Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español
Logga in medlem
amigo






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook

Sluta trixa med småavgifter

Det har varit gott om upprörda känslor idag över att EA:s onlinepass visat sig vara tidsbegränsade, och det är samma visa varje gång liknande historier uppdagas. Vi förväntas betala lite här, lite där och kontinuerligt skjuta till pengar för våra spel som vi redan betalt för en gång.

Att utvecklare och utgivare behöver mer pengar har jag inga som helst problem med. Det är en realitet om vi vill behålla den höga standard vi har idag och helst göra den ännu bättre, men det är småtrixandet jag stör mig på. Att köpa ett spel börjar påminna om att flyga med Ryanair.

Först köper man sin biljett för 500, varpå man avkrävs 50 kronor i administrationsavgift. Sedan betalar man 50 kronor för incheckningen, därefter 150 kronor för att checka in väskan och har man fräckheten att vilja dricka något på sin fyratimmarsflygning flyget så är det bara att pynta upp igen. Och då har jag ändå räknat i underkant. Vill man skriva ut sitt boardingkort och checka in på flygplatsen blir det betydligt dyrare.

Jag tror de flesta av oss är helt okej med högre priser, det är klart spelkostnaderna måste följa med inflationen. Bara man får det man betalar för. Det kommer väldigt få klagomål på Xbox Live Guld till exempel, de som påpekar att det kostar är oftast sådana som inte ens har konsolen ifråga.

Men när man börjar småfiffla, plocka bort material ur spelet, släpper DLC man måste ha redan dag 1, har onlinepass som inte kan delas på flera familjemedlemmar, har tidsbegränsade onlinepass så den som köper spelet lite försent måste betala trots att man köpt ett nytt spel, erbjuder extra betaltjänster, har onlinestöd bara för att få sälja multiplayerbanor i spel som inte borde ha det och gör så att man inte ens kan låna ut sina spel till kompisarna - ja då surnar folk till.

Höj prisen på spelen med en hundring istället. Rätt och slätt och mycket ärligare. Låt sedan spelen utvecklas klart och det som bör ingå i form av kundservice faktiskt göra det utan dolda avgifter. Det skulle göra spelarna nöjdare och att utgivarna slipper en massa administrationstjänster för att ta fram de olika betaltjänsterna (och kreditkortsavgifterna på varje transaktion). Och framför allt skulle det göra att episka äventyr inte längre kändes som att flyga med Ryan Air.

En spelare köpte Need for Speed: Hot Pursuit, men märkte att han ändå inte fick spela online. Onlinepasset i originalspelet hade nämligen gått ut.

Kommentarer
  • Skrivet av: skogis_psp
    2011-12-06 00:00
    Har tänkt mer och mer på detta. Det var så mycket skönare förr i tiden när man liksom bara köpte ett spel, så var det det. Tänker mest på Skyrim till PS3.
     
  • Skrivet av: T-Boy
    2011-12-06 00:12
    Vadå? Så när man köper ett nytt spel (ej begagnat) så måste man ändå köpa online-pass efter en viss tid?

    Vad är det här?
     
  • Skrivet av: HeinzHarald
    2011-12-06 00:16
    Problemet tror jag är att folk är så jäkla snåla (eller fattiga), så man hade nog förlorat försäljning på högre pris jämfört med att försöka erbjuda "extratjänster". Åtminstone så länge man inte tvingar alla spel till den nya modellen.

    Det finns ju en anledning att det funkar för RyanAir liksom.

    Personligen har jag dock inga problem att betala för mig så jag tar gärna det högre priset från början för att slippa eventuella besvär (gäller även annat än spel). Det jag tycker är rimligt att ta ut extra för rent generellt (utöver bra DLC) är onlinespelande, som har speciella kostnader associerade med sig och som många inte bryr sig ett dugg om.
     
  • Skrivet av: zodihax
    2011-12-06 00:30
    Bra sagt, tycker det är sjukt dålig stil att utgivarna håller på så här. Det är synd att de kan göra nästan hur de vill utan att vi får något att säga.
     
  • Skrivet av: Mr Smiley
    2011-12-06 00:40
    När ska de börja lyssna på the Mäkinator?
     
  • Skrivet av: Jonas / GR®
    2011-12-06 00:51
    >HeinzHarald - Du har troligen åtminstone delvis rätt. Men riktigt så känslig får prisjusteringar tror jag inte att spelbranschen är. Vi köper trots allt nya spel idag med tiodubbla utvecklingsbudgeten för halva priset på premiärdagen mot under Nintendo 64-eran. En liten justering tror jag det finns utrymme för, i synnerhet om det kombineras med en "all inclusive"-marknadsföring.

    Något jag till viss del tycker mig ha sett komma i och med alla Season Pass som dykt upp på slutet.
     
  • Skrivet av: Patrikseve
    2011-12-06 01:43
    Jo tyvärr är spel relativt dyra redan, även om jag håller med, men jag skulle inte ha råd att köpa spel om det kostade 1000 kr styck vid release, jag har knappt råd med nya spel idag.

    Jag förstår problemet men håller inte med om att spelen ska bli dyrare...

    Varför inte göra som total War skaparna, de släpper dlc men det är mest kläder utstyrsel inte mycket i tal om spelfärändrande men de släpper fortfarande stora expansioner och stora spel med lång utvecklingstid...

    Jag tror att det går men företagen är giriga kan de få ut mer pengar gör de det, men jag tror inte att det är boven i dramat, boven är nog snarare att det inte är enkelt längre spela spelen, en massa processer, konton, anmälningar och dylikt för att inte prata om extremt jobbiga Drm skydd spelen är för långa för casualpuliken...

    Sist jag köpte ett spel från Ubisoft tog det mig nästan 30 minuter innan jag kunde starta spelet pga dessa småsaker...

    Men jag förstår vad du vill säga och vet hur svår sitsen är men jag tror inte att pengarna kommer via dyrare spel och fler dlc utan snarare och tyvärr verkar trenden vara billigare spel som går att klara fortare osv...

    Jag hoppas att vi inte får en negativ utveckling för spel idag, spelen ska inte behöva kosta halva summan av en box 360, men vi vill ju ha fler spel som The Witcher 2 och skyrim

    Det är väl nu man säger att man inte kan behålla kakan och samtidigt äta den

    Jag hoppas att företagen skärper upp sig gillar inte Casualtrenden beror nog på att jag började spela spel under snestiden och en sista sak 64 eran var jag tvungen att jämt köpa begagnat hade inte ens råd med ett spel i månaden begagnat. Därför tycker jag om aatt priserna inte är för höga men ser också konsekvenserna som företag i konkurs och dåliga portar samt buggiga trasiga spel vid release.
     
  • Skrivet av: Jonas / GR®
    2011-12-06 01:56
    >Patrikseve - Nu vet jag inte var du fick några 1000 kronor ifrån, jag föreslog en höjning på stora spel med en hundring och då skulle allt vi betalar för idag ingå. Alltså samma pengar, bara det att man tar det vid ett tillfälle och får ett mer komplett paket.

    Sedan tror jag inte din Total War-lösning är något för de flesta utgivare. De skulle helt enkelt inte sälja nog mycket av det och därmed är det inte hållbart.

    Det är för övrigt lätt att påstå att utgivarna är giriga, men sanningen är att alltför många, från EA till Sony och THQ går med förlust på spelen. Det du kallar girighet skulle de förmodligen vilja kalla en kamp för att åtminstone inte behöva gå med förlust och därmed pyssla med välgörenhet, vilket praktiskt taget är vad man gör idag.
     
  • Skrivet av: Th3 End
    2011-12-06 02:18
    "När ska de börja lyssna på the Mäkinator?"

    När Gamereactor köps upp av Activision eller Electronic Arts.
     
  • Skrivet av: Sacred_Games
    2011-12-06 03:08
    @ Th3 End
    Blir nog tvärt om i så fall, ror inte EA eller Activision skulle riskera mer spel för pengarna, DLC, disc locked content, day 1 DLC, ta betalt för gammalt material etc är ju vad de lever på

    OnT:
    Visst kan spelen säljas dyrare, men jag tvivlar på att det hjälper i längden. Många spel säljs "billigt" på release men når ändå inte toppen, mest pga brist på reklam, och reklam är idag ofta en större utgift än själva spelutvecklingen.

    Sen har vi problemet med begagnade spel och sänkta priser, bortser man från Game och liknande kostar spel dryga hälften efter bara några månader, en höjning på 100kr skulle inte spela någon roll.
    sist måste man påstå att spelmarknaden idag är långt större än på 90-talet, och att trots låga priser så är intäkterna och försäljningen mångdubblad. att använda en spelmotor idag är gratis, tills du sålt för en rejäl summa, medan det för bara några år sedan var en stor kostnad och tog lång tid (utveckling).

    Se bara på mängden olika spel som säljs idag, alla olika IP som konkurrerar inom samma genre, så många "indie games" som lyckas sälja bra idag som aldrig skulle ha hittat utanför kompiskretsen för bara 10-15år sedan.
    ett spel som förr skulle lagts ner pga kostnader kan idag släppas som "billigare" antingen i butik eller Live Arcade och ändå sälja bra. Förr var en platt Tv dyr, nu är de väldigt billiga. Förr var en mobil dyr, nu har alla en. Förr var spel och konsoler dyra, numera är de en standard. Större marknad och mer utveckling = lägre kostnader.

    Dock ska jag hålla med om att det vore underbart om man kunde få "hela spel" med garanti. Season pass, eller motsatsen (game of the year edition) är väl det man får hoppas på.
    Själv undviker jag att köpa många spel på release, såvida inte MP är av yttersta vikt, då jag bara månader senare kan få ett "koplettare" spel med mer DLC, patchar (mindre buggar) etc. för en klart lägre kostnad. I bästa fall kan även DLCn vara på rea. att köpa spel på release idag känns ofta som en förlustaffär, trots "förhandsbokningserbjudanden".
     
  • Skrivet av: Fauve
    2011-12-06 06:52
    Jag betalar hellre 100 kr mer för varje spel jag köper än håller på och fifflar med små betalning stup i kvarten. Även om det säkert skulle bli dyrare för mig i längden så skulle det vara värt det enbart för att göra det enklare.
     
  • Skrivet av: RiseOfTheMonkey
    2011-12-06 08:24
    Tycker också det är löjligt släppa ett ofärdigt spel och sen betala för att få sakerna till spelet som igentligen skulle ha varit med i spelet från början .
     
  • Skrivet av: RandomHero
    2011-12-06 08:44
    Bra inlägg i debatten och jag håller med dig helt och hållet.
     
  • Skrivet av: RiseOfTheMonkey
    2011-12-06 09:04
    @RandomHero

    Ursäkta min dumhet men du menar mitt inlägg eller?
     
  • Skrivet av: Görta
    2011-12-06 09:08
    Men om man ska betala för allt redan i början... då försvinner ju motivationen att utveckla ordentliga expansioner (Shivering Isles och liknande)
     
  • Skrivet av: ChrizZz
    2011-12-06 09:15
    Görta - Varför skulle inte de kunna ingå ifrån början?

    Jag håller med dig, helt klart. Höj priset en hundring och släpp allt krångel som är fallet just nu. Vi vill bara spela våra spel.
     
  • Skrivet av: Rinzler
    2011-12-06 10:36
    Citerar Jonas:
    En liten justering tror jag det finns utrymme för, i synnerhet om det kombineras med en "all inclusive"-marknadsföring.

    Något jag till viss del tycker mig ha sett komma i och med alla Season Pass som dykt upp på slutet.


    Detta finns ju trots allt, ifall man räknar bort Season Pass, och kallas förhandsbokningserbjudande eller Limited Edition.

    Men ja, jag känner att det hela hade kunnat skötas på ett oerhört mycket snyggare sätt, nu leder det ju bara till förvirring och irritation hos många.
     
  • Skrivet av: BrankoP85
    2011-12-06 11:19
    Exakt min mening Mäki..

    Jag menar, varför kan spelutvecklare/givare inte bara höja priset med en hundralapp eller två istället, och ge oss en "komplett" spelupplevelse som t.ex. From Software/Namco Bandai gjorde med Dark Souls...

    Där snackar vi om ett färdigt spel, utan några gömda extra-utgifter..Namco sa det t.om. själva, att spelet inte behövde mer material och att de ansåg, att man fick vad man betalade för, alltså en komplett spelupplevelse utan lurenderier vill säga...den inställningen om nånting, är beundransvärd i mina ögon.

    Nej, all "online-pass" trams samt en himla massa dolda utgifter som onödig DLC osv kommer i slutändan att förstöra för de flesta spelarna dvs. de kommer att tröttna på att köpa spel till slut SÅVIDA man inte kommer fram till nån kompromiss..

    Ett exempel på "mjölkningen": WWE 12...de (THQ), kommer att släppa, eller HAR redan släppt DLC som BORDE ha varit med i början, som t.ex. Legender, Wrestlare, och/eller kläder...att t.ex. släppa kläder för brottare som The Miz som DLC!!, det tycker jag bara är lurenderier av allra högst grad!!

    Sen att man ska betala Fan Access OCH Season Pass om man vill få ut "det mesta" av sitt spel, det gör inte saken bättre...eller vad sägs om en icke-fungerande online del?

    THQ, är en PEREKT exempel, på penga-kåta spelutvecklare som inte bryr sig särskilt mycket om sin fanbase...de tillför en bra sak, och tar bort samtidigt två andra...

    T.ex. de valde att göra årets upplaga (WWE 12) mer "dynamiskt", vilket är helt klart en förbättring, MEN valde samtidigt att ta bort ett dussin brottare som BORDE h varit med som t.ex. The Usos, Crime Tyme, DH Smith, The Great Khali, Bret Hart och många fler..

    eller ännu bättre, varför inte ge oss möjligheten, att föra över brottare från SvR 2011 till WWE 12, så som man kunde göra med WWE Allstars..vilka grunder fans det att INTE inkludera det? Just det: Framtida DLC. Det kan jag slå vad om..

    jag förstår inte sånt! ...

    Tycker att THQ, borde ta sig en ORDENTLIG titt på From Software/Namco Bandai och Naughty Dog i frågan om Fan-Service
     
  • Skrivet av: Jonas / GR®
    2011-12-06 11:32
    >Sacred_Games - Runt en tredjedel av ett stort spel säljs redan första veckan och två tredjedelar de två första månaderna. En hundralapp högre pris på 67% av de sålda spelen gör naturligtvis enorm skillnad.
     
  • Skrivet av: Xanto
    2011-12-06 11:36
    Jonas. På tal om ofärdiga spel, du har inte planerat att skriva nått om detta? (Vet att du investerat mkt tid i Skyrims värld)

    http://ps3.ign.com/articles/121/1214016p1.html

    Glad att jag spelar det på xbox just nu.
     
  • Skrivet av: Samwise92
    2011-12-06 12:03
    Grejen är ju att folk kommer att undvika spelen om de kostar 600-700kr och bara vänta på att köpa spel med 90+ på Metacritics/Gamerankings.

    Vet du vad marginalerna är för ett spel då? Alltså, hur mycket går en utvecklare/distributör + per sålt spel (-utvecklingskostnader och liknande, endast kostnader för frakt, paketering och liknande inkluderat)? Skulle vara intressant att veta.

    @Xanto

    Det var ju en nyhet angående det igår väl? Måste han skriva det i sin blogg också? Gladast är väl dem som spelar det på PC.
     
  • Skrivet av: Xanto
    2011-12-06 12:55
    @Samwise92

    Jag kanske uppskattar att läsa Jonas perspektiv på saker? Jonas är väldigt bra på att tala om både konsumenters och producenters perspektiv i sin blogg.

    Så ja, gärna.
     
  • Skrivet av: Gamer 94
    2011-12-06 14:53
    Håller med, blir redigt förbannad när man får se att en massa innehåll man såg i trailers är sådant du måste betala extra för.
     
  • Skrivet av: K-NUKE
    2011-12-06 16:18
    I don't give a fuck skoja en hundring eller 2 extra så borde man få typ unlimited online ( Vilket jag tycker att xbox live guld skitet borde täcka ) och att man får något expansion pack gratis är väll inte det värsta.... Saken är den att mindre företag "tjänar" mer pengar än dem stora.... BTW vrf kan inte alla företag flytta till canada eller ngt.. ett år utan skatt för ett spel = Jävla massa pengar...

    Canada here I come
     
  • Skrivet av: Rickzzorr
    2011-12-06 17:04
    Håller helt klart med dig Mäki!
     
  • Skrivet av: Jonas / GR®
    2011-12-06 18:19
    >Xanto - Jag har spelat för lite Skyrim till Playstation 3 för att göra en sådan text rättvisa. Dessutom tycker jag att vi täckt turerna ganska bra i nyhetsform för att hålla alla underrättade. Men visst, skandal är det.
     
  • Skrivet av: ironmanken
    2011-12-06 20:55
    Jag är snarare förvånad, att priserna inte höjts mer. De dyraste till NES:en låg runt fyrahundra, ett bra, men inte superpopulärt spel kan gå för fem-sexhundra numera. Som jag nämnt innan: Jag kan tänka mig att betala en hundring extra, bara jag får tillgång till bonusbilar, som bara finns som DLC. Eller, låt mig spela 100 1-P matcher extra i t.ex. Streetfighter, Mortal Kombat, bara för att också få de extra karaktärerna.

    Jag vill kunna välja sättet, jag tar del av "hela" spelet.
     
  • Skrivet av: out-now
    2011-12-06 23:19
    Personligen tycker jag att CoD Elite är en ganska schysst lösning, gratis för den som inte är mer än en casual spelare och kostar för den som vill ha det lilla extra. Inget dolt, inget snålt (nice rim).

    Kan dock inte säga att jag känner igen detta fenomen så överdrivet mycket. De associationer jag får med rubriken är väll EA:s Online Pass, Origin (där EA betett sig helt vidrigt dåligt mot vissa kunder) samt Assassin's Creed 1 (där man plockade ut delar av äventyret för att släppa som DLC tror jag).

    Annars känns det inte som att så många dolda avgifter egentligen tillkommer med ett spel.
    Kan dock vara jag som blint förbiser dem.
     
  • Skrivet av: Chainblade
    2011-12-07 18:45
    1. Eliminera Begagnatmarknaden
    2. Stäng ned servrar efter 1 år
    3. Om fortfarande öppna, gör så man måste betala för fler år.
    4. Dela upp spelet innan release så de släpps som DLC sen.

    Eliminera fanskapet och gör som de var förr i tiden genom att höja priserna så vi konsumenter kan veta vad vi betalar för! Ett nytt spel borde inte kosta under 1000 kr
     
  • Skrivet av: GAMER 24-7
    2011-12-10 21:59
    Lost connection to EA online...

    Chainblade verkar ha tappat kontakten med verkligheten.
     
  • Skrivet av: gumshoe
    2011-12-12 21:20
    Tack Jonas för ännu en bra ståndpunkt.
    Spelen måste faktiskt bli enklare och dyrare.
    Det är den bistra sanningen.
    Spel idag säljs på releasedagen med minusmarginal i butik, är det klokt?
    Hur får man det att gå ihop?
    Som butiksägare tar man tillbaka pengarna genom begangnatmarknaden, som ägare/tillverkare av spelet gör man knappt det.

    Vi lever i en värld av ständig förändring, för snabb skulle jag säga, med för många aktörer, eller?
    Problemet idag är faktiskt tvåsidigt.
    Dels för köpstarka OCH för köpsvaga konsumenter.
    ALLA skall köpa MW3, BF3 eller Skyrim, vart finns platsen för ett spel i "budget" klass?
    Digitala tjänster tänker ni.
    Ja, det är ett alternativ, som redan i stort sett har gått ur tiden. Du tjänar nästan inga pengar idag på XBLA, PSN eller Appstore, om du inte blir STOR, RIKTIGT STOR. Då helt plötsligt är alla villiga att öppna plånboken för allt, även (ursäkta) idiot-appar/spel.

    Man säger att kunden har alltid rätt;
    Det är inte fel på kunden utan produkten/priset/reklamen om den inte säljs.
    Min erfarenhet är motsatsen.
    När det gäller spel är det idag nästan faktiskt fel på kunderna.
    En film kostar ca 40kr att hyra. Det är ca 15kr/h för upplevelsen.
    På samma sätt skulle Skyrim kosta 4500kr för ca 300h spel.
    Är detta rimligt? Nej, såklart inte. Men väl värt 1000kr om du frågar mig.

    Spel är ett svårt medium. Det är lika/dyrare kostsamt som film, men bedöms på fler punkter. Hur ofta bedömer man kvaliten på t ex kulisserna i en komedi?
    Man bedömer ALLTID grafik i ett spel, även ett spel som försöker vara komedi eller parodi?

    De flesta konsumenter tycker spelen är för dyra, och det kan jag förstå. Det är en stor "klumpsumma", men det är ändå det BILLIGASTE mediumet för vad du får.
    En bluray på release? 249:-
    Det är 2.5h underhållning, EFTER den dragit in pengar på bio (dvs kundkretsen har redan betalt en gång).
    Sedan kommer den på en betalkanal (som vi återigen betalar för, dvs en tredje gång).

    Detta fenomen finns ingenstans hos spelen/spelföretagen + att server-kostnader tex är en kontinuerlig kostnad.

    Sluta tjafsa om 600kr för ett spel och stöd spelbranchen!
    Köp inte begagnat!
    Så kanske spelbranchen kan vända, så vi slipper "Season pass, 1dayDLC etc"!!
     
 
Kommentera

För att diskutera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!

:D :) :( :-o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: ;-) :idea: :arrow: :| :mrgreen: :clap: :dance: #-o =; :^o [-X :pray: 8-[ :sick: :-# [-( :-k :-- Bold Italic Underline Spoiler


Äldre inlägg
Omröstning Vad tycker du om Xbox One hittills?
  • 5% Grymt imponerad
  • 21% Känns ganska lovande
  • 27% Hade hoppats på mer
  • 43% En besvikelse
  • 5% Va, har den visats?
Resultat
BETA +