Svenska
Blog

PC-marknaden växer igen

Skrivet av Jonas den 24 september 2010 kl 13:09

Det är bara att titta på topplistorna hur det brukade se ut. 2004 var det till exempel flera veckor då PC-spelen ensamt hade över 50% på den svenska topplistan. PC var dominant och Sverige var (och är) ett av världens starkaste fästen för PC-spelande. Idag brukar listorna se annorlunda ut, och PC:n är ett format som håller jämna steg med någon av HD-konsolerna. Och då är det ändå ofta gamla Counter Strike samt spel som Kalle Kanin eller Julkalendern som syns till på listorna och inte nödvändigtvis maffiga actionäventyr.

Det finns såklart flera förklaringar till det här. En av dem är att Sverige är en så liten marknad att det på det internationella planet egentligen saknar betydelse. Att spel sålt bra till PC hos oss har inte förhindrat att formatet nästan utplånats på stora håll i Europa och USA. Konsolerna tar över och får alla de exklusiva spelen, något utgivarna gillar eftersom det är mindre piratverksamhet och billigare att utveckla då de kan använda samma verktyg under många år och inte behöva ta hänsyn till variationer i hårdvaran. Framgång föder framgång för konsolerna, medan en neråtgående spiral för PC också är svår att stoppa.

Det är en aspekt. En annan är populariteten för tjänster som Steam. I takt med att folk köper sina spel nedladdade försvinner de också från spelbutiker. Därmed finns det allt färre butiker som talar om vilka PC-spel du faktiskt kan köpa Idag vet många knappt ens att konsolspel ofta kommer till PC (om än ofta kraftigt försenat för att man vill släppa det till konsolerna först innan man matar piraterna), och det är också svårt för dem att få veta det.

Just piraterna är såklart också en av orsakerna till varför det är såhär. Det var så sent som nu i veckan Capcom sade att man väljer att inte släppa Super Street Fighter IV till PC just för att det r så stor piratverksamhet. Nu är väl det ett typiskt konsolspel, men PC-försäljningen även av stora titlar är ofta så dålig att det inte ens är värt besväret att konvertera. Går man plus/minus noll är det fortfarande dåligt. Då kunde den stora utvecklaren hellre ha sålt pizza och tjänat en hacka istället (eller haft slantarna på banken och fått ränta). En rejäl vinst krävs för att det alls ska vara värt det.

Till sist tror jag även att begagnatbutikerna har en stor roll i minskningen av PC. Dels tar de som bekant inte ens emot PC-spel för den som vill sälja, medan konsolspel alltid är välkomna. Men dels har de även alltid feta inbyteskampanjer för just konsolspel så man kan lämna bort lite liggsår som inte används och få helt nya spel på kuppen. Något som används oerhört flitigt..

Så är allt nattsvart då? Faktiskt inte. Medan storsatsningar numera hör hemma hos konsolerna (där PC-versioner ibland släpps lite på nåder, men ibland inte kommer alls), har PC-marknaden utvecklats mot att bli alltmer casual och klättrar igen i antalet spelare.

PC:n har nämligen också förändrats. Stationära datorer börjar bli rätt ute och försäljningstappet de senaste tio åren har varit enormt. Laptops har tagit rejält av den kakan, vilka i de allra flesta fall inte duger till krävande spel. Men sedan en tid tillbaka har även laptops börjat naggas i kanterna... av netbooks. Folk vill ha mindre och smidigare datorer helt enkelt.

Och i våras kom som bekant ytterligare ett steg när Apple lanserade Ipad. Nu vill alla utvecklare göra tablet-datorer och folk hakar på och köper som besatt. Utvecklingen inom PC-världen är alltså att folk köper allt svagare datorer. Gärna sådana som inte ens hänger med de 4-5 år gamla konsolerna vi har idag.

Inte så konstigt att 2007 års Crysis fortfarande är det snyggaste PC-spelet, när den tänkta publiken istället köper datorer som tekniskt sett ofta är svagare än den de hade innan. Vi har för första gången hamnat i en situation där utvecklingen inte bara står still, utan faktiskt till och med går bakåt.

Men med datorernas utveckling har även PC-spel förändrats. Även om jag fortfarande är en av de sammanlagt kanske sju personerna i världen som inte har Facebook, så har alla andra det. Och där märker vi av PC:ns nya roll. Till exempel har Farmville en bra bit över 60 miljoner spelare, Mafia Wars över 45 miljoner och Bejeweled Blitz är inte långt efter.

Samtidigt är The Sims 3 större än serien varit på mycket, mycket länge och många spelar manager-spel online samt spelar på någon av de många spelportaler som finns online, fyllda med gratisspel som passar folks nya, klenare datorer. Självklart bör man även nämna ever green-titeln World of Warcraft som gjorde onlinerollspelande casual och också starkt bidragit till att folk kunnat fortsätta vara nöjda med sin prestanda i datorn, mer eller mindre sedan 2004.

Kort sagt är det fler än någonsin som spelar PC just nu. Och även Mac tycks växa kraftigt. Men det är andra typer av spel än tunga actiontitlar som går bra, och från att ha varit något nästan bara entusiaster spelar på, är PC:n idag det största casual-formatet av alla med en publik Microsoft och Sony bara kan drömma om med sina Move och Kinect, och där självaste Nintendo ligger i lä.

Som hardcore-format tror jag att tiden håller på att rinna ifrån PC. Om Red Dead Redemption inte kommer till PC, vad säger det om Grand Theft Auto V? Och tidigare har ju både Halo och Gears of War släppts till PC, men det verkar vara slut med det med den supporten. Inte ens EA:s sportspel är längre givna till PC, varken NHL 11 eller EA Sports MMA kommer till formatet.

Samtidigt skjuter Ubisoft upp nya Assassin's Creed till nästa år för just PC, en metod nästan samtliga utvecklare verkar använda. Och på topplistorna (även i Sverige) får de undermåliga konsolversionerna av Mafia II klart bättre försäljning än till PC, trots att det i grund och botten är just ett PC-spel och en uppföljare till just ett PC-spel. Det är där pengarna ligger nu, det är där man måste satsa.

Vilket alltså inte är samma sak som att PC:n som spelplattform är död. Det är alltså precis tvärt om. Men i takt med att datorerna kraftigt förändrats, har även spelen förändrats med dem. PC-marknaden för spel växer igen och det tack vare så kallat "social gaming".

PC-marknaden växer igen

Minecraft är ett av många PC-spel som fått stor publik de senaste åren och som bidragit till desss uppsving som spelplattform igen.

HQ