Svenska
Blog

Ett tveeggat vapen

Skrivet av Jonas den 17 mars 2011 kl 01:36

Det har varit mycket snack om Playstation 3 och multiformatsspel igen med tanke på Crysis 2 som fungerar märkbart sämre till Playstation 3 än Xbox 360, och Homefront i synnerhet som är riktigt risigt. Dessutom gick legendariske mästerprogrammeraren John Carmack ut idag och rätt upp och ned sade att han föredrar Xbox 360. Vad det betyder för kommande Rage återstår att se, men nog är det en smula märkligt sagt.

Det här med att Sony bygger lite egen hårdvara som inte liknar något annat är inget nytt (ni har väl läst vår feta artikel om Framtidens spelkonsoler?), och det finns såklart både för och nackdelar med det. Sonys hårdvara är väldigt skräddarsydd och måste programmeras på ett visst vis, och gör man det kan resultatet bli fantastiskt. Gör man inte det, så hänger den dock inte med. Styrkan i Playstation 3 är processorn där grafikkortet istället är svagare, medan det i Xbox 360 är omvända förhållanden.

Det här är ett tveeggat svärd för Sony. Samtidigt som det gör konsolen svårare att utveckla till och denna generation har resulterat i generellt sämre multiformatsspel, så har det även kommit två positiva bieffekter ur deras sätt att designa hårdvara, varav åtminstone den ena förmodligen är ytterst avsiktlig.

Den första är att Sonys konsoler haft en enorm grafisk utveckling. De första spelen till både Playstation 2 och 3 såg knappt kloka ut. De började alltså på en väldigt låg nivå, och i takt med att utvecklarna får kläm på hårdvaran växer sedan möjligheterna och i år skäms vi bort med bland annat Killzone 3 och Uncharted 3. Till exempelvis Xbox och Xbox 360 så är DirectX bekant mark och spelen startar hårdare, skillnaden mellan de sista spelen som kom och de första är mindre. Nu kan man såklart inte säga att fulare spel initialt är bättre, men det är trevligt med en tydlig teknisk utveckling.

Den andra är desto viktigare, och det är den jag tror är mer än oavsiktlig. Nämligen det faktum att när Playstation-konsoler varit ledande så har ju spelen optimerats efter Sonys sätt att bygga konsoler. Det ledde till horribla Sega Saturn-versioner och att nästan ofattbart kraftfulla Xbox förra generationen inte alls utnyttjades som den skulle. För att inte tala om Gamecube som misshandlades helt, trots att utvecklarna tyckte om den.

Hade Playstation 3 varit ledande på samma sätt som sina föregångare, så tror jag multiformatsspelen till Xbox 360 istället hade varit de fulare. Och då kanske med ännu större skillnad än det är mellan formaten idag. Spel helt optimerade för Playstation 3 hade varit hopplösa att köra på Xbox 360 som blivit rejäl lidande. Det hade troligen rent av bromsat PC-marknaden ännu mer än konsolerna redan gjort idag.

Det här är nog vad Sony trodde på och räknade med, med tanke på tidigare Playstation-konsolers framgångar. Jag tror att man helt hade räknat ut Microsoft och kände sig odödliga. Kollar man på Ken Kutaragis citat inför generationen är tonen hårdare än Peter Moore och Reggie Fils-Aime någonsin lyckades spotta ur sig. De såg överhuvudtaget inte Microsoft som en konkurrent, och Nintendo fanns inte ens (samma misstag som Microsoft gjorde där man dyrt fick äta upp Wii60-tänket).

"Microsoft shoots for the moon. Sony shoots for the sun."

"I believe we made the most beautiful thing in the world. Nobody would criticize a renowned architect's blueprint that the position of a gate is wrong. It's the same as that."

"Beating us for a short moment is like accidentally winning a point from a Shihan and Microsoft is still not a black belt. Just like with their operating systems, they might come out with something good around the third generation of their release."

Nu är det som det är och Sonys lösning är ett tveeggat svärd. Hade Playstation bibehållit sin makalösa popularitet hade Ken Kutaragis hårdvarumässiga design varit det största genidraget i branschen hittills. Kanske hade det sänkt Microsoft och Nintendo för gott. Så blev det inte, och till och med många av Playstation 3-fans knorrar idag över hårdvarulösningarna som gör att de alltid får lite sämre spel. Utan att tänka på att Sonys tveeggade svärd lika gärna hade kunnat vara det som dödade all konsolkonkurrens, kanske för all framtid.

Ett tveeggat vapen

Playstations pappa Ken Kutaragi var en citatmaskin utan dess like. Efter att Playstation 3 missat sina mål fick ha dock hoppa av som Playstation-chef. Idag är han chef för Namco/Sony-ägda Cellius som jobbar för att sprida Cell-teknologin.

HQ