Svenska
Blog

En comeback för arkadspelen

Skrivet av Jonas den 3 januari 2011 kl 20:06

Spelen som varje dimper ned till både PSN, Wiiware och Xbox Live Arcade för enkel nedladdning har vuxit till en jätteindustri. Uno till Xbox Live Arcade har sedan länge seglat förbi två miljoner sålda spel och under julledigheten passade ett stolt Behemoth på att meddela att man nått över två miljoner Xbox Live Arcade-spelare av Castle Crashers.

Makalösa siffror såklart. Visserligen långt ifrån de största spelen du hittar i butik, men så har de också bara en bråkdel av utvecklingskostnaderna och är i slutändan en väldigt god affär. Det som förvånar mig är dock hur långt från vanliga arkadspel vi kommit, i synnerhet som Xbox Live Arcade heter just Xbox Live Arcade, och det första Nintendo utannonserade till Wii var Virtual Console.

Idag är det snarare påkostade indie-spel vi laddar ned, vilket sannerligen inte är det sämsta, men jag kan ibland sakna arkadspelen. Jag tror utgivarna är lite för rädda för att förvandla deras ordinarie spelserier till nedladdningsbara titlar eftersom man då automatiskt har förminskat dem. Således döptes exempelvis Tomb Raider istället om till Lara Croft när det blev ett isometriskt actionpusselspel att ladda hem.

Nuförtiden är många av de gamla arkadspelen rejält skadade varumärken som inte alls säljer speciellt bra i butik, men som jag tror skulle kunna få nytt nedladdningsbart liv. Sony har redan tagit steget fullt ut med Wipeout (som dock inte är ett arkadspel i grunden, men visar vad jag menar). En serie som haft sin storhetstid i butik, men som folk kanske inte vill köpa till fullpris i samma omfattning som förr.

Och Wipeout HD är väl ungefär så bra och prisvärt som ett nedladdningsbart spel blir och har följaktligen också blivit en välförtjänt framgång. Sega har ju redan börjat släppa sina Dreamcast-spel, som ju i hög grad ofta är arkadspel i grunden och Namco och Taito har skämt bort oss med coola HD-tolkningar av Pac-Man samt Space Invaders, men det finns betydligt fler spel som borde få helt nya lite mer påkostade HD-versioner.

Jag tänker bland annat på Ridge Racer där Namco haft lite svårt att sälja in både Xbox 360-exklusiva Ridge Racer 6 och Playstation 3-exklusiva Ridge Racer 7. Serien skapar inte samma intresse längre, samma problem hade Sega med Sega Rally. Dessa spel hade alla underhållande grundmekanik, men att fylla dem med mer innehåll gjorde dem onödigt kostsamma. En handfull bilar och banor (möjligtvis med några extra av vardera per nedladdning) hade räckt.

Namco och Sega borde ta respektive grafikmotor, skapa lite nytt material och ge dem nytt nedladdningsbart liv. Samma sak med Daytona USA, spel som Samba de Amigo (tänker på främst Move och Kinect), Sega Bass Fishing (återigen, Move och Kinect), Final Fight, Time Crisis, Virtua Striker och Virtua Tennis samt många många andra.

Spelserier där respektive utgivare försökt göra fullpristitlar, men misslyckats för att det helt enkelt inte finns samma intresse för dem längre. Online tror jag dock absolut att dessa spelserier skulle ha en framtid, och jag tror prestigeförlusten det innebär att ens gamla trippel-A-spel inte längre säljs i butik är största hindret som stoppar det från att hända.

Men som sagt, flera gamla arkadspel har redan fått nytt liv, nedladdningsbara småspel växer och i takt med detta tror jag att flera gamla spelserier kan komma att göra en comeback. Det har vi redan sett med bland annat Crazy Taxi och ljuvliga After Burner. Men vi behöver fler, make it happen plz. Thx!

En comeback för arkadspelen

Arkadspelet After Burner Climax släpptes som nedladdningsbar titel istället för i affär som först var tänkt. Ett förmodligen smart beslut (har du inte redan köpt det, så gör det!).

HQ