Svenska
Blog

En sluten spelvärld

Skrivet av Jonas den 13 oktober 2011 kl 00:21

Det var Valves starkeman Gabe Newell som sade det i en intervju med Seattle Times. Att Apple är i full färd med att ta fram en konsolliknande enhet avsedd att kontrollera vårt vardagsrum med. Och är det något Gabe och Valve inte gillar så är det kontroll. Det ska vara öppet, det ska vara fritt och det ska vara tillgängligt för alla, brukar man resonera och ser därför alltid till att bifoga rejäla mod-verktyg med sina spel och stötta mod-communityt (även om solen också har sina fläckar så är Valve generellt ett föredöme på området).

Ändå är det just mot stängda system vi går. Mer och mer. Playstation 3 har varit relativt öppen men att tro att Sony inte lystet tittar på hur bra det går för Apples online-business och Xbox Live är bara naivt. Ett exempel på det är hur Sony exempelvis tog bort stödet för alternativa operativsystem. Trots det är det få saker folk hellre vill än att kunna spela mot sina polare online.

Att tävla mot polaren i Need for Speed: Hot Pursuit på en Playstation 3 mot Xbox 360 går inte på grund av att framför allt Microsoft sätter stopp för det, trots att det tekniskt sett vore en baggis att genomföra. Och det lär som sagt bli mer av den varan i framtiden. Det här oroar Valve, även om slutna standarder för med sig både fördelar och nackdelar.

Exempel på det är hur styrt App Store är. Apple släpper inte utan vidare in konkurrenter mot egna varumärket, man låter inte användarna använda filer man inte gillar och har full kontroll på innehållet som erbjuds. Den generella standarden på apparna är dock hög i förhållande till vad Android erbjuder. Dessutom köper man alla appar på samma ställe på gott ont. Konkurrensen uteblir.

Android är mer öppet och man har större valfrihet att välja hur ens telefon ska utformas, men på Android Market finns också skräp som aldrig skulle få finnas hos Apple samt risk för inkompatibilitet på grund av det enorma utbudet av Android-mobiler. Dessutom kan vem som helst sätta upp sin Android-affär med appar och exempelvis Amazon har i vissa fall varit bättre på att sälja Android-appar än Android Market. Vilket ökar konkurrensen med gör att vissa appar helt enkelt inte går att hitta överallt.

Trots allt har Gabe en poäng i det han säger. Att låsa upp ett format totalt är vanskligt och såhär beskriver Gabe att konsoltillverkarna och Apple beter sig: "...instead view themselves as more rent guys who are essentially driving their partner margins to zero..."

Och han har rätt. Vart ska man vända sig med sitt spel? Vill man ge ut det på konsol måste man spela på Microsofts, Nintendos och Sonys villkor. Vilka som är generösast och bäst att jobba med brukar speglas av hur stor del av marknaden de har, undantaget Nintendo som haft notoriskt svårt med tredjepartssamarbetet. När Sony var nya i branschen beskrevs de som drömmar att jobba med, vilket försvårades gradvis under Playstation 2-eran där Microsoft blev nya gunstlingar. Men med framgångar för Xbox 360 hörs nu röster från utvecklarleden mot Microsoft medan Sony tagits till nåder igen.

Inget läge är perfekt och som spelare förväntas vi idag har något konto på en smartphone-butik, konton till Wii, PSN och Xbox Live Arcade, ett Steam-konto, inom kort ett EA Origin-konto och gärna några fler utöver det som exempelvis Nintendo 3DS, Games for Windows Live, Battle.net och kanske något Facebook-spel. Förutom Microsofts båda system är alla helt fristående, helt i onödan.

Så många system kan inte överleva (ändå är ju detta bara ett axplock av allt som finns) och ett fåtal kommer bli väldigt kraftfulla. Något som Gabe menar inte bara är ett hot mot spelvärlden som vi känner den, utan på lite sikt hela internet som världens största fria allemansrätt: "They build a shiny sparkling thing that attracts users and then they control people's access to those things."

Något jag faktiskt också är beredd att ge Gabe rätt i. Det är inte en speciellt hälsosam utveckling. Att utesluta de man inte gillar istället för att konkurrera med dem riskerar att minska de originella inslagen i spelvärlden och strömlinjeforma branschen på ett sätt som förmodligen ingen egentligen vinner på i längden, möjligen undantaget de plattformshållare som kan roffa åt sig rejäla vinster på andras jobb, helt enkelt för att andra möjligheter nå ut med sina spel saknas.

En sluten spelvärld

Inatt tänker jag avnjuta dagens Steam-erbjudande som är Duke Nukem Forever (bilden från PC-versionen) för €10 på Steam.

HQ