Svenska
Blog

Tveksamma Saints Row-val

Skrivet av Jonas den 16 maj 2012 kl 01:32

THQ och Volition har varit smarta med Saints Row. Det första spelet kom relativt kort efter Grand Theft Auto: San Andreas och var första gången man fick free roama i denna sjunde generation som då var helt ny. Inspirationen av just San Andreas var påtaglig och det handlade om vansinne, yta och saker att göra mer än story. Det här var såklart ursmart, genom att hinna före Grand Theft Auto IV fick man en publik till en ny serie som annars hade varit svår att nå.

På samma sätt tajmade man snyggt Saints Row 2 ett halvår efter att Grand Theft Auto IV hade kommit. Folk ville ha något mer och då var man direkt redo med ett spel som tänjde gränserna för vad som gick att peta in i ett spel som en sann arvtagare till TV-serien Jackass.

Till Saints Row: The Third hade man därmed en publik som nu är trogen, stor och dessutom växande och en stabil serie har etablerats. Det finns dock ett område där THQ och Volition märkligt helt missat tåget, och det är när det kommer till bärbara format. För även om Saints Row: The Third idag seglat förbi 4 miljoner sålda spel, så hade det kunnat vara ännu bättre.

THQ har inte ens närapå exploaterat serien så bra som man hade kunnat göra. Just exploatera brukar vara ett uttryck som får det att sticka i ögonen på folk, men allt handlar ju om hur man gör det. Tekniskt sett är ju alla uppföljare en form av exploatering, och att säga att världen vore bättre utan Final Fantasy VII, Half-Life 2 och Resident Evil 4 blir såklart bara skrattretande. Och så länge som spelen är bra har det väl rimligen ingen betydelse.

Vad jag tycker att THQ skulle ha gjort är att ta Saints Row till Nintendo 3DS och PS Vita. Och det för länge sedan. Det finns helt enkelt inget liknande Saints Row till något av formaten och där borde THQ smida medan järnet är varmt. Serien har en lojal fanskara och jag är övertygad om att begåvade Volition skulle kunna göra något riktigt vettigt av serien med 3D och alla möjligheterna Nintendo 3DS ger. Dessutom är serien utformad i snacksize-uppdrag som hade passat perfekt på resande fot.

På samma sätt borde de dra nytta av det faktum att PS Vita har brist på spel och att det lär dröja länga innan det kommer något som kan konkurrera med serien. Även om jag generellt är skeptisk till Sonys strategi att jaga nedkonverteringar av stationära spel till PS Vita, så tror jag att Saints Row: The Third hade passat perfekt för formatet. Det enda som hade behövts adderas är nya minispel som stödjer gyro och den tryckkänsliga plattan samt inkludera allt DLC-lullull man lanserat. Sedan hade man haft en given succé som säkerligen hört till formatets bättre säljande.

Saints Row är kort sagt som gjort för det bärbara formatet och skulle passa som en smäck även till smartphones. Förhoppningsvis får vi veta mer om detta på E3, men jag tycker verkligen att THQ underutnyttjar det kanske bästa de har å det grövsta.

Tveksamma Saints Row-val

Att vara subtil har aldrig varit Volitions paradnummer. Förra året marknadsfördes del tre med bikinibrudar som tvättade bilar och delade ut t-shirtar med texten "I <3 Rimjobs".

HQ