Svenska
Blog

Smart och medvetet, Nintendo

Skrivet av Jonas den 28 mars 2011 kl 14:34

Jag har faktiskt inte alls reflekterat över det tidigare, inte ens skänkt det en tanke ens. Nintendos snack om hur 3DS skulle bli en bättre plattform för tredjepartsutvecklare har passerat som sedvanligt tugg och inget jag fäst någon större vikt vid. Idag när jag kikar på brittiska topplistan slår det mig dock... De skojade inte. Nintendo menade allvar och vad man har gjort är ett genidrag.

Medan Microsoft lärt sig sin Nintendo-läxa och idag släpper färre men större spel och håller hemligheter tätt intill sig så länge som möjligt, tror jag bestämt att Nintendo själva sneglat lite på Microsoft. Vad jag menar? Titta på det tiotal titlar som finns ute till Nintendo 3DS, titta på vad det fanns bilder på redan för ett år sedan i samband med E3. Nintendo har bromsat sig själva.

De har inte släppt ett spel man måste ha till Nintendo 3DS. Det finns inget Zelda och Mario syns inte till någonstans. Detta trots att man jobbat på en Zelda: Ocarina of Time-remake i minst ett års tid, och så lång tid tar det faktiskt inte. Samtidigt har man även visat Paper Mario, man har visat Mario Kart 3DS och man har till och med visat nya Super Mario.

Till och med Kid Icarus fick vänta, liksom Star Fox och allt som liknar klassiska Nintendo-serier. Vi fick ett lättviktar-Pilotwings med samma miljöer vi redan haft i flera Wii-spel, vi fick Nintendogs i 3D-tappning och... Ja, alltså, det var det.

Precis samma metod Microsoft använder för att låta tredjepartsspelen skina, att inte själva ta för stor plats. Något som bidragit till att Xbox 360 blivit lite av tredjepartsutvecklarnas gunstling och att vara det format där de tjänar mest pengar och har bäst försäljning. Och mycket riktigt. Nintendo har hållit tillbaka, och titta vad som händer.

brittiska topp 20 är alltså inte mindre än sju av spelen till Nintendo 3DS istället för 1-2 svinstarka licenser som gör att ingen vill ha något annat. Men vad mer anmärkningsvärt är, är att av dessa sju spel är ett från Capcom, ett från Lucasarts, ett från Namco Bandai, ett från Sega och ett från Ubisoft.

Nintendo 3DS har med andra ord redan under sin första vecka blivit ett format där fler än Nintendo kan tjäna pengar. Det som hände med Wii där praktiskt taget allt spännande som det inte stått Nintendo på floppat, ser med andra ord ut att utebli. Nintendo 3DS är ett hälsosamt format, något att satsa på för tredjepart om man vill tjäna pengar.

Nintendo verkar själva inte vara riktigt säkra på när det är dags att släppa loss sitt eget tunga artilleri. Därför finns det idag inga premiärdatum på något kommande storspel från Nintendo. Vi vet att de är på väg, men tanken tycks vara att först etablera tredjepartsserier till formatet och vänja folk vid att köpa annat än Nintendos egna spel.

Det här är ett stort steg för Nintendo som ända in på Wii-eran anklagats för att behandla tredjepartsutvecklarna som konkurrenter snarare än oumbärlig hjälp. Något som förmodligen betyder att även framtida Nintendo-konsoler kan komma att behandlas på samma sätt, något vi alla skulle vinna på. Jag kan inte annat än tycka att det är ett genidrag. Istället för att de ensamma ska underhålla formatet, lär det här innebära fler och större spel med mer variation.

Smart och medvetet, Nintendo

Ghost Recon: Shadow Wars är det överlägset bästa spelet hittills till Nintendo 3DS (läs recensionen). Ett tredjepartsspel.

HQ