Svenska
Blog

Världens snyggaste spel

Skrivet av Jonas den 16 oktober 2011 kl 23:01

Enligt min ringa mening är kategorin "Grafik" det enskilda delbetyg (det vill säga inte totalbetyget) som det alltid blir mest diskussion om i samband med recensioner. Ofta helt i onödan från folk som verkligen inte förstått vad grafikbetyget innebär med argument om hur mycket spel X pressar en konsol och därför borde haft högre, eller att spel Y bara innehåller militärer och grå grafik och därför borde ha lägre samt klassikern att spel Z med säregen design och primitiv teknik borde ha ett mycket lågt betyg.

Sanningen är förstås att alla dessa grupper har fel. Grafik i fallet vår betygsskala är det vi ser på skärmen framför oss och hur tilltalande detta är för recensenten ifråga. På Gamereactor finns naturligtvis ganska precis lika många åsikter som medlemmar där alla har eget tycke och smak samt preferenser.

För det är trots allt så, att det handlar om en bedömningsfråga och definitivt ingen exakt vetenskap. Många vill framhålla att teknik naturligtvis borde vara den absolut viktigaste faktorn. Något som är ett befängt argument eftersom det går utmärkt att göra spel som pressar livet ur våra åldrade konsoler men som ändå ser ut som skit.

För att ta ett exempel, där vi låtsas att jag kan mer om programmering än de 200 timmar C++ och 100 timmar Assembler jag läste på gymnasiet, så gör vi ett spel med vettlöst imponerande fysik, larvigt mycket polygoner och sinnessjukt tunga beräkningar. Men vi gör allt vitt. Alla. Alla ytor. Allting. Det enda man ser på sin skärm är en helt vit bild, medan Cell-processorn i Playstation 3 håller på att explodera och knappt klarar av tyngden den utsätts för. Har vi då världens snyggaste spel framför oss?

Naturligtvis inte och därmed borde det vara ganska uppenbart att det krävs att man använder tekniken till något vettigt. Och det är här det börjar bli komplicerat. För det finns brutalt många faktorer att ta hänsyn till. Spel till konsol som ser extremt bra ut på bild har ofta en ganska låg bilduppdatering. Spel som Killzone 2, Need for Speed: Shift och Crysis 2 har alla gemensamt att de generellt ligger runt 30 bilder per sekund.

Utan att vilja pissa på dessa ursnygga spel är det dock bara hälften så många renderade bilder per sekund som exempelvis Gran Turismo 5, Forza Motorsport 4 och Call of Duty: Black Ops spottar ur sig. Att rendera dubbelt så många bilder gör naturligtvis att man måste offra något och hade Polyphony Digital velat klämma ur fler detaljer hade de kunnat göra det genom att dra ned bilduppdateringen.

En sådan faktor gör att man inte utan vidare kan kolla på bilder och säga vad som är bättre och sämre grafik, ens inom samma genre. Sedan tillkommer andra faktorer som hur spelen är utformade. I exempelvis Gears of War 3 och Uncharted 2 har man aldrig de enorma ytor att röra sig över som man har ibland annat Halo: Reach och Rage. Att man kan ta sig ovanpå, under och bakom allt man ser stället naturligtvis helt andra krav på det grafiska. Betyder det att dessa spel per automatik är fulare än som utspelar sig på instängda?

Det här är bara två exempel på värderingar som finns att lägga in i grafikbetygen. Utöver finns ju även spel som kanske inte har de fetaste effekterna är designmässigt så snyggt att man knappt tror sina ögon. Ett klockrent exempel på det är Mirror's Edge. Ett spel jag personligen inte gillar att spela men älskar att se på eftersom det är så sinnessjukt läckert designat. Rent tekniskt finns det definitivt snyggare spel, men med trist och opersonlig design blir det visuellt fult ändå (jämför med mitt helt vita spel) .

Sedan tillkommer ytterligare en massa faktorer att ta hänsyn till. Är bakgrunderna förrenderade? Hur är kollisionshanteringen? Finns en avancerad fysikmotor? Hur är ljuset? Och så vidare, och så vidare. I slutändan är grafik en ytterst subjektiv bedömning av det som syns på skärmen. Att sedan kika på bilder och utifrån det säga att vi är ute och cyklar är att idiotförklara sig själv och visa att man verkligen inte har någon koll. Antingen på vad som utmärker bra grafik, eller vad vårat grafikbetyg står för.

Världens snyggaste spel

Helt orelaterat till bloggen så kämpar jag mig vidare i Duke Nukem Forever och snubblade just över en vapengömma där man även hittade en liten överraskning.

HQ