Svenska
Blog

Angående Sonys kompensation

Skrivet av Jonas den 18 maj 2011 kl 02:43

Diskussionerna har gått heta idag om den kompensation som Sony erbjuder för PSN-strulet som varit. Två fraktioner där man antingen är för eller emot, där jag tycker att båda sidor är ganska rejält ute och cyklar.

Vad Sony gjort är att man valt fem titlar (Little Big Planet, Infamous, Wipeout HD, Ratchet & Clank: Quest for Booty och Dead Nation) som folk får välja bland. Något som resulterat i en uppretad skara spelare som redan äger minst fyra av dessa spel och därmed alltså går miste om den kompensation som i teorin drabbat dem hårdast, helt enkelt eftersom de uppenbarligen äger mycket spel.

Något som fått en annan skara att gå i taket och kalla hela förehavandet för saker som "oförskämt", "bortskämt" och "dålig stil". Märkligt nog verkar många av anhängarna av denna grupp vara sådana som själva säger sig drabbas av att inte få ta del av kompensationen. Något jag också tror på. Och förmodligen är många av de som kritiserar Sony sådana som faktiskt inte alls egentligen borde bekymra sig då de inte äger spelen.

Kort sagt ett vanligt hederligt fanboy-krig. Vad ska man tycka då? Till att börja med är kompensationen större än vad jag själv hade gissat på. Vilket inte är mer än rätt. Det är gravallvarligt när något sådant här händer och förtroendet är rejält naggat i kanten. Försäljningen av nya konsoler har minskat, folk har sålt sina enheter och det kommer ta tid innan ruljansen på PSN är i gång igen.

Just sistnämnda är såklart en av orsakerna till att Sony är så generösa som de är. De måste få folk att våga sig bort till PSN Store igen för att ladda ner sina gratissaker. Men Sony är listiga och har även lagt till ytterligare en dimension till gåvorna, nämligen att man valt produkter som på något sätt är aktuella.

Little Big Planet 2 har ganska nyligen släppts och man vill såklart få fler att upptäcka serien. Dessutom har man redan tidigare skänkt bort Little Big Planet till dem som har PSN+ och därför fanns redan all behövlig teknik för att kunna skänka bort det. Infamous har som bekant en uppföljare runt knuten och trogna Gamereactor-läsare vet att det verkar vara två nya Wipeout på gång, så det gäller att få folk att komma ihåg och upptäcka serien, samt att även det skänkts bort tidigare.

Detta medan Dead Nation och Ratchet & Clank: Quest for Booty också är spel som sedan tidigare funnits på PSN, vilket gör dem billigare att släppa gratis. Sistnämnda var även ganska medelmåttigt och blev heller inte speciellt populärt, så det är inget spel man tappar försäljning på.

Spelen är just av sådan art att de som är trogna Sony-fans kan förmodas äga minst tre av dem. Och förmodligen fler än så. I mitt fall har jag alla. Vilket lämnar mig med en kompensation på PSN+ i en månad. Något som i sin tur är värt några tior. Hade jag haft kvar PSN+ hade jag fått tjänsten gratis i två månader, värt några tjugor. Något som knappast är acceptabelt.

Som jag skrev tidigare är kompensationen större än jag trodde, å andra sidan hade jag ganska låga förväntningar. Men att man valt ett system som drabbar de trognaste fansen har jag lite svårare att smälta.

Vilket för oss de till som tycker resonemanget osar av otacksamhet. För mig är det resonemanget helt befängt. Det låter som att det skulle vara en vän som ger en födelsedagspresent man inte vill ha. Den som spelar Playstation 3 är Sonys kund. Det finns inga känslor med i bilden, det är krass ekonomi.

Sony har inte försökt vara snälla, de har fattat ett affärsmässigt beslut som man anser ger största möjliga kompensation, till största möjliga egennytta och minsta möjliga kostnad. Och är man som kund inte nöjd med detta affärsmässiga beslut så är man inte. Så enkelt är det, och det finns absolut inte utrymme för otacksamhet, som alltså betyder att man borde vara tacksam (och kanske rent av därmed stå i tacksamhetsskuld till ett internationellt multimiljardföretag då, får man förmoda).

Kort sagt är det en klart schysst deal Sony knåpat ihop, nog bättre än någon rimligen kunde hoppas på. Men den är verkligen inte för alla och den slår som sagt mot de trognaste fansen. Något Sony såklart är medvetna om, men därmed också vet att de är just trogna fans som inte surar för den saken.

Som ren fotnot kan inflikas att när Microsoft hade Xbox Live-strul för något år sedan så fick man Xbox Live Guld i en månad samt spelet Undertow. De båda fallen är inte direkt jämförbara då det inte drabbade några 77 miljoner användare, det stals inga personuppgifter och avbrottet varade inte ens halva tiden. Men Microsofts kompensation skulle jag ändå säga var oacceptabelt snål och det resonemang jag fört om Sony och hur de tänkt, är givetvis rakt av anpassningsbart på Microsoft.

Så hur vill Jonas "Gnällspiken" Mäki att en bra kompensation ska se ut då? Jo, naturligtvis ska man får PSN+ och Xbox Live Guld. Men... framför allt borde man få valuta. Pengar att handla med online. I Microsofts fall hade 1200 Microsoft-poäng känts befogat och nog gjort folk nöjda, i Sonys fall 350-400 kronor.

Önsketänkande naturligtvis, både Microsoft och Sony vill slippa betala för att du ska råka köpa något de själva inte står som utgivare för. Något jag dock tycker de borde göra. När jag köpte min Audi A4 som hade ett litet stenskott på rutan drog handlaren snabbt av självrisken jag skulle få betala för att byta, när jag köpte min Dell-dator som levererades med 4 gig RAM trots ett 32-bits Vista som bara kan nyttja 3 av dem kompenserades jag utan diskussion med en tusing.

Att få lite gamla produkter som man kan fynda för några futtiga hundralappar på skiva (eller som i Microsofts fall, ett enda futtigt spel man inte ens vill ha) och eventuellt redan äger, är helt enkelt inte okej.

Angående Sonys kompensation

Dead Nation är ett spel jag tror alltför få personer kommer välja som PSN-kompensation. Vilket är synd, det finska zombie-äventyret rockar!

HQ