Svenska
Blog

Mässtristess och japansk oro

Skrivet av Jonas den 18 september 2011 kl 22:25

Nej, 2011 kommer inte gå till historien som ett av de år då vi hade bäst spelmässor. Snarare tvärtom. Under Game Developers Conference i våra utannonserades nästan inte ett smack, visserligen är det en mässa för utvecklare, men något spel brukar alltid visas och bland annat har Gears of War 2, Little Big Planet och Sonys tjänst Home debuterat här.

E3 som följde hade såklart fler utannonseringar. Men knappast så mycket som det brukar vara på världens otvivelaktigt viktigaste spelmässa. I Gamescom som följde var det också lugnt och Tokyo Game Show som brukar vara näst störst sett till utannonseringar har heller inte erbjudit något speciellt omfattande.

Trist, men jag tvivlar på att det är slump. Spel är big business idag och man vill inte ta några risker i onödan. Har man casual-spel är det dumt att utannonsera dem tillsammans med massa grafiktunga hardcore-spel som ändå kommer stjäla all uppmärksamhet. Och har man ett grafiktungt hardcore-spel så är det dumt att utannonsera det när Call of Duty, Halo och Rockstar-spel visas och stjäl all uppmärksamhet.

Det leder till mindre utannonseringar. Varför visa ett spel i skymundan när man kan göra det en månad tidigare och få vara kung för en dag då hela branschen skriver om en? Det säger sig självt att det inte är en hälsosam modell, och med det i baktanke är nog mindre händelserika mässor något vi får räkna med fortsättningsvis. Spelen visar man upp innan eller efter och använder istället mässan till att berätta om nya funktioner, visa bilder och kanske någon trailer.

Med det sagt är jag ändå lite bekymrad över Japan. Eller rättare sagt Tokyo Game Show som var mer händelselös än vad jag befarade även med ovan nämnda resonemang i åtanke (något även vårat utsända GRTV-team skrev under på). Japan är som bekant det moderna TV-spelandets ursprung, och hade förmodligen sin absolut största storhetstid under Playstation 2-eran. Sedan hände dock något, man missade helt Xbox 360-tåget och när Playstation 3 kom var man inte speciellt intresserad av den heller. Och inte ens Wii har lyckats lika bra i Japan som i väst.

Samtidigt har framför allt USA men även Europa klivit fram som den nya stormakten inom data- och TV-spel. Något som fått japanska utvecklare att dels utveckla spel främst med väst i åtanke, men även outsourca sina mest kända spelserier till utvecklare på våra breddgrader. Samtidigt har inte Japan slutat spela, men man har nästan helt styrt över spelandet till bärbara enheter. PSP har gått grymt bra och länge varit det mest framgångsrika formatet, medan det alltså varit praktiskt taget dött i väst.

Nintendo DS har också gått bra, och sedan priset sänktes tycks Nintendo 3DS också vara på gång. Det som gör mig mest nyfiken är dock PS Vita. I allt väsentligt är ju det en Playstation 3 i bärbart format, och paradoxalt nog kan det därför vara PS Vita som slutligen får Japan att hoppa på nuvarande generation i en tid där många redan bedömer att en ny kan vara på väg.

Jag håller tummarna för att det blir så. Jag är ett stort fan av japanska spel som, om inte annat, är extremt viktiga för att få in lite andra typer av spel i en bransch som idag tycks vara extremt inriktad på att göra den bästa Call of Duty-kopian. Frågan är bara om det räcker. Om PS Vita tar fart men Playstation 3 ersätts av 4 som kommer att släppas inom en överskådlig tid, kan det resultera med att Japan fortsätter ligga en generation efter.

Jag har ingen bra lösning på vad som ska göras för att få med Den uppgående solens land på tåget. Men klart är att spelbranschen där borta inte alls mår bra idag och jag tror att PS Vita kan vara lite av en trojansk häst som tvingar alla som idag gör spel till PSP och Wii att uppgradera sig och faktiskt lära sig nya tekniker. Eller... det är vad jag hoppas i alla fall.

Mässtristess och japansk oro

Muramasa: The Demon Blade är ett utmärkt bevis på att vi behöver fler japanska spel, inte färre.

HQ