Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español
Logga in medlem
amigo






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook

När jag inte trodde det kunde bli värre!

Man ska inte döma ut grejer på förhand, verkligen inte. Det är helt enkelt inte särskilt seriöst att inte ge saker chansen, man kan ju faktiskt bli positivt överraskad. Men ärligt talat, 3DS Expansion Slide Pad... Det ser helt enkelt inte klockt ut, inte ens nästan.

Nintendo 3DS är inte ens ett halvår gammal, nu ångrar Nintendo sin konstruktion så till den milda grad att man släpper en expansionsgrej med extra analogspak i jumbostorlek. Inte nog med att enheten blir betydligt mycket större och mindre bekväm/portabel, man tycker även det är rimligt att avkräva att den ska använda AAA-batterier.

Ska du på bästa sätt spela stora kommande Nintendo 3DS-titlar som Resident Evil: Revelations, Metal Gear Solid 3: Snake Eater 3D, Ace Combat: Cross Rumble eller Kingdom Hearts 3D bör du se till att göra dig beredd på att behöva Nintendo 3DS, det enorma tillbehöret, laddare till Nintendo 3DS och en trave extra batterier. Ja, förutom möjligen även hörlurar samt såklart spelet.

Det här luktar desperation, och det är nog ingen som i dagsläget tvivlar på att det kommer att släppas en Nintendo 3DS med den extra analogspaken inbyggd inom en inte alltför avlägsen framtid. Något Nintendo dock såklart inte gärna visar ännu eftersom man först vill tömma Nintendo 3DS-lagren.

Efter en extremt trög start för enheten, efter få tunga Nintendo-titlar och efter en panikprissänkning - så mer eller mindre säger Nintendo nu alltså att man är missnöjda med designen på sin egen nya enhet. Där här är en av de mest ogenomtänkta produkterna jag sett på marknaden på mycket länge från ett stort konsolföretag. Man får gå tillbaka till Segas schabblande med Mega-CD, 32X, Jupiter, Saturn och liknande för att ens hitta en motsvarighet, och det är sannerligen ingen komplimang.

Är mållös.

Kommentarer
  • Skrivet av: Sir_badcop
    2011-09-13 14:04
    Nintendo får nu banne mej skärpa sig!!
     
  • Skrivet av: Snake_Nox
    2011-09-13 14:14
    Visste att Ninty skulle göra nått sånt här, därför jag inte köpte den. Suck... Om få köper den kanske den blir bortglömd. Kanske det vore det bästa.
     
  • Skrivet av: Danne92e
    2011-09-13 14:26
    Jag älskar min 3DS, men jag måste tyvärr säga att jag håller med dig. 3DS var oerhört framtvingad, antagligen för att släppas långt före PSV. Vi får se hur det går för Nintendo med hela spektaklet...

    Men måste ändå tillägga att spelen som är på gång ser helt fantastiska ut, speciellt Super Mario 3D Land!
     
  • Skrivet av: Kekkonen
    2011-09-13 14:35
    Att man tom måste ha AA-batterier var pricken över i:et även för mig. Jag har tillräckligt med pengar för att kunna köpa både 3DS och Vita (som jag garanterat lär köpa) men jag ser helt enkelt ingen anledning att köpa en 3DS nu. Finns inga spel jag är speciellt sugen på och maskinen ser ju inte riktigt klok ut nu.
     
  • Skrivet av: matlen
    2011-09-13 14:50
    Det jag tycker är extra fånigt i hela 3DS-debaklet är att "hela spelmedie-eliten" var lyrisk över enheten fram till strax efter lansering. Vid mitt besök på E3 förra året var enheten (och dess spel) i princip det enda det talades om. Jag fattade aldrig grejen, inte alls faktiskt.

    Alltid lätt att vara efterklok, men jag är inte särskilt förvånad över att försäljningen går trögt.

    Nu tror jag dock inte att GR är en av de som lyft enheten till skyarna, men de flesta andra gjorde det alla gånger.
     
  • Skrivet av: Hamusta
    2011-09-13 15:13
    Extra batterier för att få den extra spaken att fungera? Nej tack. Kunde man inte ha kompenserat tidigare kunderna med ett ny modell av dagens 3ds som faktist har en extra spak under B,Y,X,A knapparna? När jag först såg det tillsatsen trodde jag att det var ett dåligt skämt. Nej nej nej nintendo om ni verkligen tror att just det kommer att rädda 3ds så har ni fel, nu vågar jag inte ens titta på när wii u släpps.
     
  • Skrivet av: skogis_psp
    2011-09-13 15:38
    Snälla.. Nintendo vet inte vad de gör..
     
  • Skrivet av: Kreaver
    2011-09-13 15:38
    Får mig att fundera på om nintendo inte bara haft dumtur hittills...
     
  • Skrivet av: jonastaghizadeh
    2011-09-13 16:08
    Sålde min 3ds idag fick i stort sett inköpspriset Känns bra med tanke på att jag misstänker att en ny version av 3ds kommer mycket snart.
     
  • Skrivet av: texmex8
    2011-09-13 16:20
    Ja första gången jag såg bilden på det här tillbehöret trodde jag det va ett stort skämt, riktigt mållös jag oxå, herregud Nintendo.. !! Dem ville verkligen få ut sin 3Ds på marknaden för fort ! Hoppas inte Wii U går samma öde till mötes...
     
  • Skrivet av: Linkjr
    2011-09-13 16:25
    Jag håller med dig om att den inte ser särskilt protabelt ut med den extra spaken. Däremot kommer det knappast bli ett krav att använda den till spel som Resident Evil, Metal Gear Solid m.fl
     
  • Skrivet av: Baxter
    2011-09-13 16:34
    man tycker även det är rimligt att avkräva att den ska använda AAA-batterier.
    ¨
    VA?!

    Kräver den batterier också? Kunde väl iallafall gjort så att den går på enhetens batteri.
     
  • Skrivet av: Patrikseve
    2011-09-13 16:36
    Det är så jäkla fel så det är underbart bra jobbat Ninendo!
     
  • Skrivet av: Andiaz
    2011-09-13 17:12
    Jag skrev om samma sak jag med tidigare idag. Den är helt ofattbart ful. Personligen har jag svårt att förstå vad Nintendo sysslar med.
     
  • Skrivet av: T-Boy
    2011-09-13 17:52
     
  • Skrivet av: Hopplapolle
    2011-09-13 18:13
    Mäki, kan du sluta snacka så mycket skit. Jag tar det från början:

    "Nintendo 3DS är inte ens ett halvår gammal, nu ångrar Nintendo sin konstruktion så till den milda grad att man släpper en expansionsgrej med extra analogspak i jumbostorlek."

    Öh, nej? Inget av Nintendos egna spel stöder tillbehöret, och inget spel kräver det. Det är ett valbart tillbehör för dem som anser sig behöva en extra styrplatta. Sluta överdriv som en skandaljournalist.

    "nte nog med att enheten blir betydligt mycket större och mindre bekväm/portabel"

    Har du hållit i den? Nej, det har du inte. Ändå vet du tydligen hur obekväm den är att hålla i. Och även med denna klump på plats är den fortfarande mindre än Vita som är den verkliga köttfärslimpan, men som ingen klagar på den enorma storleken.

    "man tycker även det är rimligt att avkräva att den ska använda AAA-batterier."

    BatteriER? Den kräver ETT batteri. Visst kan det tyckas onödigt, men ingen kräver att du använder detta tillbehör.

    "Ska du på bästa sätt spela stora kommande Nintendo 3DS-titlar som Resident Evil: Revelations, Metal Gear Solid 3: Snake Eater 3D, Ace Combat: Cross Rumble eller Kingdom Hearts 3D bör du se till att göra dig beredd på att behöva Nintendo 3DS, det enorma tillbehöret, laddare till Nintendo 3DS och en trave extra batterier."

    På bästa sätt? Var har du fått det ifrån? Har du själv provat samtliga spel med och utan tillbehöret? Nej, det har du inte. Men du är duktig på att snacka skit och bedriva skandaljournalistisk som lockar skadeglada läsare och fanboys.

    Och så roligt att se alla kommentarer som litar blint på vad Mäki säger. LOL.
     
  • Skrivet av: kaljam
    2011-09-13 18:33
    Hehe, men Jonas, du måste väl se hur lik den nya Wii-kontrollen den är. De kanske hoppas att folk ska vänja sig? ^^
     
  • Skrivet av: Aaandy
    2011-09-13 19:07
    Jag kan inte förstå hur Nintendo, år 2011, kan släppa en bärbar konsol utan två analoga spakar.
     
  • Skrivet av: KYRU
    2011-09-13 19:25
    Desto mer man kollar på den desto fulare blir den.
     
  • Skrivet av: Snake_Nox
    2011-09-13 19:45
    Så... bann på Hopplapolle? Någon...?
     
  • Skrivet av: internethandlare
    2011-09-13 19:51
    Patetiskt
     
  • Skrivet av: memorycard
    2011-09-13 19:51
    Här är en bild från sidan på den.

    http://andriasang.com/comy4y/

    Den ser faktiskt rätt bekväm ut bara det att den är ful framifrån. Funktionsmässigt ser den dock ut att bli en bekväm sak. Det kanske blir bra det här.
     
  • Skrivet av: ante-vante
    2011-09-13 20:31
    Hopplapolle

    "På bästa sätt? Var har du fått det ifrån? Har du själv provat samtliga spel med och utan tillbehöret? Nej, det har du inte. Men du är duktig på att snacka skit och bedriva skandaljournalistisk som lockar skadeglada läsare och fanboys."

    Tanken med tillbehöret är onekligen att man ska kunna spela spelen smidigare i och med den extra spaken. SÅ det är du som snackar skit om något.

    "Har du hållit i den? Nej, det har du inte. Ändå vet du tydligen hur obekväm den är att hålla i. Och även med denna klump på plats är den fortfarande mindre än Vita som är den verkliga köttfärslimpan, men som ingen klagar på den enorma storleken."

    Eftersom 3DS med tillbehöret blir betydligt större, blir den alltså betydligt o-smidigare.

    Sedan så är det nog ingen människa som behöver hålla i den för att räkna ut att den blir mer obekväm.
     
  • Skrivet av: Antontheman
    2011-09-13 20:40
    Har aldrig gillat Nintendo och kommar aldrig att göra det! Sämst!
     
  • Skrivet av: Dr_noah_3
    2011-09-13 20:41
    Memorycard du skämtar va? Fyyyyfaaan vad obekväm. Kan ju knappt kallas portabel längre....
     
  • Skrivet av: memorycard
    2011-09-13 20:54
    Svar till Dr_noah_3:
    Alltså, jag försöker hitta nånting positivt med denna sak. Jag tycker den ser skönt rundad ut, det gör jag. Den kan bli bekväm. Som sagt så är den ju groteskt ful och bärbarheten blir lidande. Rent "spelmässigt" säger jag bara att det kan bli bra dock som komplement fram till en uppgraderad version kommer då de flesta lär byta in den gamla versionen.
     
  • Skrivet av: out-now
    2011-09-13 21:07
    Det jag inte förstår är varför Nintendo väljer att lägga så stort fokus på bara en spak.
    Känns så sjukt konstigt, vem har räknat på det och kommit fram till att försäljningen skulle gå mycket bättre bara av en ny spak?
    Då tycker jag 3DS:en har större problem än att den saknar en spak.
    Så som att den ser ful ut, gammal och snarlik design som en 4(?) år gammal enhet. Gammal hårdvara, billig touchskärm och en överhängande känsla av billig produktion.

    Det var bara den fysiska biten, den har fortfarande en halvdan online del, street pass är väldigt avskalat och det finns vid det här läget bara enstaka spel värda att köpa.
    Enligt mig känns styrspaken som det minsta problemet
     
  • Skrivet av: Sidz
    2011-09-13 21:55
    Varför i hela världen vill Nintendo så gärna lägga till en till spak?

    Visst det kan vara skönt att ha det på FPS spel, men man har ju touch screenen för att spela såna spel. Spel som Metroid prime funkade jätte bra på sånna spel t.ex.

    Det där är bara klumpigt och ha med sig och att man måste ha extra batterier för att kunna göra det fungera gör saken värre. Det skulle nog vara okej att ha batteriet för att bibehålla ett längre batteri tid på kanske fem timmar, men inte bara för att kunna använda en till spak.


    WTF!?
     
  • Skrivet av: Ridley
    2011-09-13 21:58
    Hopplapolle har poänger även om han har en onödigt otrevlig ton.
     
  • Skrivet av: Fluffis
    2011-09-13 23:18
    Vill minnas att den nya spaken lades till för att man ska kunna göra FPS-spel till 3DSen lite lättare, för jag antar att FPS-spel styrs lättare med 2 spakar än med 1?

    Man kan väl tycka att de borde ha tänkt på detta innan man gjorde klart 3DS-modellen, "det är lättare att vara efterklok". Jag tror faktiskt att jag kommer att ge den en chans trots att den är väldigt ful och kräver 1 AAA-batteri men för fan alltså, ingen ute i marknaden har ju testat den än. Den kan bli bra, men den kan även bli usel.
     
  • Skrivet av: marcel
    2011-09-13 23:40
    @Snake_Nox: Ja, vi bannar alla som har avvikande åsikter, bra ide!!
     
  • Skrivet av: simpson fan
    2011-09-14 00:08
    Hoppas verkligen inte Nintendo fansen kommer köpa denna skit, bojkotta detta usla "tillbehör" och sätt press på Nintendo att de ska göra om göra rätt!
     
  • Skrivet av: Snake_Nox
    2011-09-14 10:49
    Marcel:
    @Snake_Nox: Ja, vi bannar alla som har avvikande åsikter, bra ide!!

    Nu överdriver du. Jag har inget emot att någon har andra åsikter. Men inte när de framförs på ett så nedtryckande sätt och att den personen bara är ute efter att hata.

    Hopplapolle: På bästa sätt? Var har du fått det ifrån? Har du själv provat samtliga spel med och utan tillbehöret? Nej, det har du inte. Men du är duktig på att snacka skit och bedriva skandaljournalistisk som lockar skadeglada läsare och fanboys.

    Seriöst, han får gärna säga emot Mäki hur mycket han vill, men för fan, någonstans måste man dra gränsen, och jag tycker inte att han sköter sig särskilt väl.

    Så då frågar jag dig. Tycker du att han sa detta på ett acceptabelt sätt?
     
  • Skrivet av: jsven
    2011-09-14 16:31
    Ångrar mitt köp av 3ds nu om det nu stämmer att de ska släppa en ny med dubbla spakar på. Jag kommer ju aldrig köpa det där åbäket iallafall.
     
  • Skrivet av: Satsuki
    2011-09-14 17:17
    Kan inte göra annat än att hålla med, hur kan man kalla den portabel?
     
  • Skrivet av: Sally00074
    2011-09-14 19:42
    via mobil Då kanske din axiom om att vara först med en konsoll automatiskt ger en vinnare?
     
  • Skrivet av: Albertoz
    2011-09-14 20:08
    Tycker faktiskt lite synd om Nintendo nu.
    Själv så är jag super nöjd med min 3DS.
    Jag väntar på alla bra spel som kommer.
    Jag menar, Super Mario 3D Land och Mario kart 7 3D! Dem kommer ju till och med samma år
     
  • Skrivet av: edind
    2011-09-14 20:23
    Det bästa med hela 3DS-fiaskot är att Nintendo förhoppningsvis lärt sig en läxa inför lanseringen av WiiU. Att toksänka priset och öppet erkänna att man erbjudit för få intressanta titlar vid releasen är ett steg i rätt riktning och något de inte bör upprepa med WiiU om deras aktiekurs är en legitim pekpinne. Och med tanke på att de vill tjäna pengar som alla andra företag är just deras dalande aktiekurs det bästa som kan hända för WiiU.
     
  • Skrivet av: Exiphus
    2011-09-14 21:15
    Jag är förstås inte lika insatt som du Jonas, men att man tror att detta tillbehöret skall ha en så pass stor roll, efter att det endast existerat i ett par veckor, känns lite som en extrem hypotes. Jag tycker att vi borde vänta lite innan vi avgör, Nintendo ser ju trots allt all kritik som den får, inte sant?
     
  • Skrivet av: Feke
    2011-09-14 21:38
    Fördelen med detta, från mitt perspektiv, är att alla dual analog spel kommer att floppa rejält, eftersom de kommer ha kass kontroll och alldeles för få köper tillbehöret, vilket på sikt betyder att spelen utvecklas för enbart pekskkärmen och en analog spak, och då kanske vi slipper spela spel som är uppenbart utvecklade till stationära konsoler på bärbara konsoler. Personligen har jag noll intresse att spela Monster Hunter 4 på en bärbar konsol. Ett sånt spel vill jag spela på PS3 på en fet TV, inte på en bärbar konsol med miniskärm. Detsamma med det hypade Uncharted. Uselt bärbart spel, fantastiskt stationärt spel. Gör om. Gör rätt. Ge mig bärbara spel tack!
     
  • Skrivet av: Jonas / GR®
    2011-09-15 00:18
    >Hopplapolle - Jisses vilket deprimerande inlägg. Du läser visst bloggen som Fan läser bibeln?

    Orkar inte gå igenom allt knas du lyckats knåpa ihop, men det är Nintendo som tagit fram produkten (och därmed får vi anta att de tycker att det behövdes) och självfallet kommer det komma Nintendo-produkter som stödjer den längre fram. Såvida du inte tror att de gjort något så unikt som att ta fram ett extremt uppmärksammat tillbehör de inte kommer använda själva och som de inte anser behövs.

    Sedan skriver jag aldrig hur många batterier som enheten använder, bara typen av. Meningen: "Min brandvarnare använder 9-voltsbatterier." är fullständigt korrekt, trots att det bara sitter ett batteri i den.

    Sedan bortser du från att jag redan i första meningen påpekar att jag inte har använt tillbehöret, till och med använder bisatsen att det inte är särskilt seriöst att ändå uttala sig om den.

    Men med det sagt... visst, vill du tro att ett spel som Metal Gear Solid 3 som utvecklades med dubbla analogspakar i åtanke skulle bli bättre av att ta bort ena analogspaken så måste du väl få göra det. Jag är dock beredd att sätta en slant på att det blir betydligt mer njutbart med det. Tror du annolrunda så står det dig fritt att göra det.

    Slappna av lite och andas vettja. Ta inte saker så allvarligt. I synnerhet inte när du är så fel ute som du är...


    >edind - Det är helt sant. Man lär läxor. Finns gott om exempel på det i spelvärlden.
     
  • Skrivet av: david1790
    2011-09-15 10:11
    @Jonas: Men vad får dig att säga att tillbehöret gör 3dsen mindre bekväm? Menar du obekväm i den mån att det inte blir lika enkelt att ta den med sig osv? Det tolkade jag det som.

    Att totalt avskriva bekvämligheten rent ergonomiskt efter att enbart sett ett par bilder på enheten är väll inte bara oseriöst som journalist, utan som hopplapolle säger, ett försök att bedriva skandaljournalistik?
     
  • Skrivet av: FraGile
    2011-09-15 11:41
    Att totalt avskriva bekvämligheten rent ergonomiskt efter att enbart sett ett par bilder på enheten är väll inte bara oseriöst som journalist, utan som hopplapolle säger, ett försök att bedriva skandaljournalistik?

    Den ser ju ut som en bilkrasch! Kan nog ganska lugnt utgå från att den kommer kännas mindre bra att hålla i...
     
  • Skrivet av: Ridley
    2011-09-15 16:36
    Den är ju rundad och dessutom lite tjockare än själva 3DSet, jag tror faktiskt att den är mer ergonomisk. Men det återstår ju att se.
     
  • Skrivet av: memorycard
    2011-09-16 09:07
    Se den här länken innan ni skriker att den är oergonomisk utan att ha hållit i den själva.

    http://ds.ign.com/articles/119/1194645p1.html
     
  • Skrivet av: Dark urban
    2011-09-17 15:54
    Oavsett om den är ergonomisk eller ej visar detta på att Nintendo är osäkra på sin egna produkt vilket inte sänder ut bra signaler enligt mig. Helt klart känner de av pressen från PSVITA och även smartphones/surfplattor.
     
 
Kommentera

För att diskutera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!

:D :) :( :-o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: ;-) :idea: :arrow: :| :mrgreen: :clap: :dance: #-o =; :^o [-X :pray: 8-[ :sick: :-# [-( :-k :--


Äldre inlägg
Omröstning Vilket spel/spelserie har de bästa zombierna?
  • 10% Dead Rising
  • 13% The Walking Dead
  • 1% The Walking Dead: Survival Instinct
  • 11% Plants vs. Zombies
  • 4% Call of Duty: Black Ops
  • 4% DayZ
  • 6% Dead Island
  • 1% House of the Dead
  • 25% Left 4 Dead
  • 2% Lollipop Chainsaw
  • 14% Resident Evil
  • 8% Minecraft
  • 2% Zombi U
Resultat
BETA +