Svenska
Blog

Spekulationer om nästa generation

Skrivet av Jonas den 30 september 2011 kl 20:37

Jag får ofta frågan om hur nästa generations konsoler kommer se ut och fungera. En fråga jag anturligtvis inte kan ge något bra svar på, helt enkelt därför att jag inte vet. Det gör inte Microsoft och Sony heller. Kom ihåg att Xbox 360 bara hade 256 megabyte RAM tre månader innan premiären, då man dubblerade det i vad som sannolikt måste varit ett av deras bästa beslut vad det gäller Xbox 360.

Med ens blev konsolen betydligt mycket mer kraftfull och har klarat av att matcha värste konkurrenten Playstation 3. Men det var alltså extremt nära att Xbox 360 blev något slags mellanting mellan Playstation 3 och Wii. Och även Playstation 3 förändrades drastiskt. Den hade fler USB-portar, dubbla HDMI-utgångar och annat lullull, vilket i sista stund slopades. Trots att det garanterat var funktioner man hade påbörjat stöd för.

Det finns därför några stora läxor jag tror att Microsoft och Sony lärt sig denna gång med HD-tvillingarna. Och dem tänkte jag nu gå igenom, och det är också dem jag lutar mig emot när jag funderar över hur nästa generation kommer att bli. Mycket nöje!

Läxa #1 - Man måste ligga i närheten av sin värste konkurrent prestandamässigt om man vill ha multiformatsspel. Wii fick nästan inga, och det har skadat konsolen enormt. Att plötsligt inte kunna få hyggliga versioner av de livsviktiga Call of Duty- och Grand Theft Auto-spelen är inget alternativ.

Läxa #2 - Man vet aldrig hur en generation slutar. Hade man talat om för Microsoft och Sony år 2005 att de skulle kämpa tappert med casual-titlar och vift i slutet av denna generation hade de förmodligen bara fnittrat. Wii såg de aldrig ens som en konkurrent, Microsoft tyckte sig inte behöva HDMI-port, Sony ansåg att rumble var överskattat och de båda konsolerna levererades med så små hårddiskar att det praktiskt taget inte gick att ladda ned saker till dem. Idag vet de att man måste bygga en framtidskompatibel konsol som med enkla medel kan anpassas för framtidens trender och krav.

Läxa #3 - Hårdvara får inte kosta pengar. Konsolspelare är ekonomiska. Eller är det slump att den billigaste konsolen sålt bäst, den näst billigaste mitt emellan och den dyraste minst? Räkna inte med några svindyra excesser i nästa generation, sådant kommer man att sälja extra som tillsatser.

Läxa #4 - Det ska vara PC-kompatibelt. Microsoft har vunnit något kopiöst på att ha en DirectX-baserad konsol. Utvecklarna kan redan programmeringen och att konvertera mellan PC/Xbox 360 är busenkelt, något som ledde till att sistnämndas multiformatsversioner initialt (och i viss mån fortfarande) fick flest funktioner, kom först och såg bäst ut. Dessutom får den PC-konverteringar nästan gratis. Räkna med att Sony vill ha en del av denna kaka.

Läxa #5 - Det ska vara Blu-ray. Nintendo brukar kunna stå emot de flesta trender. De körde på med kassetter till Nintendo 64 när alla andra bytte till skivor, de sket i minnesbristen och körde på med mini-DVD med kuben och Wiin fick nöja sig med DVD. Men till Wii U har man bekräftat en Blu-ray-variant. Det behövs helt enkelt lagringsutrymme och DVD är inte längre nog. Microsoft tackar troligen sin lyckliga stjärna på daglig basis att Xbox 360 är marknadsledare. Hade det varit det motsatta så hade alla spel anpassats till Blu-ray och Xbox 360 hade framstått som en relik där alla spel låg på minst fem DVD-skivor eller saknade material, alternativt var hårt komprimerade.

Läxa #6 - Ingen mening att flirta med Japan. Tidigare har Microsoft kämpat tappert för att få Metal Gear och Tekken samt gått i säng med Tecmo för att roffa åt sig Dead or Alive samt Ninja Gaiden. Sony å sin sida har haft flera studios och varit noga med att få mest och bäst saker från Square Enix. Detta är strategier som inte betalat sig det minsta. Japan är idag en portabel marknad och det läggs mindre pengar på spel än på mycket, mycket länge. Räkna alltså inte med några tunga japanska exklusiviteter i nästa generation, det är helt enkelt inte värt det.

Läxa #7 - Det går utmärkt att sälja flera versioner av sin konsol redan från start. Microsoft erbjuder till och med fortfarande en version som inte ens har hårddisk. Räkna med att det kommer finnas minst två varianter från Microsoft och Sony direkt från start, en budget och en mer komplett version.

Läxa #8 - Handkontrollen är - lyckligtvis - oersättlig. Här kan man snegla lite på den första läxan. Att inte leverera sin konsol med handkontroll gör att multiformatsspelen kommer utebli alternativt vara optimerade för konkurrenten som har handkontroll (eftersom man måste köpa handkontroll separat sjunker försäljningen som en sten). Därför kommer både Playstation 4 och Xbox 720 att levereras med en handkontroll som har två analogspakar och normala knappar. Tack-å-lov.

Spekulationer om nästa generation

Fredagskvällen kommer jag spendera med att dräpa locusts i Gears of War 3: Horde 2.0 i glada vänners lag.

HQ