Svenska
Blog

Inget fel på JRPG

Skrivet av Jonas den 21 mars 2012 kl 02:57

Det fanns en tid när det hette att japanska rollspel (JRPG) var det som fick Sony att vinna sitt första konsolkrig med Playstation. Och visst, utan spel som Final Fantasy-sviten så kanske Sony aldrig hade blivit den gigant de är idag, och även förra generationen skördade genren enorma framgångar med kioskvältare som tvingade Microsoft att fejka ett eget japanskt rollspel till Xbox med idag bortglömda Sudeki.

Idag, not so very much. Idag har JRPG decimerats från att vara så hett som något kan bli till att vara en nischad grej där vi får vara tacksamma om spelen alls ens översätts. Och när de väl kommer är det i så små upplagor att de kan vara svåra att hitta redan dag ett. Så sent som för fyra månader sedan kom Tales of the Abyss till Nintendo 3DS, senaste delen i en hyfsat stor rollspelsserie till ett stekhett format, men vi fick inte ens ett recensionsexemplar och att hitta det idag kan vara en utmaning.

Inte ens Square Enix flaggskepp i väst, Final Fantasy-serien har kunnat hålla ångan uppe av den enkla anledningen att spelen tagit på tok för lång tid att utveckla. Till Playstation 3 har man lyckats får ur sig ett spel och en spinoff på sex år. Och nästa spel till Playstation 3 tycks bli ett mediokert onlinerollspel som funnits ute till PC i åratal och som ingen vill spela. Det håller såklart inte om man vill behålla en trogen skara köpare i längden.

Men nu tänkte jag inte döma ut JRPG-genren. Tvärtom snarare. För den är egentligen väldigt bra när det görs rätt. Bara det att det så sällan görs rätt. Nu envisas man med att försöka göra hybrider som ska tilltala västerlänningar, med resultatet att det inte tycks tilltala någon. Dessutom ska de prompt vara emo-ungar med ultrakulört hår i huvudrollerna till allt. Jag uppskattar spel som Blue Dragon och Star Ocean lika mycket som någon annan, men det behövs mer variation.

För när vi får välskrivna spel riktade mot äldre gamers med en bra story - så brukar det faktiskt bli ganska lyckat. De alltför få som spelade exempelvis Lost Odyssey och framför allt Nier hade generellt sett väldigt roligt, och de båda omnämns ofta i varma ordalag när jag diskuterar just japanska rollspel med vänner, kollegor och bekanta som bra exempel på att det fortfarande görs bra spel i genren.

Kort sagt, det är faktiskt inget fel på japanska rollspel egentligen, det är bara det att japanska spelutvecklare verkar ha fått dåligt självförtroende. Att lansera nya serier är både dyrt och riskfyllt, men att fortsätta göra spel i serier som alltför få köper är inte heller rätt väg att gå, i synnerhet som många ogärna hoppar in mitt i en serie trots att varje del egentligen är fristående.

Att JRPG måste vara linjära för att en bra historia ska kunna framföras brukar användas som ett argument mot att subgenren bör förbli som den är. Bara det att japanska rollspel faktiskt blivit mer linjära med tiden. I tidigare spel hade man alltid världskartor med massor av grejer att utforska, medan man idag är mer låst. Likaså kunde man lättare utforska och gå omkring i städer tidigare utan att mötas av att huvudpersonen när man försöker lämna en stad säger något i stil med: "Jag tror inte det är dags att lämna staden riktigt ännu, det känns som om det är något jag borde göra först..."

JRPG duger som de är så länge de görs rätt och inte är så konservativt stereotypa. Jag älskar manga och är mycket väl medveten om vilken överlägsen variation japanerna har på sina serier, men av någon anledning är alldeles för många av rollspelen riktade mot en yngre publik som vill ha något annat. Detta medan vi som växte upp med genren inte identifierar oss med en ärkestereotyp adopterad yngling med feminina drag (och sockersöt grön popkalufs) som bara bryr sig om sin familj, men som kort efter att spelet börjar får hela världens ansvar på sina spensliga axlar.

Varför inte prova att ge Final Fantasy XV en vuxen huvudroll och berätta en stenhård historia? Eller skapa ett rollspel baserad på japansk skräck på landsbygden där man utforskar något så fasansfullt att man knappt vågar spela vidare? Varför inte göra ett riktigt blodigt rollspel i det feodala Japan med en ninja i huvudrollen? Kanske göra ett riktigt bra science fiction-äventyr med nagelbitande spännande story?

Möjligheterna att göra något annat finns där. Jag tror det är fler än jag som gladeligen skulle hugga in på ett tvättäkta JRPG av klassiskt snitt med fiffigt stridssystem som verkligen andas rollspel (jag tittar på er, Mass Effect och Skyrim) om man mana anpassade settingen för oss som växte upp med subgenren. Vi har växt upp, men det har inte de japanska rollspelen.

Inget fel på JRPG

Många avfärdade Nier som ett typiskt JRPG, vilket är helfel. Det är fortfarande värt ett högt betyg, så kolla in om ni vill se hur subgenren bör se ut idag.

HQ