Svenska
Blog

Typisk Sony-lösning

Skrivet av Jonas den 5 juni 2012 kl 06:08

Det som gör Apple och Nintendo så framgångsrika är användarvänligheten, det är jag helt övertygad om. De gör produkterna alla kan använda och framgången är ett faktum. Jag har själv en polare vars barn älskar att köra Mario Kart Wii med ratt just för att det blir lite mer intuitivt. Andra bilspel är däremot helt ointressant.

Och så finns det Sony i andra ringhörnan. De gillar komplicerade lösningar, det ska vara lite krångel, menypill och så vidare. Mycket finesser, något jag som gamer verkligen kan uppskatta. Jag gillar att PS Vita praktiskt taget är en smartphone, det ger mig möjligheter.

Samtidigt har jag inte problem att förstå varför det går snett för Sony med den breda massan. Den här ratten tycker jag illustrerar det perfekt. Där Nintendo säljer en vit plastgrej utan någon funktion alls som barnen tycker är kul, vill Sony bräcka dem.

Deras motsvarande plastratt för Move har därför försetts med knappar, force feedback, MC-handtag och paddlar för blixtsnabb racerväxling. Och ratten ska användas till Little Big Planet Karting.

Jag är fullständigt övertygad om att de på hust detta sätt skrämt bort de som trots allt vill spela med menlös plastratt som inte fyllet ett syfte genom att göra den för komplicerad, samtidigt som den som har kvalitetskrav knappast nöjer sig med en rörelsekänslig ratt av detta slag.

På det sättet upplever jag denna ratt som ett väldigt tydligt exempel på vad som gått snett för Sony de senaste åren. Det är för tekniskt, för komplicerat och man tycks inte riktigt ha förstått att fler funktioner inte alltid är bättre. Ärligt talat är detta en riktigt dålig idé som borde ha stannat på ritbordet och inte överlevt till E3.

Typisk Sony-lösning

Ratt att vifta i luften framför sig med.

HQ