Svenska
Blog

Det är lätt att vara efterklok #2

Skrivet av Jonas den 23 maj 2011 kl 01:52

Trevligt med alla positiv respons jag fick på första delen av Det är lätt att vara efterklok. Inte minst eftersom det är ett ganska intressant ämne även för mig själv, att liksom med facit i hand tala om vad man skulle ha gjort. Medan det i Sonys fall nog var enklast (de har minskat från överlägsen etta till en sistaplats), är det i Nintendos absolut svårast.

Och som jag skrev igår så tar jag dem i tur och ordning, alltså är det just Nintendos tur nu. Men hur ger man retroaktiva tips till ett företag som gått från en sistaplats till överlägsen etta, sålt fler konsoler än man någonsin gjort tidigare och som överträffat exakt alla förväntningar som funnits.

Det är såklart egentligen omöjligt, tar man bort en beståndsdel kan hela bygget rasa. För Nintendos del har det ju handlat om intuitivt spelande, bra spel och låga priser. Ett koncept som visat sig vara så bra att Microsoft och Sony nu tävlar om vem som kan göra sin konsol mest Wii-lik.

Dessutom förmodar jag att de flesta av ni som läser vill att jag ska ha med bättre prestanda och mindre vift bland sakerna Nintendo borde ha gjort annorlunda. Bara det att just dessa två element är grundläggande för hela Wii-framgången, det är absolut inget man borde ha ändrat på, och jag vill som sagt vara realist. Med det sagt, så tycker jag mig ändå ha hittat just tre saker Nintendo borde ha gjort bättre, över till listan.

3. Nintendos förlorade online-publik - Vi ska inte ens för en sekund tro att casual-köpare strömmar till för att handla konsolen som har bäst online-stöd. Faktum är ju att oroväckande stor andel av alla spelare fortfarande inte kopplat upp sina konsoler ens om de heter Playstation 3 eller Xbox 360. Men publiken finns där, och den växer lavinartat. Och Nintendo kunde verkligen inte bry sig mindre om dem.

Friendcode-systemet till Wii har gjort Nintendo till lite av ett skämt bland hardcore-spelarna, samt omöjliggjort riktiga communityn och i slutändan gjort att de som hade kunnat tänkas velat spela Wii online flytt till konkurrenterna. Där har de skaffat sig kompisar, köpt på sig saker och deltagit i communityn så till den milda grad att de kommer bli halvt omöjliga att få tillbaka. Det är faktiskt så illa att folk idag väljer sina konsoler efter vad kompisarna spelar, varför ha en Xbox 360 om alla ens polare finns på PSN? Den enda konsol spelare med multiplayer-sug inte ens sneglat på är Wii, och det kommer bli en mardrömslik uppgift för Nintendo att med Café få dem att sluta spela alternativen och komma tillbaka igen.

2. Nintendos tredjepartsskötsel - Vill man göra det lätt för sig kan man säga att Nintendo gör för bra spel. Men riktigt så enkelt är det naturligtvis inte. Men faktum ärt att extremt få tredjepartsspel fått det stöd och den support de borde ha haft. Wii är en Nintendo-konsol på ett sätt som saknar motstycke. Man kan köpa Playstation 3 och hata Sony-spel, och ändå ha roligt, men jag skulle vilja se den Wii-köpare som är helt ointresserad av Nintendos titlar.

Det här har fått åtskilliga (om inte alla) stora utgivare att släppa plojiga lek-/träningtitlar till Wii medan spelen de flesta gamers är intresserade av lanserats till HD-tvillingarna. Och Nintendo har inte ansträngt sig i någon omfattning för att få Grand Theft Auto till konsolen, eller kanske Saints Row, exklusiva stora fightingspel, strategititlar som hade fungerat utmärkt med Wii-fjärren och annat. Nu erkände visserligen Nintendo själva att man inte skött den här biten alls tidigare i våras, men man borde ha förstått efter alla generationer som varit att tredjepart faktiskt är livsviktigt idag.

1. Nintendo fjärmar sig från fansen - Det finns riktigt lättsårade och störiga Sony-fanboys. Och det finns hysteriska och genomkorkade Xbox 360-diton. Men inget företag har haft så lojala fans som Nintendo. Man har följt dem i vått och torrt, till och med genom haverier som Nintendo 64 och Gamecube som tekniskt sett faktiskt var helt överflödig. Men till Wii har det plötsligt hänt något med fansen.

Metroid Prime är inte lika populärt som till Gamecube, hardcore-spel som Excite Truck, Punch-Out och Sin & Punishment 2 försvann utan att någon tog notis om det och inte ens ett mästerverk som Donkey Kong Country Returns har sålt som det förtjänar. Detta medan Mario Kart Wii, Wii Fit och Wii Sports Resort är evergreens folk köper i drivor. En stor del av fansen har helt enkelt lämnat Nintendo. Och medan det kan tyckas vara bagatellartat när konsolen ändå gått så bra, så har man gjort sig av med sin stomme.

Folket som under första månaderna efter Café-lanseringen ska se till att de fullständigt flyger ut hyllorna och snabbt ge den en anständig plattform att bygga vidare på, är borta. Vilka ska nu köa för att köpa Café, hypa den på arbetsplatser, tipsa familjemedlemmar om att Café är konsolen de ska köpa och bidra till ett levande online-community? Jag har inget bra svar på den frågan, men att inte redan tidigt i Wiins levnad ta bättre hand om sina trognaste fans kan komma att bli en rysligt dyrköpt läxa.

Det är lätt att vara efterklok #2

Bloggen om Playstation hittar du här, imorgon ska jag ta mig en titt på Xbox 360.

HQ