Svenska
Blog

Saker som förvånar mig

Skrivet av Jonas den 21 februari 2012 kl 19:55

Allt är inte alltid så logiskt i spelbranschen och en hel del riktigt märkliga beslut har fattats genom åren. Här är några av de med facit i hand märkligaste som gjorts i mina ögon under det senaste decenniet.

• Döda Guitar Hero - Ni kan historien, Guitar Hero blev sinnessjukt populärt, större än någon kunde drömma om och gav hela musikgenren Heavy Metal en sving uppåt av bara farten. Något som fick Activision att vilja tokexploatera serien för att tjäna så snabba cash som möjligt. Men kan det bli för mycket av det goda? Ja, för inom loppet av 24 månader hann man prångla ut inte mindre än 22 spel i serien och intresset tvärdog på ett sätt som saknar motstycke.

Bättre skött hade vi säkert fortfarande spelat serien som varit källa till goda inkomster för Activision, men nu körde man det i botten med expressfart och idag är plastinstrument ungefär lika hippt som benvärmare, backelittelefoner och brittisk husmanskost.

• Nintendos 3DS-halvmesyr - Allt gick så vansinnigt bra för Nintendo. Nintendo DS var på god väg att bli tidernas mest framgångsrika format och Wii krossade konkurrensen. Parallellt höll 3D-tekniken på att sprida sig över alla biografer och göra sitt intåg i hemmet. När Nintendo således utannonserade Nintendo 3DS drog en kollektiv värld efter andan över hur träffsäkert man lyckas få till en produkt som säkerligen skulle mörda konkurrensen. Men hade man det egentligen?

3D-skärmen gick inte att använda med den inbyggda gyron, spel fick lägre bilduppdatering i 3D, det krävdes fortfarande en stylus för den tryckkänsliga skärmen om man ville ha precision och batteritiden var usel. Till råga på allt saknades en andra analogspak som gjorde att förstapersonsskjutare knappt gick att spela till formatet. Floppen såg ut att vara ett faktum, men genom lika delar tur och skicklighet och det faktum att det var just Nintendo lyckades man sänka priset och släppa just de spel som behövdes. Därför är Nintendo 3DS idag en ny supersuccé för Nintendo, men man klarade sig med blotta förskräckelsen och det hindrar inte att enheten hårdvarumässigt fortfarande känns som en halvmesyr.

• Sony bygger en Xbox - Nej, det gick inget vidare för Microsofts första konsol. Runt 25 miljoner sålda med det uttalade målet lagt på det fyrdubbla. Den var kraftfullare än konkurrensen vilket ändå knappt märktes i tredjepartsspel, den var för dyr och hade för stort fokus på västerländsk action. Sony gjorde allt rätt med Playstation 2 däremot.

Men till Playstation 3 bestämde man sig helt otippat för att istället fullt ut köra på Microsofts havererade strategi. Det skulle vara mer prestanda, det skulle vara höga priser och framför allt så skulle Sonys breda utbud smalna av till förmån för mer västerländsk förstapersonsaction. Resultatet är att man gick från överlägsen marknadsledare till en mindre smickrande tredjeplats i spelhistoriens största fall.

• Köpa och lägga ner - För något år sedan rådde en närmast panisk skräck bland alla stora utgivare där det gällde att köpa på sig så många studios som möjligt. Activision investerade bland annat i Bizarre Creations och Red Octane, medan EA köpte upp Origin och Pandemic. Inte för att man egentligen behövde dem, utan det verkade snarare som att man var rädd för att konkurrenten skulle komma över dem.

Så hur gick det då? Jo, samtliga av dessa och åtskilliga andra bra utvecklare med en fin resumé och stolt kultur kördes i botten genom dåliga beslut och dålig ledning och de fick helt enkelt lägga ned. Ur resterna har nya studios öppnats, och säkerligen har deras fall gjort att spel som Mercenaries 3, Project Gotham Racing 5, Star Wars: Battlefront III med flera aldrig fick se dagens ljus.

Saker som förvånar mig

Trailers av det nedlagda Mercenaries 3 sipprade ut på nätet efter Pandemics fall.

HQ