Svenska
Blog

Satsningen som kom av sig

Skrivet av Jonas den 9 april 2011 kl 17:51

Ni kommer väl säkert ihåg det stora debattämnet vid ungefär den här tidpunkten föra året, fram till och med december ungefär. Det var Playstation Wand mot Xbox 360 Natal samt att några trodde benhårt på Nintendos pulsmätare. Flera spelsidor och speltidningar gjorde specialare om de tre olika lösningarna och även här på Gamereactor hade vi en läsarundersökning där vi frågade vad ni trodde mest på.

Svaren varierade, många trodde visa av erfarenhet att man aldrig kunde räkna ut Nintendo, medan Microsoft och Sony nog mest fick stöd lite beroende på vilken konsol den röstande hade hemma under TV:n. Det ledde till ett ganska jämnt resultat mellan de båda sistnämnda. Ju närmare E3 vi kom, ju mer uttalanden kom det som när Playstation-bossen Kaz Hirai deklareerade att man faktiskt hade byggt Playstation 3 med Move i åtanke och Playstation-marknadsföringschefen Peter Dille som förklarade hur oerhört viktig Move var.

Nu har ju Move bara funnits ute på marknaden i ett drygt halvår och Kinect inte ens det. Men det finns ändå några lärdomar som jag tycker mig ha gjort redan. Till att börja med, kriget mellan de båda formaten har otvivelaktigt tagits hem av Microsoft. Skulle Move komma ikapp idag skulle det inte vara något annat än ett mirakel. Kinect finns överallt, folk känner till den, det kommer rapporter om hur den styr missiler, fungerar som motion capture-instrument i filmindustrin, assisterar kirurger under operation och hjälper personer med rörelsehinder att fungera normalt i vardagen.

Move har liksom helt kommit bort. Något som åtminstone delvis är Sonys eget fel. Dels säger de att de inte tänker lägga lika mycket pengar som Microsoft på marknadsföring. Men sedan har man låtit Move degraderas till att bli ett tillbehör som kan vara ett alternativt styrsätt i spel istället för att ta fram riktiga Move-titlar.

Nu förväntas man köpa Move för att kunna spela Killzone 3, Socom 4 och Resistance 3. Något man redan kan göra minst lika bra utan den. Det blir liksom inget försäljningsargument som fungerar. Sedan har man helt missat att den publik som kan tänkas vara intresserade av ett tillbehör som Move är casual-folket.

Istället för att ha motsvarigheter till Wii Sports, Kinect Sports, Wii Play och Kinect Adventures - så har man velat ha spel som visar vilket precision det är i Move, ungefär som att det skulle vara just precisionen som fått 85 miljoner människor (minst) att köpa sig en Wii. Dessutom har grafiken saknat charm och krävt eviga kalibreringar, vilket snabbt lägger sordin på stämningen för de som vill ha det enkelt.

Och tar batteriet slut så måste man antingen spela med en låååång USB-kabel vilket helt sabbar snabba spel som exempelvis bordtennis, eller helt enkelt stänga av och spela något annat. Medan jag absolut kan uppskatta precisionen i Move, har den helt enkelt inte de där riktiga casual-attributen som krävs.

Och nu börjar det här märkas. Debatten om Kinect mot Move har helt dött ut. De flesta räknar med en rejäl visning av nya Kinect-spel på E3. Man kommer till exempel kunna titta snett i kurvorna i Forza Motorsport 4 får att få en bättre överblick av racet och granska kärrorna ordentligt i ett visningsläge. Sedan finns Kinect Star Wars som mycket väl kan tänkas bli en av årets största succéer. Och vi får förmoda att det finns ytterligare spel på gång, inte minst de japanska som visades under Tokyo Game Show.

Det finns till och med farhågor om att det kan tänkas bli för mycket Kinect på årets E3. Däremot har jag inte hört ett enda inlägg på något forum eller läst kommentarer på Gamereactor om folk som förväntar sig en rejäl laddning av nya Move-spel hos Sony. Tvärsom, det är helt tyst. Ingen verkar tro på nya Move-spel, någon är däremot orolig för att PSP2 ska ta för mycket uppmärksamhet från Playstation 3.

Jag tror inte någon protesterar allt för mycket när jag säger att det känns som att Sonys satsning kommit av sig ganska rejält, och att man helt enkelt inte pushar för Move i någon större omfattning längre.

Något som även märks på tredjepartsutvecklarna. Med väldigt få undantag som exempelvis Virtua Tennis 4 så är det Kinect-versionen av viftspel man framhåller som den främsta. Det kommer samlarutgåvor av stortitlar som Michael Jackson: The Experiance, THQ skickar ut bildpaket av UFC Personal Trainer och Kung Fu Panda 2 med information om hur det ska spelas och nästan bara i förbifarten nämner att det även kommer till Move.

Vad framtiden för Move blir kan jag inte svara på, men det troliga är att det fortsätter vara ett tillbehör som kan användas som spelsätt i Sonys egna spel, medan tredjepartssupporten sakta klingar av. Idag är det lika många som pratar om Move som talar om Eye Toy, Singstar-mikrofonerna och Buzz-kontrollerna. Samtidigt kommer rapporterna om enorma försäljningsframgångar för Kinect, vars spel månader efter premiären fortfarande dyker upp på försäljningslistorna ibland.

Det hade behövts något mer nytänkande och fräscht tillbehör för att lyckas, att släppa en variant av Wiimoten just när den börjat tappa i popularitet var verkligen inte rätt väg att gå. Nu tror jag inte för en sekund att Playstation 3 står och faller med detta, men nog är det en satsning som kommit av sig.

Satsningen som kom av sig

Move är framtiden för Playstation 3, åtminstone enligt Sonys amerikanske galjonfigur Kevin Butler. *PewPew*

HQ