Svenska
Blog

Mäktiga Bungie

Skrivet av Jonas den 22 maj 2012 kl 02:19

Det var med stort intresse jag skrev nyheten om Bungies kommande spel, en helt äkta läcka som avslöjar ganska precis allt. Det verkar som att Bungie blev av med Halo och bestämde sig för att göra ett nytt science fiction-epos av rang.

Det är nämligen iallafall exakt vad man jobbat med sedan redan tiden innan Halo: Reach. Och när man läser kontraktet med alla detaljer slås man av hur fruktansvärt värdefull Halo-serien faktiskt är, vad det faktiskt kostar att säkra sådana här exklusiviteter.

Bungie ville ha $50 miljoner bara för utvecklingen uppslantat på förhand (därmed faller direkt praktiskt taget varenda utgivare bort). Med kostnader för marknadsföring och annat kommer detta förmodligen bli spelhistoriens dyraste titel.

Och för de $50 miljonerna får Activision inte ens rättigheterna till spelet. De behåller Bungie. Därmed har vi också förklaringen till varför varken Microsoft eller Sony köper exklusivitet på exempelvis Grand Theft Auto. Pengarna det skulle kosta för att få egentligen ingenting är enorma.

För varje sålt spel får Bungie mellan 20-35%, vilket vi får förmoda är ett generöst kontrakt. Andra utvecklare som inte kan säga "Hej, våra spel brukar sälja runt 10 miljoner till ett format sitter sannolikt i betydligt sämre sits. Bungie tar alltså egentligen ingen risk överhuvudtaget, får utvecklingen finansierad, marknadsföringen fixad och kan sedan håva in pengar.

Sedan finns ytterligare intressanta detaljer som att en ny del i spelserien ska släppas vartannat år för att därefter få en fet expansion kallad Comet under de tomma åren. Och kontraktet gäller fyra spel och fyra expansioner med start 2013, så detta är vad vi kan vänta oss från Bungie i framtiden:

Destiny I - Höst 2013
Comet I - Höst 2014
Destiny II - Höst 2015
Comet II - Höst 2016
Destiny III - Höst 2017
Comet III - Höst 2018
Destiny IV - Höst 2019
Comet IV - Höst 2020

Sedan är det formaten... Många, mig inkluderad, trodde såklart att Bungie skulle släppa sin titel multiformat. Men man får förmoda att Microsoft fortfarande haft något slags klausul som hindrat detta och det första Destiny ska alltså initialt bara komma till Xbox 360, något som därmed rimligen även gäller första Comet och en eventuell Playstation 3-version kan komma tidigast 2014.

När Destiny II kommer så är det till en ny generation, eller Xbox 720 som Activision kallar den. Och därmed får vi förmoda att även Comet II kommer till just Xbox 720. Först därefter kan det bli snack om andra format, men då har serien redan förvandlats till en Xbox-serie på samma sätt som Splinter Cell eller Mass Effect.

Och förväntningarna är skyhöga. Activision betalar ut en bonus om spelet får ett internationellt betygssnitt på över 9,0. Faktum är att förväntningarna är så sanslösa att Activision får dra sig ur dealen om Destiny II inte säljer minst 5 miljoner på sex månader. Alltså mer eller mindre regelrätta Halo-siffror.

Eftersom vi nu vet att Destiny ska släppas hösten 2013 till Xbox 360 så får vi förmoda att vi kanske heller inte kommer få se någon ny Xbox förrän 2014.

Detta förklarar även varför Microsoft tar det hyfsat lugnt med nya spel. De kommer fortsätta ha de fetaste actionexklusiviteterna fram tills åtminstone 2017 med Destiny och Halo. Deras affärsmodell verkar kort sagt fungera ett tag till.

Förmodligen dröjer det tills i höst (ska vi tippa på Video Game Awards på Spike TV?) innan vi får se Destiny, men i år lär det bli åtminstone. Att arbeta in en serie såhär sent i generationen är inte det lättaste, ens om man heter Activision eller Bungie.

Mäktiga Bungie

Utöver Destiny får enligt kontraktet 5% av Bungies personal jobba med en Marathon-uppföljare, vilken vi lär se till nästa generations konsoler.

HQ