Svenska
Blog

Tyngd av varumärket

Skrivet av Jonas den 3 april 2011 kl 02:58

Sitter och kikar bland mina 18 polare till Nintendo 3DS (varav tre är sådana som fortfarande inte lagt till mig trots att de tjatade på mig i bloggen om friendcodes), och ser en enda ynka person ha den goda smaken att ha valt Ghost Recon: Shadow Wars som sitt favoritspel till formatet. Att somliga har Super Street Fighter IV 3D kan jag förstå, eller Lego Star Wars III, men när det dyker upp spel som Rayman 3D (oroväckande många), Nintendogs + Cats (två stycken!) och Splinter Cell 3D (du vet vem du är!) blir jag bekymrad.

För min egen del är strategispelet Ghost Recon: Shadow Wars det enskilt bästa till Nintendo 3DS och var snubblande nära nian i betyg. Och medan smak är ytterst subjektivt har jag ändå svårt att se att någon som faktiskt spelat det skulle välja bort det. Slutsatsen jag drar är att folk helt enkelt inte köpt det. Och det backas till stor del upp av den brittiska och svenska topp 20-listan under Nintendo 3DS premiärvecka där Ghost Recon: Shadow Wars mycket riktigt inte finns med på någon av dem.

Något som är synd, och som fick mig att fundera över varför. Svaret låg dock inte längre bort än att jag behövde titta på mig själv. När jag fick högen med runt tio Nintendo 3DS-spel att recensera så var det ett spel jag sparade till sist. Det spel jag var minst sugen på att ta itu med av alla. Ghost Recon: Shadow Wars. Och då gillar jag ändå Ghost Recon.

Och däri ligger väl lite av problematiken. Gillar man Ghost Recon, ja då vill man inte ha någon nedskalad Nintendo 3DS-version av serien. Ubisofts krigare hör hemma på HD-tvillingarna med barska militärer som får order av om möjligt ännu mer barska officerare. Det är grymt röj med en hel del hjärna och bra gameplay dessutom.

För man vet ju hur illa det brukar vara när spel som Call of Duty, Ghostbusters, Skate och Race Drive: Grid ska nedkonverteras till Nintendo DS (och även Wii som har likvärdig prestanda som Nintendo 3DS). Därför är det kanske inte så konstigt att man vill hålla sig ifrån sådana dumheter, och lätt avfärdar Ghost Recon: Shadow Wars - som ju är en radikalt annolunda typ av spel - som just en sådan slarvig grej och håller sig ifrån det.

Och skulle man nu inte ens gilla Ghost Recon-serien till HD-tvillingarna, ja, då är man nog inte speciellt intresserad till att börja med. En riktig lose/lose-situation med andra ord. Ghost Recon: Shadow Wars tycks helt enkelt inte kunna vinna, och enligt försäljningslistorna så har det alltså heller inte gjort det. Återigen synd (seså, ut och köp spelet nu allesammans)!

Med det konstaterat vill man såklart se om det finns några fler exempel som styrker teorin. Och jodå, det finns det. Metal Gear Solid till Game Boy Color till exempel. Det passerade relativt obemärkt, trots att det än idag är det överlägset bästa portabla Metal Gear-spelet som finns. På samma sätt ratade oroväckande många konsumenter Grand Theft Auto: Chinatown Wars, trots att det absolut är ett av de bättre spelen i serien. Final Fantasy-spel, Ninja Gaiden, Castlevania och till och med Zelda har följt samma mönster.

Det här drabbar för övrigt även spel som inte är så populära i det stationära formatet, men där den portabla versionen är ett helt annat och överglänser sin storebror. Till exempel är John Romeros gamla haveri Daikatana en riktig höjdare till Game Boy Color som fick fina betyg, vilket inte spelade någon som helst roll.

På samma sätt missade många de båda Transformers: Autobots och Transformers: Decepticons till Nintendo DS som släpptes tillsammans med den första filmen. Fasansfullt filmlicenshaveri i nedkonverterad form är kanske inget som gör en upphetsad precis, bara det att Nintendo DS-spelen var en helt annan typ av spel och faktiskt riktigt underhållande.

I samtliga dessa fall är jag fullständigt övertygad om att varumärket man valt att använda för att få folk att upptäcka spelet, istället fått rakt motsatt effekt. Hade Ghost Recon: Shadow Wars varit en helt ny serie, hade det förmodligen gått betydligt bättre. Nya heta spelserier med fina betyg brukar vara hett villebråd vid hårdvarulanseringar. På samma sätt tror jag att portabla Metal Gear Solid fick folk att tro att det var en slaktad version, när det istället var ett helt nytt äventyr.

Och hade inte Daikatana och filmlicensspelet baserat på Transformers till de stationära formaten fått så - välförtjänt - usla betyg, hade de säkert haft betydligt större chans att klara sig.

Att göra en portabel version av ett stationärt spel är ofta det sämsta man gör när det kommer till portabla spel. Fråga inte minst Sony som försökte göra exakt just detta med PSP när den kom. För ingen vill väl spela sämre portabla versioner av spel man har bättre av därhemma som dessutom kan avnjutas mer bekvämt på större skärm och med hemmabion mullrande.

Av den anledningen tycks därför många spelare rata riktigt underhållande bärbara spel, helt enkelt för att de är rädda att lägga sina surt förvärvade riksdaler på billiga nedkonverteringar där man försöker slå mynt av ett starkt varumärke. Ett starkt varumärke som för alltför många bra spel istället alltså tycks bli ett tungt ok att bära.

Tyngd av varumärket

Japp, jag vet att jag tjatar, men utifrån den svenska speltoppen att döma finns det fortfarande Nintendo 3DS-ägare som inte investerat i Ghost Recon: Shadow Wars. Åtgärda detta, tack!

HQ