Svenska
Blog

Nu börjar Skyrim ta sig

Skrivet av Jonas den 30 november 2011 kl 02:49

Rubriken låter kanske fånig, Elder Scrolls V: Skyrim har väl tagit sig från start? Det fick ju 10 av 10 och blev kallat ett av tidernas bästa spel, någonsin. Så är det, och efter att ha spelat vidare flitigt sedan recensionen gillar jag det om möjligt ännu bättre.

Så vad är det som har tagit sig då? Jo, den enda ynka invändning jag hade mot Skyrim i recensionen var att det grafiska inte höll absoluta toppklass. Grafikbetyget stannade på en 8, vilket är mycket bra, men heller inte mer.

Men efter att Skyrim nu funnits tre veckor på marknaden har det börjat hända saker med PC-versionen. Moddar började komma direkt, men de första var oftast inte jättebra och en del nästan stjälpte snarare än hjälpte. Och nu har de bästa fått 3-4 uppdateringar och börjar se larvigt bra ut.

Till det ska läggas att en del väldigt stora moddar nu hunnit ut som gör alla Skyrims lågupplösta möblemang riktigt snygga, fixar isen så tjusig att man bara vill slicka på den, moddar som gjort vattnet till något man bara måste ta ett dopp i, andra gör faunan levande, ytterligare andra ger makalösa himlavalv och sedan finns hur många mindre grejer som helst som exempelvis mer detaljerad mat (en favorit är den som fixar alkemiborden).

Och nu börjar grafikkortstillverkarna haka på också. Igår kunde jag uppgradera grafikkortet med nya Geforce beta-drivrutiner samt gå igenom deras fem tips på hur man med hjälp av de nya drivarna kan göra spelet ännu snyggare.

Och det fungerar så smidigt. Det är bara att addera och addera, prova de moddar man gillar bäst och vräka på med nya effekter, texturer och belysning. Lägg sedan till att Bethesda själva kommer med en patch idag som fixar ytterligare några störomoment, och resultatet börjar bli enastående. Ett rejält moddat Elder Scrolls V: Skyrim är så vansinnigt snyggt att jag på allvar skulle vilja påstå att jag grafiskt fått ett nytt spel.

Praktiskt taget allt är utbytt mot tjusigare grejer, ljuseffekterna är helt fenomenala, vatteneffekterna likaså, skuggningen av föremål är brutalt bra, sikten (draw distance) är direkt löjlig och att utforska Skyrim känns därmed roligare än någonsin.

Efter att dels ha spelat igenom Xbox 360-versionen själv och ofta har frugan sittandes i samma rum spelandes Skyrim till konsol bakom ryggen medan jag äventyrar till PC (här är vi sociala med varandra!), är det lätt att jämföra grafiken. Och skillnaden är absolut massiv. Vi snackar för min del dubbla bilduppdateringen med extra allt i ljuvliga 1080p.

Själv är jag just nu och springer runt Markarth, en stad jag med flit sparat. Vill klara varje region rejält innan jag drar vidare. Och Markarth är nog hittills min favoritplats i spelet, bergigt, mystiskt och fylld med några riktigt episka sidequests att genomföra.

Jag tog fem snabba bilder i och omkring staden för att visa hur Skyrim ser ut för mig, även om bilder ensamt inte gör det rättvisa. Någon direkt parallell till konsolversionen är svår att bjussa på, men samtliga bilder i vår recension kommer från Xbox 360.

Tant i fejartagen

Orch diskuterar livets mödor

Otrolig sikt utan att detaljer förloras

Härlig detaljrikedom även inomhus

Nu börjar Skyrim ta sig


Klicka på bilden för fullstor version av bilden, tagen från Markarths murar.

HQ