Svenska
Blog

Myten om nedladdningsbart

Skrivet av Jonas den 5 oktober 2011 kl 02:55

Jag orkar inte leta bland mina bloggar men jag vet att jag skrivit om det förut. Jag känner dock att det är dags att göra det igen, nämligen skriva om nedladdningsbart material (DLC). Många läsares stora skräck och en direkt orsak till bojkott på sina håll, och det på grund av uppfattningen att DLC är något som tagits bort från spelet för att sedan släppas separat.

Något som tyvärr är sant i vissa fall, men långt ifrån så ofta som folk har fått för sig. Faktum är att det bara finns ett enda bergsäkert sätt att utgå från att utgivarna blåser oss, och det är om nedladdningarna är så oerhört små (till Xbox 360 är de 108 K8) att de aldrig kan innehålla någon data av värde. I de fallen ligger det nedladdningsbara materialet redan på din skiva och du betalar bara för nyckeln som låser upp det.

I de allra flesta fall är spel som fungerar på detta vis antingen japanska eller titlar som är med i stora förhandsbokningskampanjer där man får koder som låser upp material. Material som oftast är extra skins till sin spelfigur och liknande, och som andra spelare därför måste kunna se online. Och för att de ska kunna se dina coola skins online måste även de ha denna data till sitt spel.

Det är det enda säkra fallet där vi kan utgå från att data tagits bort, och det inkluderar även de fall där det kommer DLC samma dag som ett spel släpps. Vanligtvis går spel guld (det vill säga blir färdigställda) minst en månad innan de finns i butik. Men innan spelet går guld har det varit färdigt ytterligare några veckor, veckor som respektive utgivare samt Microsoft, Nintendo och Sony använder för att verifiera att det håller acceptabel kvalitetsnivå samt fyller alla deras krav på innehåll.

När spelet dyker upp i din affär har det ofta alltså varit klart i två månader redan. Under den här tiden får de inte lägga till eller peta något i materialet, då måste de återigen certifieras. Under den här tiden tar samtliga i utvecklarteamet självfallet inte semester eller börjar på ett nytt spel dagen efter att det blivit färdigställt - utan sätter igång med att arbeta på patchar och DLC.

Få surar ihop över att utvecklarna sedan certifieringen fått till stånd en buggfix lagom till releasen, men gud förbjude att där finns extra material. Då är ofta argumentet att det skulle ha funnits på skivan från start. Tja, kanske, men då hade man också fått flytta premiären. Samt att vi även har problembarnet Xbox 360 som ju extremt sällan erbjuder ens en enda ledig byte på DVD-skivorna. Att i det läget tro att man kan stuva in ett gäng extra multiplayer-banor samt annat lullull utan att offra något annat är lite som att tro på tomten.

Kort sagt, med argumentet att materialet skulle ha funnits på skivan kan man aldrig släppa DLC. Och vem vinner på det? Jag skulle tro att svaret är... ingen. Utvecklarna hade inte brytt sig om att ta fram extra grejer och våra spel hade inte varit lika välfyllda. Idag vill man se till att ingen byter in sina spel och fortsätter därför supporta dem på ett föredömligt sätt. Vi får mer än någonsin för våra pengar och de som vill ha mer livslängd från sina favoritspel kan investera i DLC som gör att de behåller sin fräschör.

Ett annat ännu stolligare argument när det gäller DLC är att utvecklarna skulle tjuvhålla på att släppa sitt spel för att göra klart all DLC direkt. Något som ganska uppenbart visar att man inte känner till varken grundläggande ekonomi eller det faktum att utvecklarna lever under brutal tidspress. Få skulle väl säga emot mig när jag sade att spel idag snarast släpps alldeles för tidigt. Kolla hur polerat Gears of War 3 är jämfört med föregångarna tack vare den extra tid det fick.

Spelen ska ut på deadline. Brister fixar man efteråt med patchar. Att säga till ett företag i skriande behov av pengar eller aktieägare att de får vänta på slantarna för att teamet först ska göra fem paket med DLC innan en titel kan släppas är ett scenario som aldrig har och aldrig kommer att inträffa. Cash to cash är en livsviktig faktor. Det är helt enkelt inte så att tio miljoner imorgon är lika bra som tio miljoner idag. Pengarna ska in. Snabbt.

Så sent som förra veckan nåddes vi av nyheter om att Techland skjuter på allt Dead Island-DLC just får att de först ska putsa på spelet och patcha det. Såvida man inte känner sig konspiratoriskt lagd och vill tro att de internationella giganterna pressat den polska studion att säga så för att visa att DLC tillverkas fortlöpande, alternativt väljer att se det som undantaget som bekräftar regeln - så är den bistra sanningen så att DLC tillverkas efter att spelet är klart.

Att man tjänar bra pengar på DLC råder det inget som helst tvivel om, och det finns definitivt rötägg som skadat synen på hur det sköts (bland annat japanska utvecklare samt Bethesdas ökända hästrustningar), men generellt har DLC alldeles för dåligt rykte. I fler fall än tvärtom är det ett bra mervärde för fans av ett aktuellt spel och det finns inget tänkbart scenario där utvecklarna hade kunnat tänkas ge bort detta gratis.

Myten om nedladdningsbart

Snart kommer Horde Command Pack till Gears of War 3, och jag har redan värmt upp genom att skaffa ett Season Pass.

HQ