Svenska
Blog

Vinna eller försvinna för Microsoft

Skrivet av Jonas den 4 november 2010 kl 01:30

Det är mycket som står på spel för Microsoft ikväll. De har verkligen råsatsat på Kinect. Det finns rent av analytiker som hävdat att Microsoft kan komma att dra sig ur hela spelbranschen om kameran skulle floppa. Smått ofattbara 3,5 miljarder kronor (betydligt mer än vid respektive premiär av Xbox-konsolerna) har satsats på marknadsföring och man har sett till att knyta till sig högprofilutvecklare som gör exklusiva spel.

Ikväll lanseras Kinect i USA och om intresset varit dåligt blir det riktigt spännande att se hur Microsoft kommer hantera den situationen. Klent intresse tror jag dock inte tror, inte ännu i vart fall. Tvärtom har Microsoft haft en fantastiskt bra marknadsföring och synts på precis rätt ställen, inte helt olikt hur Nintendo gjorde inför Wii-premiären.

Nu säger Microsoft att man till och med höjt förväntningarna på Kinect-försäljningen i år från tre miljoner enheter till fem miljoner. Kort sagt räknar man med att sälja mer än hälften av vad Xbox 360 sålde under hela sitt första år på knappt två månader. Något som säkert kan vara fullt möjligt. Måhända har jag ryckts med av mainstream media-hypen, men det känns som att Microsoft initialt kommer ha väldiga framgångar.

Men det är efter jul baksmällan kan komma. Det är då vi får se hur nöjda konsumenterna är med sina spel. Blir det en ny casual-succé som alla vill spela och lattja med, eller är det bara en tillfällig fluga? Det återstår att se, men det är som sagt extremt mycket som står på spel för Microsoft och den oansenliga lilla kameran. Det handlar rent av om att vinna eller försvinna.

Vinna eller försvinna för Microsoft

Ellen spelar Kinect i sin löjligt populära talk show. Bara Oprah Winfrey Show samt Live with Regis and Kelly är större, varav båda dock också spelat Kinect i sina program.

HQ