserligen mer på Natal (ur kommersiell synvinkel), men det är mest för att jag tror att Microsoft ser det som en viktigare grej för dem än vad Move är för Sony, och i slutändan lär det ändå inte bli vad någon av dem förväntat sig.

Samtidigt berättar Nintendo nu om sin nästa bärbara enhet. En ny grej med en rad nya funktioner och inte minst de omdebaterade 3D-skärmarna som inte kräver extra glasögon. De kommer precis rätt i tiden när 3D är hett och lär få massor av uppmärksamhet och försäljning. Hur Sony nästa bärbara ser ut vet vi inte ännu, men jag sätter mina slantar på en Iphone-kopia. Däremot vet vi ju hur Microsofts kommande bärbara ska se ut, nämligen just... en Iphone-kopia. Någon mer än jag som misstänker att Microsoft och Sony helt enkelt inte riktigt fattar vad som gör en riktigt stor succé? Inte är det kopior i alla fall.

Jag tror inte de fattar någonting

Sonys spel är onekligen snyggare än Nintendos. Men har världens närmare 70 miljoner Wii-ägare verkligen efterfrågat bättre grafik, eller är det enkel tydlighet man eftersträvar? Satsar man på rätt saker?

HQ