Svenska
Blog

Det var inte bättre förr, men...

Skrivet av Jonas den 31 mars 2011 kl 23:21

...jag skulle däremot vilja påstå att förr är bättre idag. Oftast är det gamla rävar som mig själv som ibland sätter på sig de allra finaste rosaskimrande glasögonen och minns den tid då spel var oförlåtande, då man var tvungen att memorera varenda liten sekund av alla spel för att ens ha skuggan av en chans att klara dem. Dog man, så var det rask omstart.

Instruktioner om hur man spelar fick man genom att plöja dåligt översatta manualer, i bästa fall, men annars var det trial and error som gällde. Det var kort sagt väldigt primitivt, men hade sin charm. Det medförde också att alla helt enkelt inte kunde spela spel. Det var för svårt. Jag vet ju hur många av er som klagade på att bland annat PSP-spelet Mega Man: Powered Up var helt omöjligt att klara, och som svurit över Ikaruga eller att det är omöjligt att spela igenom Street Fighter IV.

Jag låter kaxig när jag säger det, men båda spelen är var jag skulle kalla barnlekar att dansa igenom. Och än idag har jag inga problem med att klara sidoscrollande actionspel, och är faktiskt märkligt hyfsad på arkadshooters och liknande, trots att jag är medelmåttig i så många andra spel.

Två dimensioner är en mindre att behärska än tre, men två dimensioner medför också färre möjligheter eftersom man aldrig kan går runt något. Därför ökas kraven på den där larvigt höga exaktheten som 2D-spelen är kända för och som i sin tur får hardcore gamers att tycka att det var bättre förr.

Men faktum är att det inte var bättre förr, inte när det kommer så mycket nya extremt bra hardcore-versioner av redan befintliga koncept. Nya spel i gamla serier eller sådana som skulle kunna vara en direkt uppföljare, men mer är andliga sådana än något annat.

Här är en lista över 11 (japp, udda siffra, men jag kunde inte kasta ut någon) billiga, nedladdningsbara och riktiga hardcore-spel du borde äga som på alla sätt ersätter en retroklassiker från förr.

• Shadow Complex, XBLA (ersätter Super Metroid) - Kan Epics Nathan Drake-liknande typ verkligen ersätta Samus? Japp, det kan han. Shadow Complex var nedlusat med bra hemligheter, hade bättre och mer varierade vapen och har till råga på allt bättre spelkontroll. Att hitta allt i det här spelet kräver en gamer utöver det vanliga.

• Trials HD (ersätter Excite Bike) - Än idag kan jag plus yngre broder tävla i att optimera tider i Excite Bike. Det är brutalt små marginaler som avgör i slutändan. Men det blir alltmer sällan. Varför? Jo, för att Trials HD har gjort Excite Bike ganska överflödigt.

• Contra Rebirth, Wiiware (ersätter Contra) - Den här är en no-brainer. Contra är bra. Rebirth är helt enkelt bättre.

• Hard Corps: Uprising, PSN/XBLA (ersätter Contra III: The Alien Wars) - Här sätter många av er förmodligen läskeblasken i vrångstrupen och utbrister "Vafalls!!". Ingen fara på taket, jag gillar Contra III lika mycket som ni gör, men ärligt talar Hard Corps: Uprising är minst lika bra och härligt belönande i sin utmaning. För gamers som vågar, liksom.

• Pac-Man CE DX, PSN/XBLX (ersätter Pac-Man) - Namco har visat sig vara lite extra bra på att ta sina riktigt gamla arkadspel, piffa till dem på ett smakfullt sätt och ge dem modern spelbarhet som inte inkräktar alltför mycket på originalkonceptet. Och ärligt talat, Pac-Man Championship Edition DX är cirkus 17 gånger så bra som Pac-Man på exakt allt och så hardcore som något kan bli.

• Space Invaders Extreme (ersätter Space Invaders) - Jag ska vara ärlig. Jag är inte gammal nog att ha upplevt Space Invaders under dess glans dagar. Men inte ens när jag började spela under tidigt 80-tal tyckte jag att Space Invaders var kul. Det är däremot nya Extreme-versionen, och utmanade så det räcker och blir över.

• Geometry Wars, XBLA (ersätter Asteroids) - Asteroids är något så ovanligt som ett spel från 1979 som fortfarande är riktigt roligt. Men inte lika roligt som Geometry Wars som tog det enkla konceptet vidare och gjorde något riktigt fräscht av det.

• Dead Nation, PSN (ersätter Smash TV) - Smash TV är hardcore och underbart kul samt späckad med bra humor. Och det har räckt långt, fortfarande ett spel som är värt att spela då och då, men lika bra som Dead Nation är det absolut inte. Välj Grim och upplev lite äkta hardcore.

• Bionic Commando: Rearmed, PSN/XBLA (ersätter Bionic Commando) - Remaken är bättre helt enkelt. På alla sätt. Och multiplayern är så utmanande att man kräks och den definitiva pricken över i:et.

• Scott Pilgrim, PSN/XBLA (ersätter Double Dragon) - Att slå sig fram längs stenhårda gator co-op i Double Dragon var fantastiskt. Både sett till underhållningsvärdet och utmaningen. Men Scott Pilgrim vs the World tar priset på båda områden. Det är helt enkelt bättre på alla områden, inklusive utmaning.

• After Burner Climax, PSN/XBLA (ersätter After Burner) - Sega kunde sin skit i arkadhallarna redan på 80-talet. Faktum är att det nog är där man känt sig som mest hemma, och i viss mån gör än idag. Men After Burner Climax övertrumar originalet totalt och är Hardcore für Alles. I överljudsfart.

Det var inte bättre förr, men...

Sådär, 11 grymma hardcore-spel du måste äga. Skaffa för övrigt även gärna ultrajapanska Strania som släpptes igår till Xbox Live Arcade (bilden).

HQ