Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook

Sluta trixa med småavgifter

Skrivet av Jonas den 5 december 2011 kl 23:52

Det har varit gott om upprörda känslor idag över att EA:s onlinepass visat sig vara tidsbegränsade, och det är samma visa varje gång liknande historier uppdagas. Vi förväntas betala lite här, lite där och kontinuerligt skjuta till pengar för våra spel som vi redan betalt för en gång.

Att utvecklare och utgivare behöver mer pengar har jag inga som helst problem med. Det är en realitet om vi vill behålla den höga standard vi har idag och helst göra den ännu bättre, men det är småtrixandet jag stör mig på. Att köpa ett spel börjar påminna om att flyga med Ryanair.

Först köper man sin biljett för 500, varpå man avkrävs 50 kronor i administrationsavgift. Sedan betalar man 50 kronor för incheckningen, därefter 150 kronor för att checka in väskan och har man fräckheten att vilja dricka något på sin fyratimmarsflygning flyget så är det bara att pynta upp igen. Och då har jag ändå räknat i underkant. Vill man skriva ut sitt boardingkort och checka in på flygplatsen blir det betydligt dyrare.

Jag tror de flesta av oss är helt okej med högre priser, det är klart spelkostnaderna måste följa med inflationen. Bara man får det man betalar för. Det kommer väldigt få klagomål på Xbox Live Guld till exempel, de som påpekar att det kostar är oftast sådana som inte ens har konsolen ifråga.

Men när man börjar småfiffla, plocka bort material ur spelet, släpper DLC man måste ha redan dag 1, har onlinepass som inte kan delas på flera familjemedlemmar, har tidsbegränsade onlinepass så den som köper spelet lite försent måste betala trots att man köpt ett nytt spel, erbjuder extra betaltjänster, har onlinestöd bara för att få sälja multiplayerbanor i spel som inte borde ha det och gör så att man inte ens kan låna ut sina spel till kompisarna - ja då surnar folk till.

Höj prisen på spelen med en hundring istället. Rätt och slätt och mycket ärligare. Låt sedan spelen utvecklas klart och det som bör ingå i form av kundservice faktiskt göra det utan dolda avgifter. Det skulle göra spelarna nöjdare och att utgivarna slipper en massa administrationstjänster för att ta fram de olika betaltjänsterna (och kreditkortsavgifterna på varje transaktion). Och framför allt skulle det göra att episka äventyr inte längre kändes som att flyga med Ryan Air.

En spelare köpte Need for Speed: Hot Pursuit, men märkte att han ändå inte fick spela online. Onlinepasset i originalspelet hade nämligen gått ut.

BETA +