Svenska
Blog

Hälsosamt viftskeptisk

Skrivet av Jonas den 8 juli 2011 kl 02:51

Jag är som bekant inte någon vän av rörelsekänsligt spelande. Jag har dock såklart både Kinect och Move samt självfallet en Wii (eller faktiskt snarare två). Och jag är absolut inte kritisk i de fall där tillbehören bidrar till att skapa något nytt och bättre. Till exempel hade spel som Wii Fit aldrig blivit lika bra utan Wii-fjärren, pingis i Sports Champions med Move är riktigt underhållande och nog fasen är Child of Eden med Kinect en riktigt mäktig upplevelse.

Därför avfärdar jag inte allt rörelsekänsligt spelande per automatik. Skeptisk är jag ändå dock, och det av den enkla anledningen att det alltför ofta känns forcerat och som att viftandet körs ned i halsen på en. De absolut flesta spel skulle trots allt bli minst lika bra om inte bättre med en vanlig handkontroll. Det inkluderar allt från spel man kunde tänka sig skulle fungera med vift som Super Monkey Ball, till absoluta mästerverk som Super Mario Galaxy och rent idiotiska idéer som att man plötsligt ska låtsas dricka juice i mästerliga Heavy Rain.

En handkontroll är helt enkelt överlägsen i de flesta fall och jag är inte helt lycklig över att tvingas på funktioner som kräver det ena eller det andra. Återigen är det mer än okej om det handlar om upplevelser som helt enkelt inte vore möjliga att reproducera på ett smidigt sätt med handkontroll, men det är det inte i de flesta fall.

Det kanske största problemet med vifttillbehören är att de skadar marknaden. Det är bara att konstatera att de flesta hardcore-spelare inte är speciellt intresserade av någon av lösningarna. Så snart vi publicerar en nyhet om tillbehören klagas det ljudligt, och vi hör till och med Sony-fans som jublar över att Move går så knackigt eftersom det betyder mindre satsning på den (och Xbox 360-ägare som överväger byta format av samma anledning).

Men nu är det som det är och Kinect har som bekant blivit en praktsuccé. Något som redan lett till rykten om att Sony ska ha en liknande rörelsekänslig kamera till Playstation 4 som främsta försäljningsargument. Och källan var en business-sida i Taiwan som givetvis har fullgod koll på dem som tillverkar Sonys hårdvara. Lite som när Dagens Industri eller E24 skriver om svenska företag.

Kort sagt verkar inte vift vara på väg någonstans alls och Nintendo har väckt ett monster till liv med Wii som jag inte riktigt ser något slut på. En viktig gimmick som särskiljer ens konsol från konkurrenternas är idag motsvarigheten till att ha en plattformshjälte på 80-talet (minns hur Mario gjorde NES till en succé, och att Sega inte fick några riktiga framgångar innan Sonic the Hedgehog föddes).

Vilket är synd, för en gimmick är en gimmick. Jag vill ge cred till Nintendo som inte alls mjölkat sönder Wii Fit-brädan med allehanda spel som ska stödja den bara för att. Snarare är det så att den nyttjats för lite, trots att den kommersiellt sett spöar Kinect både gul och blå. Lagom är alltid bäst, och förmodligen har det varit svårt att få fram spel som verkligen nyttjat brädan på ett riktigt tillfredsställande sätt.

Det här kan driva gamers till att helt enkelt ge upp konsolerna. Kanske investera i en ny brottar-PC eller nöja sig med mobiler framledes. För de av oss som gillar spel som känns som spel, och som dessutom kan förmedla den där tillfredsställande känslan av att vara riktigt bra duger det inte med vifttillbehören.

Den enda som är nästan är tillräckligt exakt är Move, men då känns den ofta som ett ogenomtänkt PC-tillbehör från obskyr utvecklare istället och tappar märkligt snabbt ens perfekt kalibrerade synkronisering och kräver dessutom att det synkas så ofta att det skadar spelupplevelsen och tar bort det där enkla som är konsoler. Vilket i sig kanske dock ändå är ett mindre problem jämfört med att behöva flytta saker i rummet innan man spelar med Kinect, men det är en annan historia.

Klart är att lösningarna är avsedda för casual-spelare, vilket också syns på titlarna. Microsoft vill så gärna att även hardcore ska falla för Kinect, och det kommer vi att göra. Men bara om spelen håller. Och det inkluderar inte gimmickartade funktioner i spel som ändå hade fungerat smidigare med handkontroll.

Det blir helt enkelt allt mindre plats för oss som vill ha fullständig kontroll över våra spel. Som bara vill sätta oss ned i TV-soffan, starta konsolen, fatta handkontrollen och njuta. Feltolkningarna är alldeles för många med vifttillbehören som dessutom laggar så mycket att riktigt precisionskrävande grejer omöjliggörs. Och den som kommit på att det skulle vara enklare och mer intuitivt att skaka en handkontroll febrilt istället för att trycka på en knapp borde man ta ett seriöst snack med.

Men vifttrenden fortsätter och jag fortsätter vara hälsosamt skeptisk. Jag har som sagt ingenting emot att Microsoft utannonserar en massa Kinect-spel på E3. Tvärtom. Får jag riktigt bra spel (håller tummarna för Ryse) som drar nytta av kameran så är ingen gladare än jag. Problemet är bara att så oerhört få spel hittills lyckats få mig att ändra åsikt.

Hälsosamt viftskeptisk

Forza Motorsport 4 är ett av få spel där man faktiskt tänkt igenom Kinect-användandet och lagt till något som förhoppningsvis ökar på spelupplevelsen.

HQ