Svenska
Blog

Det duger inte Starbreeze

Skrivet av Jonas den 23 februari 2012 kl 17:25

Har spelat igenom halva Syndicate under dagen för att ta bilder från PC-versionen. Nu är det inte jag som recenserade som bekant och jag har heller inte spelat nog mycket för att vilja dela ut någon siffra, men jag är verkligen inte imponerad.

Dels lämnar det grafiska en hel del i övrigt att önska till PC. Det är helt enkelt inte så snyggt som det borde vara. Ljuseffekterna är maffiga men tillåts ta över på ett sätt som förmodligen är ett deignmässigt val, vilket tyvärr ger en helhet jag inte gillar. Till det kommer lågupplösta texturer och kantiga polygonmodeller.

Utöver det tycker jag bandesignen lämnar en hel del i övrigt att önska. Där Starbreeze Riddick-spel alltid kändes klara trots ett mer äventyrsbetonat upplägg, kan jag här fastna i till synes tomma korridorer då det helt enkelt inte alls känns uppenbart vart jag ska gå här näst.

Visst, det vet man inte alltid när man besöker byggnader man aldrig varit besökt i verkliga livet heller, men de finns en orsak till varför James Bond, Rambo eller Robocop aldrig står och irrar runt i flera minuter i öde lokaler utan att fatta vad de ska göra. Ogenomtänkt bandesign är inte roligare i spel heller, och fastnar man i ett såhärt linjärt spel så är det helt enkelt någon som inte är så bra på sitt jobb.

Till sist tycker jag att bossfighterna är direkt urusla. Ett praktexempel på hur de inte ska se ut med oklart upplägg och oklart mål.

Total katastrof är det dock inte. Jag gillar det fullgoda handkontrollstödet till PC, jag gillar att HUD:en liksom ligger mitt i skärmen där man alltid ser den, jag gillar ljudet, jag gillar de fiffiga bössorna och jag gillar röstskådespelarna.

Men tyvärr... I närheten av Riddick-spelen kommer inte Syndicate på långa vägar.

Det duger inte Starbreeze

Råröj på tåg i PC-Syndicate, spelat med maxade inställningar på ett GTX580.

HQ