Svenska
Blog

Episka slag på Shield World

Skrivet av Jonas den 26 juli 2011 kl 01:35

Igår kväll återvände jag till Arcadia igen, det var lång tid sedan sist. Minst ett halvår, men förmodligen mer och jag tror inte att jag spelat Halo Wars överhuvudtaget i år. Sist jag spelade var det fortfarande ett ganska livligt community med runt 6000 personer som spelade när jag loggade in. Vilket dessutom var på en milt sagt avig tidpunkt. Det är alltså ingen konst att hitta folk att dänga.

Och Halo Wars är bra, faktiskt fruktansvärt bra och går galant att spela med handkontroll. Man har precis så mycket enheter, möjligheter och funktioner att det går att utföra allt blixtsnabbt med handkontroll utan att känna sig handikappad. Även om det idag glöms bort, kanske till och med förkastas som en snabb cash-in på Halo-universumet så var och är Halo Wars en liten revolution.

Ensemble Studios klarade dock inte sina åtaganden, missade avtalade milestones och lades ned innan spelet ens var färdigutvecklat. Höjdarna bakom företaget har dock självkritiskt efteråt erkänt att felet var deras. Det slutgiltiga resultatet blev bra dock, även om det idag tycks ha en given plats i rea-backar där det svämmar över av dem. Något som ger känslan av att det blev en flopp, vilket inte alls var fallet.

Tvärtom blev Halo Wars en förhållandevis stor framgång. Visst, för att vara ett Halo-spel är försäljningssiffrorna ynkliga. Men hade det å andra sidan sålt som ett Halo-spel hade det blivit det mest framgångsrika strategispelet i historien. De förväntningarna var alltså inte realistiska. Realtidsstrategi är helt enkelt inte lika gångbart som förstapersonsskjutare. I synnerhet inte till konsol. Ändå har det seglat förbi två miljoner och är det överlägset mest framgångsrika i genren till konsol. Faktum är att det är siffror som står sig överhört väl till PC med.

Det finns alltså en hel del som talar för Halo Wars. Det var bra, det var en framgång och att folk fortfarande spelar betyder att det finns ett levande community. Ändå har jag känslan av att Microsoft helt övergett Halo Wars. Idag snackar man hellre om att gå tillbaka till grunderna med Halo. Återuppleva Combat Evolved, berätta en ny trilogi med gamle Master Chief.

Idag vill ju Microsoft ha någon form av Kinect-stöd i alla spel. Även de som verkligen inte skulle behöva det. Men i fallet Halo Wars så skulle det ju faktiskt tillföra något. Att kombinera handkontroll och rörelser skulle kunna ge spelkontroll som fullt ut kan utmana mus/tangentbord-combon och verkligen visa hardcore-publiken vad Kinect går för.

Nåväl, drömma går ju och jag planerar att återvända till Halo Wars mer frekvent den närmsta tiden. Det är som sagt riktigt underhållande och välfungerande samt har ett ytterst levande community. Jag önskar bara att Microsoft också kunde inse det, släppa någon mer DLC, kanske en till patch för att jämna ut eventuella obalanser och framför allt överväga den där uppföljaren som vid det här laget redan borde vara utannonserad.

Episka slag på Shield World

Halo Wars brukar kunna fyndas för en spottstyver, om ens det. Ta och fynda, det är värt vartenda öre.

HQ