Svenska
Blog

Jag har blivit invaderad

Skrivet av Jonas den 10 maj 2010 kl 01:12

Så kom det i fredags kväll, spelsättet Invasion till Halo: Reach. Det på förhand kanske mest upphypade i hela betan. Själv har jag inte haft möjligheten att testa förrän i kväll, men liksom Steinholtzenmann tidigare under söndagen är jag helt såld. Järnspikarns rackarns anacka. Redan i beta-stadiet är detta bland det absolut fetaste jag har spelat i multiplayer-väg.

Grundtanken är enkel. Ett lag om sex Elites ska ta en reaktor och föra den till ett flyktskepp. Men Boneyard (banan man spelar) är enorm. Den största i Halo-världen hittills, vilket faktiskt säger en del. Och får att komma åt generatorn behöver två lås knäckas, bevakade av sex Spartans.

Efter varje lås levlas spelet upp. Nya platser på kartan ska bevakas och Bungie serverar vänligt allt bättre utrustning. Så när lås nummer två ska knäckas är det inte längre någon skärmytsling, utan ett mindre krig. Det kommer Ghosts glidande med hånflinande Elites, en och annan Banshee kröner himlavalvet och pepprar dödlig plasma och mitt i virrvarret av krigare kommer en grupp Spartans i en Warthog och försöker räta ut situationen.

Skulle Elites lyckas knäcka även lås två brakar helvetet lös på riktigt. Då kallar Spartans in det tunga artilleriet, och det gör även Elites. Plötsligt får vi dödliga strider med mäktiga Scorpion-tanks i duell mot Wraiths som nästan ljudlöst kommer smygande trots sin sanslösa eldkraft. Färdigheterna blir fler liksom vapnen och man kan få starta med allt från Plasma Sword till granatkastare så man är redo att slåss från första sekund.

Resultatet är såklart rent vansinne. Elites sliter för att släpa med sig generatorn, medan Marty O'Donnels pumpande Halo-musik sätter att stämningen av att något viktigt håller på att hända. Meter för meter släpas generatorn närmare målet medan tempot i striden vrids upp ordentligt.

Än är det för tidigt att säga exakt hur bra balansen i det hela är, vad som behöver tweakas och vad som inte behöver det. Men nu är det krig på riktigt med sådan sanslös intensitet att jag håller på få hjärtstillestånd under de sista skälvande sekunderna.

Invasion är ett av de absolut bästa spelsätt jag varit med om och jag förutspår att det här kommer spöa Horde (Gears of War 2) all världens väg och bli nästa stora grej som konkurrenter kommer försöka plagiera under lång tid framöver.

Jag har blivit invaderad

Undertecknad blir mosad av en Ghost, körd av Gamereactor-läsaren Reqo. Nästa gång ska jag kolla både höger och vänster innan jag försöker korsa gatan igen!

HQ